Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle
DOI:
10.37001/remat25269062v17id258Keywords:
Problem Solving, Literacy Cycle, Combinatory ReasoningAbstract
This text comes from a research project on cooperative games as instruments of teaching-learning-assessment of combinatorial analysis for the literacy cycle, developed in a graduate program in sciences, mathematics and technology education at a state university in Santa Catarina (Brazil). We describe and analyze one of the practices present in this research, in which playful visualization materials were used as teaching tools in the methodology of teaching-learning-assessment of mathematics (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) in the development of combinatorial reasoning in the literacy cycle, involving third-grade students from a public school in central Santa Catarina. The results indicate positive contributions of the problem-solving methodology associated with playful visualization materials for the cognitive development of students, regarding the learning of combinatorial analysis. In addition, the activities are intended to provide experiences that allow the construction of meanings and understanding of mathematical concepts that lead to the development of combinatory reasoning, expanding possibilities for statistical literacy by valuing playfulness and the children’s world.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, I. A. T. A didática de Malba Tahan: alunos como solucionadores criativos de problemas. Remat: Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 19, p. 345-352, mai. /ago. 2018. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/112/pdf. Acesso em 04 fev. 2020.
AZEVEDO, J; BORBA, R. Apostila de apoio ao professor voltada para o ensino da Combinatória. UFPE, Recife, 2010. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B3nOb_rG1DUhMEFfTVdROWFIMlE/edit. Acesso em 04 fev. 2020.
BORBA, R. Vamos combinar, arranjar e permutar: aprendendo combinatória desde os anos iniciais de escolarização. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13. 2013, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba, 2013. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/2201_2170_ID.pdf. Acesso em 05 fev. 2020.
BORIN, J. Jogo e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. 6ª ed. Centro de Aperfeiçoamento do Ensino de Matemática – Instituto de Matemática e Estatística da USP: São Paulo, 2007.
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Secretaria de Educação Básica: Brasília: MEC, SEB, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79611-anexo-texto-bncc-aprovado-em-15-12-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 31 jan. 2017.
CARROLL, L. Alice no País das Maravilhas. Porto Alegre/RS: L&PM, 2013.
INHELDER, B.; PIAGET, J. Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo: Pioneira, 1976.
NUNES, C. B; SANTANA, E. R. S.. Resolução de problemas: um caminho para fazer e aprender matemática. Acta Scientiae. Editora da ULBRA, VOL. 19, Nº 01, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/2136/2273. Acesso em: 01 fev. 2020.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: porque através da Resolução de Problemas? In: NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M.. Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2014. Cap. 2, p. 35-52.
ONUCHIC, L. R. A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: ONDE ESTAMOS E PARA ONDE IREMOS? In: IV Jornada Nacional de Educação Matemática e XVII Jornada Regional de Educação Matemática. Universidade de Passo Fundo, Maio 2012. Disponível em: http://anaisjem.upf.br/download/cmp-14-onuchic.pdf. Acesso 02 fev. 2020.
PESSOA, C; BORBA, R. Desenvolvimento do Raciocínio Combinatório na Escolarização Básica. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 1, n. 1, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/emteia/article/view/2182. Acesso em 04 fev. 2020.
_________________. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. ZETETIKÉ – Cempem – FE – Unicamp – v. 17, n. 31 – jan/jun – 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646726. Acesso em 02 fev. 2020.
PIRONEL, M. A avaliação integrada no processo de ensino-aprendizagem da Matemática. Dissertação (Curso de Pós-graduação em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista – UNESP, Rio Claro, SP, 2002.
ROSTIROLA, S.C.M. Caderno de Atividades Lúdicas: combinando, arranjando e permutando no Ciclo de Alfabetização. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/431025. Acesso em 27 jan. 2020.
_____________. Jogos cooperativos como instrumento de ensino-aprendizagem-avaliação de análise combinatória no ciclo de alfabetização. 2018. 160p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias) CCT – Udesc, Joinville, SC, 2018.
SILVA, M. J. C. O jogo como estratégia para a resolução de problemas de conteúdo matemático. Psicol. esc. educ., Campinas , v. 12, n. 1, p. 279-282, jun. 2008 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572008000100021&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 04 fev. 2020.
SMOLE, K. DINIZ; M. I.; CÂNDIDO, P. Cadernos do Mathema: Ensino Fundamental: Jogos de Matemática de 1° a 5° ano. Artmed: São Paulo, 2007.
VALE, I. Resolução de problema um tema em contínua discussão: vantagens das Resoluções Visuais. In: Perspectivas para Resolução de problemas. ONUCHIC, L. R.; JUNIOR, L.C. L.; PIRONEL, M. (ORGs). Editora: Livraria da Física: SP, 2017.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 529 PDF (Português (Brasil)) downloads: 174
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.