The importance of conceptions about teacher training and practice by teachers who teach mathematics

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id778

Keywords:

Conceptions, Beliefs, Teachers who teach Mathematics

Abstract

The general objective of the present work is to contribute to the understanding of the conceptions about training and teaching practice by teachers who teach Mathematics (Mathematics and Pedagogy graduates) as a subsidy for discussions in the field of Mathematics Education. To this end, the following specific objectives are listed: (i) the understanding of conception and belief (ii) what research on the conception of teachers who teach Mathematics reveals and (iii) how the understanding of the conception of teachers who teach Mathematics about their training and teaching practice can offer subsidies for future discussions for the research field. From a qualitative approach and through Content Analysis, it is sought to achieve the intended objectives. Based on the theoretical framework, the result is the relevance of understanding how teachers who teach mathematics think and what they believe, and the possibility of proposing reflections related to what is taught, how it is taught and to whom it is taught. Knowing their conceptions allows us to understand how they interfere in the teaching and learning of students, as well as to work with teachers to (re)think about their practice. Therefore, the study of conceptions becomes essential to all those who, directly or indirectly, are involved in the process of teaching and learning mathematics. In this context, to examine the conceptions of teachers is to seek their understandings in this relationship of mathematics teaching and learning in order to propose actions that ensure a more efficient practice from the point of view of knowledge and know-how related to mathematics and its teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Kelvin Rafael Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Mestre e Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), campus de Presidente Prudente, SP. Professor Coordenador de Área de Matemática e suas Tecnologias na Secretaria de Estado da Educação de Mato Grosso do Sul (SED/MS).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70 Brasil, [1977]. 2016.

BISCONSINI, V. R.; PAVANELLO, R. M. Concepções de matemática do aluno concluinte do ensino médio: considerações iniciais. In: VIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais do VIII ENEM – Encontro Nacional de Educação Matemática, 2004. Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/03/PO41405021934.pdf. Acesso em: 16 jun. 2022.

CARNEIRO, R. F.; PASSOS, C. L. B. Concepções de Matemática de Alunas-Professoras dos Anos Iniciais. Educação&Realidade. v. 39, p.1113-1133, out/dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/N5QYhMfn9B398vYSspYXrVK/?format=pdf&lang=pt.

CURI, E.; MARTINS, P. B. As Concepções, crenças e mitos evidenciados por um grupo de professores do ciclo interdisciplinar da rede municipal da cidade de São Paulo. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática. v. 1, p.1-24, ago. 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/109.

CURY, H. N. Concepções e crenças dos professores de matemática: pesquisas realizadas e significado dos termos utilizados. Bolema. v.12, p.29-43, set. 1999. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10640.

GÓMEZ-CHACÓN, I. M. Matemática emocional. Porto Alegre: Artmed, 2003.

GROSSMAN, P. L; WILSON, S. M; SHULMAN, L. S. Profesores de sustância: el conocimiento de la matéria para la enseñanza. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. v.2, p.1-25, mar. 2005. Disponível em: https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART2.pdf.

MARTINS, R.L. Concepções sobre a matemática e seu ensino na perspectiva de professores que ensinam matemática em licenciaturas de Alagoas. 2012. 139p. Dissertação (Mestrado acadêmico em Educação Profissional e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco, (UFPE), Recife.

OLIVEIRA, K.R.R de. A formação inicial de professores que ensinam Matemática no Ensino Fundamental: desafios e possibilidades para a atuação de licenciados em Pedagogia e Matemática. 2021. 267p. Dissertação (Mestrado acadêmico em Educação). Universidade Estadual Paulista, (Unesp), Presidente Prudente.

PONTE, J. P. Concepções dos professores de Matemática e processos de formação. In: PONTE, J. P. (org.). Educação matemática: temas de investigação. p.185-239, 1992. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/2985/1/92-Ponte%20(Concep%C3%A7%C3%B5es).pdf. Acesso em: 12 mai. 2022.

SULEIMAN, A. R. Concepções dos professores em relação à matemática, a seu ensino e às dificuldades dos alunos. Revista Acta Scientiae, v. 18, p. 371-397. 2016. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/28308/1/Suleiman2016Concepcoes.pdf.

THOMPSON, A. G. (1992). Teachers’ Beliefs and conceptions: a synthesis of the research. In: Grouws, D. A. (Org.). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. v.3, p. 127-146, abr. 1992.

Published

2023-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 100     PDF (Português (Brasil)) downloads: 46

How to Cite

RODRIGUES DE OLIVEIRA, Kelvin Rafael. The importance of conceptions about teacher training and practice by teachers who teach mathematics. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023082, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id778. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/26. Acesso em: 17 may. 2024.