A possibility of a (meta)mathematical education working with the Gödel’s incompleteness theorem

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id788

Keywords:

Gödel’s Incompleteness Theorem, Being in action of formation, Mathematics Education

Abstract

The purpose of this paper is to expose understandings and possibilities of working with teachers in being in action of formation during their undergraduate course in Mathematics, by enmeshing them in discussions that focus on important issues in Mathematics, School, Education, the complexity of Education, and Mathematics Education. We assume that addressing philosophical issues pertinent to mathematics and to the conduct of mathematics teachers is vital to the action of being in formation of undergraduate mathematics students. We claim that it is necessary for students to realize what they are talking about when they talk about mathematics and mathematical products, as well as to understand what it means to transpose mathematical knowledge, with its values of certainty and exactitude, implicit in the production of this knowledge, to other non-mathematical realities, such as economic, political, and social ones. To make our arguments explicit we take Gödel's incompleteness theorem as material to be understood and questioned, focusing it as an example of realizing the possibility of metamathematics education, in mathematics teacher education courses, focusing on the questions mentioned above.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosemeire de Fatima Batistela, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista, campus de Rio Claro/SP (UNESP - Rio Claro), 2017. Professora Adjunta da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Departamento de Ciências Exatas, Área de Educação Matemática. Feira de Santana, Bahia, Brasil.

Maria Aparecida Viggiani Bicudo, Universidade Estadual Paulista, campus de Rio Claro/SP – UNESP - Rio Claro

Professora Titular de Filosofia da Educação Matemática. Livre docente em Filosofia da Educação pela Universidade Estadual Paulista, campus de Araraquara (UNESP -Araraquara), 1978. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP - Rio Claro. Rio Claro, São Paulo, Brasil.

References

ALES BELLO, A. Husserl e le scienze. Roma: la goliardica editrice universitaria di Roma, 1986.

BATISTELA, R. F. O Teorema da Incompletude de Gödel em cursos de licenciatura em Matemática. 2017, 140 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2017. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/148797

BATISTELA, R. F.; BICUDO, M. A. V. The Importance of Teaching Gödel’s Incompleteness Theorem in Mathematics Teacher Education. Philosophy of Mathematics Education Journal, v. 33, p. 1-13, 2018.

BATISTELA, R. F.; BICUDO, M. A. V. O que diz o teorema da incompletude de Gödel para licenciandos em matemática. Educere et Educare, [S. l.], v. 14, n. 33, p. 1-24, 2019. https://doi.org/10.17648/educare.v15i33.22511

BATISTELA, R. F.; BICUDO, M. A. V. Gödel's incompleteness theorem in mathematics teacher formation courses: previous possibilities. Mathematics Teaching Research Journal, Special Issue on Philosophy of Mathematics Education, v. 12, n. 2, 2020. https://commons.hostos.cuny.edu/mtrj/wp-content/uploads/sites/30/2020/09/v12n2-Godel-s-incompleteness-theorem.pdf

BATISTELA, R. F.; LIMA, E. B.; OLIVEIRA, M. L. C. A Constituição dos Saberes de Lógica na Formação de Professores de Matemática da Universidade Estadual de Feira de Santana. ALEXANDRIA: R. Educ. Ci. Tec., v. 14, n. 2, p. 161 – 170, 2021. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e75183.

BCUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.

BICUDO, M. A. V. (Org). Formação de professores?: da incerteza à compreensão. Bauru: EdUSC, 2003.

BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.

BICUDO, M. A. V. ; AFONSO DA SILVA, A. Análise de descrições de vivências em situação de constituição de conhecimento. In: COSTA, A. P.; SÁNCHEZ-GÓMEZ, M. C.; CILLEROS, M. V. M. (Org). A prática na Investigação Qualitativa: exemplos de estudos, v. 2. Aveiro: Edição Ludomedia. Disponível em: https://ludomedia.org/publicacoes/a-pratica-na-investigacao-qualitativa-exemplos-de-estudos-vol-2-2/. Acesso em 15 dez. 2022.

CHENG, Yong. On the Depth of Gödel’s Incompletness Theorems. Philosophia Mathematica, nkab034, 2021, p. 1-27. https://doi.org/10.1093/philmat/nkab034

FEFERMAN, S. The Impact of the Incompleteness Theorems on Mathematics. Notices American Mathematical Society, 53(4), 434-439. 2006. http://math.stanford.edu/~feferman/impact.pdf

GRANDO, R. C.; NACARATO, A. M. Perspectivas para a formação de professores que ensinam matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, Florianópolis, Ed. Especial: Pesq. Form. Prof. Ens. Mat, p. 01- 09, jan./dez., 2022. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e86497

LANNES, W. Sobre as implicações do Teorema de Gödel na organização social de Matemáticos e Lógicos no Século XX. In: XIV Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Anais, Belo Horizonte, MG. 2014. https://www.14snhct.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=1919

SANTOS, Boaventura Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 1. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2000.

WITTMANN, E. Ch. Developing Mathematics Education in a Systemic Process. Educational Studies in Mathematics, v. 48, n. 1, 2001, p. 1-20. https://www.jstor.org/stable/3483113

Published

2023-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 79     PDF (Português (Brasil)) downloads: 68

How to Cite

BATISTELA, Rosemeire de Fatima; VIGGIANI BICUDO, Maria Aparecida. A possibility of a (meta)mathematical education working with the Gödel’s incompleteness theorem. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023070, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id788. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/14. Acesso em: 12 may. 2024.