Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id782

Keywords:

Grammar, Translation, Mathematics, Wittgenstein

Abstract

The article in question aims to present reflections and discussions about mathematical language in teaching and learning. In the first instance, it considers the importance of the grammar of mathematics, that is, of its rules, as a condition of meaning for its propositions. Another point of these reflections concerns the translation of mathematical texts, from the perspective of language games and their applications in education. Beforehand, the fact that certain difficulties in learning mathematics arise from a poor understanding of the grammar of their language stands out. In this sense, the adopted framework consists of epistemological notes and philosophical inferences, without the intention of presenting a methodological bias, but a Wittgensteinian therapeutic perspective, about the significant uses of mathematical concepts in education, as a condition of possibility for teaching and learning of mathemathics. Finally, we present reflections on translation in situations of teaching and learning mathematics and on the possibility of understanding this subject without mastering its grammar.

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Author Biographies

Valdomiro Pinheiro Teixeira Junior, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará – UNIFESSPA

Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor do Instituto de Ciências Humanas (ICH), atuando na Faculdade de Educação do Campo no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA).

Paulo Vilhena da Silva, Universidade Federal do Pará – UFPA

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor do Instituto de Ciências Exatas e Naturais (ICEN), atuando na Faculdade de Matemática e no Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT) da UFPA, Belém, Pará, Brasil.

Luciano Augusto da Silva Melo, Secretaria de Educação do Estado do Pará – SEDUC/PA

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor de Matemática da Secretaria de Educação do Estado do Pará.

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Published

2023-01-01

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How to Cite

TEIXEIRA JUNIOR, Valdomiro Pinheiro; SILVA, Paulo Vilhena da; SILVA MELO, Luciano Augusto da. Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023077, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id782. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21. Acesso em: 30 apr. 2025.