Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches

Authors

  • Anderson Rodrigo Oliveira da Silva ander.rodrigoscl@gmail.com
    IFPE - Campus Pesqueira
  • Bruno Lopes Oliveira da Silva bruno.lopes@pesqueira.ifpe.edu.br
    IFPE Campus Pesqueira
  • Fernando Emílio Leite de ALmeida fernandoemilioleite@yahoo.com
    IFPE - Campus Pesqueira

DOI:

10.37001/remat25269062v17id397

Keywords:

statistic, statistical literacy, statistical education, high school

Abstract

In the present moment, the statistic is one of the main sciences used to describe phenomena of reality and every citizen must be prepared to it. This work involves the application a statistical literacy verification tool in a high school class of José de Almeida Maciel School, in Pesqueira-PE. The activity happened in three stages: in the first, we collected data by a pre-test to measure what students already knew about statistic, in the second, a pedagogical intervention, and lastly a posterior-test, to compare the results and to check how the students reacted to the activity. After, was made a field research, with the intervention focused on work with applied statistic in different contexts close to students. The results showed a significant improvement in comparison of the pre-test with the posterior-test, demonstrating, therefore, efficiency of work with literacy activities in the teaching of statistic and probility.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Anderson Rodrigo Oliveira da Silva, IFPE - Campus Pesqueira

Graduando em Licenciatura em Matemática.

Bruno Lopes Oliveira da Silva, IFPE Campus Pesqueira

Especialista em Matemática no IEPE. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFPE – Campus Pesqueira. Endereço para correspondência: BR 232 – Km 214 – Loteamento Redençao - Prado, Pesqueira - PE, 55200-000E-mail: bruno.lopes@pesqueira.ifpe.edu.br

Fernando Emílio Leite de ALmeida, IFPE - Campus Pesqueira

Doutor(a) em Educação Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) – CAA e Professor do Instituto Federal de Pernambuco (IFPE) – Campus Pesqueira. Endereço para correspondência: BR 232 – Km 214 – Loteamento Redençao - Prado, Pesqueira - PE, 55200-000. E-mail: fernandoemilioleite@yahoo.com.

References

ARAÚJO, F.N.; CAVALCANTE, N.I.S. Percepções de estudantes acerca da importância do conhecimento estatístico para a compreensão de temas da atualidade. EPBEM; Campina Grande-PB. Campina Grande-PB: Realize; 2016.

BEN-ZVI, D.; GARFIELD, J. B. (Ed.). The challenge of developing statistical literacy, reasoning, and thinking. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004.

BRASIL. Ministério Da Educação. Secretaria De Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica: Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Orientações Educacionais Complementares Aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Ciências da natureza e matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006.

CAZORLA, I. M. A relação entre a habilidade viso-pictórica e o domínio de conceitos estatísticos na leitura de gráficos. 2002. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

CAZORLA, I. M.; CASTRO, F. C. O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. Uepg Ci. Hum., Ci. Soc. Apl., Ling., Letras e Artes, Ponta Grossa - Pr, v. 1, n. 16, p.45-53, jun. 2008.

CAZORLA, I. M.; SANTANA, E. (Org.). Do tratamento da informação ao letramento estatístico. Itabuna - Ba: Via Litterarum, 2010.

CONTI, K. C.; CARVALHO, D. L. O Letramento Presente na Construção de Tabelas por Estudantes da Educação de Jovens e Adultos. Bolema, Rio Claro - Sp, v. 24, n. 40, p.637-658, dez. 2011.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

GAL, I. Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v. 1, n. 70, p. 1-25, 2002.

GARFIELD, J. The challenge of developing statistical reasoning. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, p. 58-69, 2002.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. 1ª Ed. Porto Alegre, RS. Editora da UFRGS, 2009.

GOODE, W. J.; HATT, P. K. Métodos em Pesquisa Social. 4a ed. São Paulo: Nacional, 1972.

JÚNIOR, J.R.C. Letramento estatístico na licenciatura em matemática: perspectivas e desafios. EPBEM; Campina Grande-PB. Campina Grande-PB: Realize; 2016.

MONTEIRO, C.E. Letramento Estatístico: Conceituações e implicações para a educação estatística. EPBEM; Campina Grande-PB. Campina Grande-PB: Realize; 2016.

MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Qrriculum. La Laguna, Espanha, v.1, p.1-27, 2012.

RUMSEY, D.J. Statistical Literacy as a Goal for Introductory Statistics Courses, Journal of Statistics Education. v.10, n.3, 2002.

VIEIRA, S. Fundamentos de Estatística. 6ª Ed. São Paulo: Atlas, 2019.

WATSON, J.M.; CALLINGHAN, R. Statistical Literacy: a complex hierarchial constructo. Statistics Education Research Journal. V.2, 3-46, 2003. Disponível em: <http://www.stat.auckland.ac.nz/~îase/serj/SERJ2(2)_Watson_Callingham.pdf>. Acesso em: 9 jan. 2019.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 212     PDF (Português (Brasil)) downloads: 95

How to Cite

OLIVEIRA DA SILVA, Anderson Rodrigo; OLIVEIRA DA SILVA, Bruno Lopes; LEITE DE ALMEIDA, Fernando Emílio. Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020043, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id397. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/164. Acesso em: 20 may. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos