Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
DOI:
10.37001/remat25269062v17id385Keywords:
Problem-solving, Probabilistic Thinking, Research in School Mathematical PracticeAbstract
The text presents a discussion about the teaching and learning processes in school mathematics, seeking to establish a mathematical "meaningful" process. In this perspective, it makes considerations about the classroom as a social environment of interactions, aiming to give meaning to Mathematics, in tasks from the perspective of problematization. The movement of ideas related to the methodology of problem-solving is discussed, in a teaching of Mathematics to solve problems, through problem-solving and Mathematics. It seeks to make sense of this resolution in a problematizing environment. The following aspects are considered: the nature of the task, the role of the teacher, the educational resources, the social culture of the Mathematics classroom, and the accessibility of Mathematics for all the students (Hiebert et al, 1997). Classroom situations that contemplate such aspects are presented, with problematizations involved in the movement of students' probabilistic thinking. The mediation of the researcher professor contributes to the mathematical learning movement with meaning.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria do Ensino Básico. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEB, 1995.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria do Ensino Básico. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
ENGLISH, L.; LESH, R.; FENNEWALD, Th. Future directions and perspectives for problem solving research and curriculum development. In: INTERNATIONAL CONGRESS ON MATHEMATICAL EDUCATION, 11., 6-13 July 2008, Monterrey, Mexico. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/38183931_Future_directions_and_perspectives_for_problem_solving_research_and_curriculum_development. Acesso em: 30 jun. 2019.
GRANDO, R. C. O jogo e suas possibilidades metodológicas no processo ensino-aprendizagem da matemática. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.
______. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
______. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.
GRANDO, R. C. et al. Matemática em seu tempo. Campinas: Cia da Escola, 2014. v. 3.
HIEBERT, J.; CARPENTER, T. P.; FENNEMA, E.; FUSON, K.C.; WEARNE, D.; MURRAY, H.; HUMAN, P.; OLIVIER, A. Making sense: teaching and learning mathematics with understanding. University of Wisconsin, USA, Portsmouth: Heinemann, 1997.
LOPES, C.E.; SOCHA, R.R. Investigação estatística nas aulas de matemática. Remat, São Paulo, doi.org/10.37001/remat25269062v17id264, 2020.
LOPES, C.E.; GRANDO, R. C.; D´AMBROSIO, B. S. Experiences situating mathematical problem solving at the core of early childhood classrooms. Early Childhood Education Journal, Springer: New York, v. 45, n. 2, p. 251-259, Mar. 2017.
LUVISON, C. C.; GRANDO, R. C. Leitura e escrita nas aulas de matemática: jogos e gêneros textuais. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018.
NCTM. An agenda for action: recommendations for school mathematics for the 1980s. Reston: NCTM, 1980.
ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora UNESP, 1999. cap.12, p.199-220.
________ Uma História da Resolução de Problemas no Brasil e no Mundo. Palestra de Encerramento apresentado no I Seminário de resolução de problemas na UNESP/ Rio Claro, 30 e 31 out. 2008.
POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro, RJ: Interciência, 1995.
SANTOS, J. A. F. L. O movimento do pensamento probabilístico mediados pelo processo de comunicação em cenários de investigação. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba/SP, 2010, 172 p.
SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Bolema. Ano 13, n.14, 2000. p. 66-91.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 290 PDF (Português (Brasil)) downloads: 96
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.