A topological property study developed in the process of engraving into curved surfaces: a decolonial reading
DOI:
10.37001/remat25269062v18id613Keywords:
Ethnomathematics, Sociocultural practices, Cognitive properties, Artisanal gourdsAbstract
The aim of this work is to discuss some topological properties, evidenced in techniques and processes during the production of iconographic representations, as incisions, in handcrafted gourds. The methodological option was ethnographic research and the configuration of analysis assumed that the cognitive substrate of production of these representations is related to the production of artisanal knowledge, acting as a kind of catalyst for the generation of knowledge and diversified and expansive knowledge, despite being constantly changing, due to the inevitable social and cultural change.
Downloads
Metrics
References
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
CARVALHO, Luciana Gonçalves de. (Org.) O artesanato de cuias em perspectiva – Santarém. Textos de Luciana Gonçalves de Carvalho, Luciana Alem Gennari, Elizabeth Ferreira da Silva e Patrícia Pereira Peralta Rio de Janeiro: IPHAN; CNFCP, 2011.
CARVALHO, Luciana Gonçalves. Cuias de Santarém. Rio de Janeiro: FUNARTE; CNFCP, 2003.
CARVALHO, Luciana Gonçalves. Materialidade e imaterialidade na “cultura do patrimônio cultural” em Santarém. In: CARVALHO, Luciana Gonçalves; MILEO Bruno (Orgs.) Patrimônio cultural e direitos culturais na Amazônia (pp. 17-40) Santarém: UFOPA, 2012.
D’AMBROSIO, Ubiratan. A transdisciplinaridade como acesso a uma história holística In: WEIL, Pierre; D’AMBROSIO, Ubiratan; CREMA, Roberto (Org.) Rumo à nova transdisciplinaridade: sistemas abertos de conhecimento. pp. 76-124. São Paulo: Summus, 1993.
FANTINATO, Maria Cecília; MAFRA, José Ricardo. Techniques and learning process of craftswomen in Brazil. In: ROSA, Milton; SHIRLEY, Lawrence; GAVARRETE, Maria; ALANGUI, Wilfredo (Eds.). Ethnomathematics and its Diverse Approaches for Mathematics Education. p. 69-93. Switzerland, Hamburg/Germany: Springer International Publishing, 2017.
GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. 1.ed. 13. reimp. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
GREENFIELD, Patricia M. Cultural change and human development. In: TURIEL, Elliot (ed.), Development and Cultural Change: Reciprocal Processes. New Directions in Child Development, 83, 37-60. San Francisco: Jossey-Bass, 1999.
GREENFIELD, Patricia M. Linking Social Change and Developmental Change: Shifting Pathways of Human Development. Developmental Psychology. V. 45, n. 2, 2009. p. 401-418. DOI: 10.1037/a0014726
GREENFIELD, Patricia M. Studying social change, culture, and human development: A theoretical framework and methodological guidelines. Developmental Review. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dr.2018.05.003
MADURO, Rubia. A cuia nossa de cada dia. In: SANTOS, Antônio Maria de Souza; CARVALHO, Luciana Gonçalves de (Eds.) Terra, água, mulheres & cuias: Aritapera, Santarém, Pará, Amazônia. Santarém: UFOPA, p. 32-38, 2013.
MAFRA, José Ricardo; FANTINATO, Maria Cecília. Artesãs de Aritapera/PA: técnicas e processos em uma perspetiva Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 9(2), 180-201, 2016.
MATIAS, Marisa. “Não nos lixem”: A luta contra a co-incineração de resíduos industriais perigosos nos arredores de Coimbra”. In: SANTOS, Boaventura de Souza. (Org.). Semear outras soluções: os caminhos da biodiversidade e dos conhecimentos rivais. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005. (Reinventar a emancipação social: para novos manifestos, v. 4).
NUNES, João Arriscado. Um discurso sobre as Ciências 16 anos depois. In: Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. SANTOS Boaventura de Souza. (Org.). São Paulo: Cortez, 2004.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Os novos mapas culturais e o lugar do currículo numa paisagem pós-moderna. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.) Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2004, p. 184-202.
SANTOS, Boaventura de Souza. Introdução. In: Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. SANTOS, Boaventura de Souza. (Org.). São Paulo: Cortez, 2004.
SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula; NUNES, João Arriscado. Para ampliar o cânone da ciência: a diversidade epistemológica do mundo. In: SANTOS, Boaventura de Souza. (Org.). Semear outras soluções: os caminhos da biodiversidade e dos conhecimentos rivais. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005. (Reinventar a emancipação social: para novos manifestos, v. 4).
VISVANATHAN, Shiv. Entre a cosmologia e o sistema: a heurística de uma imaginação dissidente. In: SANTOS, Boaventura de Souza. (Org.). Semear outras soluções: os caminhos da biodiversidade e dos conhecimentos rivais. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005. (Reinventar a emancipação social: para novos manifestos, v. 4).
WAGNER, Peter. Sobre guerras e revoluções. In: Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. SANTOS, Boaventura de Souza (Org.). São Paulo: Cortez, 2004.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 134 PDF (Português (Brasil)) downloads: 60 PDF downloads: 14 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 26
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.