The emergence of mathematics and the decolonization of scientific thought on this side
DOI:
10.37001/remat25269062v20id787Keywords:
Ethnomathematics, Socioeducational Spaces, Local Knowledge, Ethnographic RealitiesAbstract
This text organizes some reflections, with which we have been engaged, in response to questions that have challenged us, since we began our academic work, in the universe of knowledge of culturally distinct peoples. More specifically, in the universe of knowledge of indigenous peoples. We focus on the question: If we defend that indigenous people should produce, practice and theorize their knowledge from their own narratives, consistent with their worldview and their model of thought, and that our main and first function as educators is to provide the conditions for the existence of transculturally shared communicative spaces, why do we continue to submit ourselves, in an uncritical way, to the scientific academic canons of the north, reproducing in our Universities and Programs the vision of scientific truth, conditioned to the method, the model and the languages disseminated and imposed by the colonizers? Our attempt was to produce a text that would organize some assumptions, which, we believe, argue in the construction of a discursive field in favor of the existence of multiple mathematics and, by characterizing them in some of the different scenarios from which they emerge, we advance a little further. the conversation about the Ethnomathematics Program and the need for decentralization of global scientific thinking.
Downloads
Metrics
References
CERTEAU, M. de. A Invenção do Cotidiano – arte de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. – Petrópolis, RJ: Editora Vozes – 13ª Edição, 2007.
BRANDÃO, C. Somos as Águas Puras: o pensamento aborígene sobre o mundo e o seu destino. Santiago de Compostela - Primeros Encontros Galicia América, 1992.
D'AMBROSIO, B. e LOPES, C. Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema: Boletim de Educação Matemática. Rio Claro (SP), v. 29, n. 51, p. 1-17, abr. 2015. Acessado em 29/11/2022: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a01
D’AMBROSIO, U. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa. V. 31(1), 99-120, 2005.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
ELIAS, N. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor,1998.
GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
LEFF, E. Saber Ambiental: Sustentabilidade, Racionalidade, Complexidade, Poder. Petrópolis: Vozes/PNUMA, 2002.
LINS, R. C. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: Bicudo, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. (pp. 75-94) São Paulo: Editora da UNESP, 1999.
LINS, R. C. O Modelo dos Campos Semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: ANGELO, C. L. [et al.] (Orgs.). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. (pp. 11-30). São Paulo: Midiograf, 2012.
SANTOS, B. de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista crítica de ciências sociais, Coimbra, 2007. Acessado em: 19/01/2022. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/pages/pt/artigos-em-revistas-cientificas.php.
SEVERINO-FILHO, J. Marcadores de Tempo Indígenas: educação ambiental e etnomatemática. Cáceres: UNEMAT. Dissertação de Mestrado em Ciências Ambientais. Cáceres: Universidade do Estado de Mato Grosso, 2010.
SEVERINO-FILHO, J. Marcadores de Tempo Apyãwa: a solidariedade entre os povos e o ambiente que habitam. Tese de doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista, 2015. Acessado em: 29/11/2022. Disponível em de: http://hdl.handle.net/11449/134038.
SEVERINO-FILHO, J. e SILVA, A. A. Por teorias indígenas do conhecimento: a sala de aula como um espaço comunicativo transcultural. In: MATTOS, Sandra Maria Nascimento de; MATTOS, José Roberto Linhares de; SILVA, Romaro Antonio. (Organizadores). Interfaces Educativas e Cotidianas: povos indígenas. 1 ed. Macapá: EDIFAP, 2021, 304p. (Coleção Povos Tradicionais; v. 2). Disponível em: https://ifap.edu.br/index.php/publicacoes/item/3409-interfaces-educativas-e-cotidianas-povos-indigenas
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 356 PDF (Português (Brasil)) downloads: 130
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.