Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology
DOI:
10.37001/remat25269062v18id558Keywords:
Teaching and learning, Mathematical Literacy, Logic of CalculationAbstract
This article has the goal of which is to investigate aspects of the development of teaching mathematics in the first year of Basic Education, based on the application of the “Logic of Calculation” methodology (SIMONS, 2013). This study is qualitative in nature, using a case study as the method. The data collection took place in a private school in the city of Canoas (RS), through in loco observation as well as a semi-structured interview with the teacher of the observed class. The data analysis was carried out using the technique of discourse textual analysis. The corpus analysis, composed of the observations and the interview with the teacher, resulted in two categories: Subject Management and Class Management. Based on this categorization, some findings were obtained with respect to content in Mathematics, using games, the strategies used by the teacher and the methodology studied.
Downloads
Metrics
References
DANTE, L. R. (1996). Didática da Matemática na pré-escola. São Paulo: Ática.
FAYOL, M. (2012). Numeramento: aquisição das competências Matemáticas. São Paulo: Parábola Editorial.
FONSECA, C. C. da. (2014). O ensino de Matemática e a prática da lógica do cálculo: uma análise da proposta de Ursula Marianne Simons. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro Universitário La Salle, Canoas, 2014. Disponível em: <http://biblioteca.unilasalle.edu.br/docs_online/tcc/mestrado/educacao/2014/ccfonseca.pdf>. Acesso em: 24 nov. 2018.
FRIEDMANN, A. (1996). Brincar: crescer e aprender – o resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna.
GAUTHIER, C. et al. (2013). Por uma teoria da pedagogia. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí.
GOULART, I. B. (1993). Piaget. Experiências básicas para utilização pelo professor. 8. ed. Petrópolis: Vozes.
LEMOV, D. (2011). Aula nota 10: 49 técnicas para ser um professor campeão de audiência. São Paulo: Boa Prosa.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. (2012). Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí.
PIAGET, J. (2007). Epistemologia genética. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes.
PIAGET, J.; INHELDER, B. (1999). A psicologia da criança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
SANTOS, L. R.; MATOS, M. L.; SANT’ANA, I. P. (2021). As tendências em educação Matemática na percepção de professores de Matemática. Revista De Educação Matemática, 18, e021005.
SIMONS, U. M.; OLIVEIRA, Ana Maria Nauiack de. (2003). Lógica do cálculo 1. Curitiba: Qualogic.
SIMONS, U. M.; OLIVEIRA, Ana Maria Nauiack de. (2009). Metodologia aplicada: lógica do cálculo 1. Curitiba: Qualogic.
SIMONS, U. M. (2013). Metodologia lógica do cálculo. Curso de Formação de Professores. Canoas.
TRIVIÑOS, A. N. S. (2008). Introdução à pesquisa em ciências sociais. A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
VASCONCELLOS, C. dos S. (1994). Disciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. São Paulo: Libertad Editora.
YIN, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 205 PDF (Português (Brasil)) downloads: 77 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 21
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.