Strategies and challenges of a teacher's teaching performance in the context of the Covid-19 pandemic
DOI:
10.37001/remat25269062v17id432Keywords:
Remote Education, Pedagogical Practice, Basic EducationAbstract
The present experience report proposes to describe and analyze actions of teaching performance, experienced by the first author, with the implementation of remote teaching at the Militarized State College Luiz Ribeiro de Lima, located in the city of Boa Vista, Roraima. Such actions are the result of the Implementation Plan for Non-Presential Activities for State Public Schools, prepared by State Secretariat for Education and Sport of Roraima (SSES / RR) in the face of the interruption of face-to-face classes to contain the pandemic caused by the new Coronavirus (Covid-19). In this work, concepts of active methodologies, hybrid education and remote teaching are discussed, in order to subsidize and qualify the pedagogical practices adopted in the referred educational establishment, for the development plan for non-classroom activities. The theoretical contribution used consisted of studies by Bacich, Tanzi Neto and Trevisani (2015), Bacich (2017), Moran (2015, 2018, 2019), Pasini, Carvalho and Almeida (2020), among others. To this end, a bibliographical and documentary research was carried out on books, scientific articles, official documents, technical notes, and reports that deal with the topic, as well as data obtained in the lesson plans and reports prepared by teachers who develop out remote activities. It is noteworthy that the data analyzed here are the result of the pedagogical practices adopted in remote education, which are being developed in the discipline of Mathematics, in the High School stage of the Youth and Adult Education (YAE) modality. The results reveal that remote teaching has been a challenge in current pedagogical practices, which require new teaching methodologies, which require digital technologies, but which can transform the role of the teacher and students, giving new meaning to the concepts of teaching and learning The conclusions point out ways to outline actions in the context of remote education that tends to remain even after the reopening of schools to resume face-to-face classes.
Downloads
Metrics
References
ABAR, C. A. A. P.; FARIA, E. C. de. A Inovação na Prática de Professores de Matemática no Ensino a Distância. In: ROSA, M.; BAIRRAL, M. A.; AMARAL, R. B. (Org.). Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância: pesquisas contemporâneas. São Paulo: Livraria da Física. 2015.
ALVES, L. Educação Remota: Entre a ilusão e a realidade. Revista Interfaces Científicas. Aracaju: V.8, N.3, p. 348 – 365, 2020. https: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365.
BACICH, L. Desafios e possibilidades de integração das tecnologias digitais. In: Revista Pátio. N. 81, 2017, p. 37-39.
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BARBOSA, A. M.; VIEGAS, M. A. S; BATISTA, R. L. N. F. F. Aulas presenciais em tempos de pandemia: Relato de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus. Rio de Janeiro, v. 25, n. 51, p. 255 – 280, jul/out. 2020. https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p255
BORBA, M. C.; MALHEIROS, A. P. S.; AMARAL, R. B. Educação a distância online. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Pleno/Conselho Nacional de Educação. Parecer do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento de carga horária anual, em razão da Pandemia da COVID-19. 28 de abril de 2020. Brasília, DF, 2020. Disponível em :
http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em 30 jun. 2020.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. Vol. 1. Trad. Roneide Venancio Majer. Ed. Paz e Terra. São Paulo: 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Coleção Leitura. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, T. C. M.; MORAIS, I. R. D.; ZAROS, L. G.; RÊGO, M. C. F. D. Ensino Remoto Emergencial: proposta de design para organização de aulas. Natal: SEDIS/UFRN, 2020. http://sedis.ufrn.br/wp-content/uploads/2020/06/ENSINO-REMOTO-EMERGENCIAL_proposta_de_design_organizacao_aulas-1.pdf
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MORAN, J. Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MORAN, J. Metodologias Ativas de Bolso: Como os alunos podem aprender de forma ativa, simplificada e profunda. São Paulo: Editora do Brasil, 2019.
PASINI, C. G. D.; CARVALHO, E.; ALMEIDA, L.H. C. A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. In: Observatório Socioeconômico da COVID-19 (OSE). 2020. https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discussao-09-Educacao-Hibrida-em-Tempos-de-Pandemia.pdf
PEREIRA, V. C.; SILVA, C. B. M.; MACIEL, C.. Recursos e atividades para materiais autoinstrucionais em AVA. In: MACIEL, C. (Org.). Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Cuiabá-MT: EduFMT, p. 91-119, 2012.
PLATAFORMA ELEVA. Ensino Híbrido: Guia Completo sobre a implementação do ensino à distância. 2020.
RORAIMA. Governadoria do Estado. Decreto nº 28.663-E de 31 de março de 2020. Publicado no Diário Oficial do Estado de Roraima. Edição nº 3693. Disponível em: http://www.imprensaoficial.rr.gov.br/app/_visualizar-doe/. Acesso em 15 jun. 2020.
RORAIMA. Conselho Estadual de Educação de Roraima. Nota Técnica CEE-RR nº 001/2020, de 20 de março de 2020. Publicado no Diário Oficial do Estado de Roraima. Edição nº 3687. Disponível em: http://consed.org.br/media/download/5e86681aa3ee7.pdf. Acesso em 15 jun. 2020.
SILVA, A. J. N. A Ludicidade no Laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de matemática. Curitiba, PR: Editora CRV, 2014.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Ensino a distância na Educação Básica frente à pandemia da Covid-19. Nota Técnica - Abril. 2020a. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf?1730332266=&utm_source=conteudo-nota&utm_medium=hiperlink-download. Acesso em 01 jul. 2020.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. O retorno às aulas presenciais no contexto da Covid-19. Nota Técnica - Maio. 2020b. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/433.pdf?1194110764. Acesso em 30 jun. 2020.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 472 PDF (Português (Brasil)) downloads: 230
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.