Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v18id558

Keywords:

Teaching and learning, Mathematical Literacy, Logic of Calculation

Abstract

This article has the goal of which is to investigate aspects of the development of teaching mathematics in the first year of Basic Education, based on the application of the “Logic of Calculation” methodology (SIMONS, 2013). This study is qualitative in nature, using a case study as the method. The data collection took place in a private school in the city of Canoas (RS), through in loco observation as well as a semi-structured interview with the teacher of the observed class. The data analysis was carried out using the technique of discourse textual analysis. The corpus analysis, composed of the observations and the interview with the teacher, resulted in two categories: Subject Management and Class Management. Based on this categorization, some findings were obtained with respect to content in Mathematics, using games, the strategies used by the teacher and the methodology studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

DANTE, L. R. (1996). Didática da Matemática na pré-escola. São Paulo: Ática.

FAYOL, M. (2012). Numeramento: aquisição das competências Matemáticas. São Paulo: Parábola Editorial.

FONSECA, C. C. da. (2014). O ensino de Matemática e a prática da lógica do cálculo: uma análise da proposta de Ursula Marianne Simons. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro Universitário La Salle, Canoas, 2014. Disponível em: <http://biblioteca.unilasalle.edu.br/docs_online/tcc/mestrado/educacao/2014/ccfonseca.pdf>. Acesso em: 24 nov. 2018.

FRIEDMANN, A. (1996). Brincar: crescer e aprender – o resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna.

GAUTHIER, C. et al. (2013). Por uma teoria da pedagogia. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí.

GOULART, I. B. (1993). Piaget. Experiências básicas para utilização pelo professor. 8. ed. Petrópolis: Vozes.

LEMOV, D. (2011). Aula nota 10: 49 técnicas para ser um professor campeão de audiência. São Paulo: Boa Prosa.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. (2012). Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí.

PIAGET, J. (2007). Epistemologia genética. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes.

PIAGET, J.; INHELDER, B. (1999). A psicologia da criança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

SANTOS, L. R.; MATOS, M. L.; SANT’ANA, I. P. (2021). As tendências em educação Matemática na percepção de professores de Matemática. Revista De Educação Matemática, 18, e021005.

SIMONS, U. M.; OLIVEIRA, Ana Maria Nauiack de. (2003). Lógica do cálculo 1. Curitiba: Qualogic.

SIMONS, U. M.; OLIVEIRA, Ana Maria Nauiack de. (2009). Metodologia aplicada: lógica do cálculo 1. Curitiba: Qualogic.

SIMONS, U. M. (2013). Metodologia lógica do cálculo. Curso de Formação de Professores. Canoas.

TRIVIÑOS, A. N. S. (2008). Introdução à pesquisa em ciências sociais. A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

VASCONCELLOS, C. dos S. (1994). Disciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. São Paulo: Libertad Editora.

YIN, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 205     PDF (Português (Brasil)) downloads: 77 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 21

How to Cite

FONSECA, Carla Camargo; SILVA, Gabriele Bonotto; FELICETTI, Vera Lucia. Matter management and class management in Mathematics teaching: a perspective on the “logic of calculation” methodology. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021032, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18id558. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/148. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Ensino de Matemática, diversas possibilidades