Arithmetic Progression: a proposal for teaching and learning through Problem Solving

Authors

  • Claudia Vieira de Vargas claviva01@gmail.com
    Departamento de Matemática da UFSM - Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física da UFSM (PPGEMEF).
  • Fabiane Cristina Hopner Noguti fchnoguti@gmail.com
    UFSM - Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

10.37001/remat25269062v17id275

Keywords:

Arithmetic Progression, Mathematics Teaching, Problem Solving

Abstract

The following article is a piece of a Master’s research, in which investigates the teaching and learning of arithmetic progression in a learning environment through problem solving. The participants were students from the first year of high school at a private school in Santa Maria / RS. The data collect was developed in eight meetings and used the Methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics as a theoretical support, through the Problem Solving proposed by Allevato and Onuchic (2014).  The problems that were planned and applied would allow the construction and formalization of such content. It is a qualitative research and the data collection was carried out through questionnaires, observation and documentary analysis. The records of the observations were as follows: field diary, audio recordings, and photographs. With the analysis and discussion of the collected data we noticed that the developed problems inserted the students in the process of constructing the concepts, making them producers of their own knowledge, because the strategies used in the resolution of the problems led to reflection, contributing to the recognition, systematization and formalization of mathematical concepts. Thus, the use of problem solving as a teaching methodology favored the students´ approach with the content in question, due to a less abstract manner. This methodology has become an important strategy that generated great interest and motivation on the part of students, developing a favorable environment for the learning of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Claudia Vieira de Vargas, Departamento de Matemática da UFSM - Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física da UFSM (PPGEMEF).

Educação Matemática

Fabiane Cristina Hopner Noguti, UFSM - Universidade Federal de Santa Maria

Departamento de Matemática da UFSM - Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física da UFSM (PPGEMEF). 

 

References

ALLEVATO, N. S. G.; VIEIRA, G. Do ensino de resolução de problemas abertos às investigações matemáticas: possibilidades para a aprendizagem. Quadrante, (2016). 25(1), 113-131.

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da resolução de problemas? In: Onuchic, L. R. et al. (Org.) Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiai: Paco Editorial. 2014. p. 35-52.

________. Associando o computador a resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 370 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulistana, Rio Claro, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ensino Médio. Base Nacional Comum Curricular, 2018.

________. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.

________. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática – Ensino Médio. Secretaria de Educação Fundamental. –Brasília: MEC /SEF, 1998.

________. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais + (PCN+) - Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.

DANTE, L.R. Formulação e Resolução de problemas de matemática: Teoria e Prática 1ªed. São Paulo: Ática, 2010.

DANTE, L. R. Matemática: contexto & aplicações. São Paulo: Ática, 2016.

ECHEVERRÍA, M. P. P; POZO, J. I. Aprender a resolver problemas e resolver para aprender. In: POZO, J. I. (ORG) A solução de problemas. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

FIORENTINI, D. Alguns Modos de Ver e Conceber o Ensino da Matemática no Brasil. Zetetiké, Campinas, ano 3, n. 4, p. 1 - 37, nov. 1995.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 2ed. Campinas: Autores Associados, 2009. 240 p.

GARCIA, C. M. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.

GIOVANNI, J. R.; BONJORNO, J. R.; GIOVANNI JR., J. R. FTD: Sistema de ensino: SIM: ensino médio: Matemática: Livro do professor. São Paulo: FTD, 2014.

KRULIK, S.; REYS, R. E. A resolução de problemas na matemática escolar. São Paulo: Atual, 1997.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCONI, M.; LAKATOS, E. M. Técnica de pesquisa. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2007.

NOGUTI, F.C.H. Um curso de matemática básica através da resolução de problemas para alunos ingressantes da Universidade Federal do Pampa – Campus Alegrete. 2014. 370 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014.

NUNES, C. B. O Processo Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Geometria através da Resolução de Problemas: perspectivas didático matemáticas na formação inicial de professores de matemática. 2010. 430f. Tese (Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade estadual Paulista, Rio Claro.

ONUCHIC, L. R. A resolução de problemas na Educação Matemática: onde estamos? E para onde iremos? Espaço Pedagógico. (2013). 20(1), 88-104. Acedido em agosto 23, 2019, em http://www.upf.br/seer/index.php/rep

________. Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, M. A. (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999.

ONUCHIC, L. R; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro (SP), v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.

________. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. 4 ed. rev. São Paulo: Cortez, 2012.

PAGANI, E. M. L. Ensino-aprendizagem-avaliação de derivadas no curso técnico integrado ao médio através da resolução de problemas. 2016. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2016.

POLYA G.; A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 1985.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: SENAC, 2001.

SCHROEDER, T. L.; LESTER JR., F. K. Developing Understanding in Mathematics via Problem Solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Ed.) New Directions for Elementary School Mathematics. NCTM, 1989. (Year Book). p. 31-42.

VIEIRA, G. Tarefas exploratório-investigativas e a construção de conhecimentos sobre figuras geométricas espaciais. 2016. Tese (doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2016.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 456     PDF (Português (Brasil)) downloads: 226

How to Cite

VARGAS, Claudia Vieira de; NOGUTI, Fabiane Cristina Hopner. Arithmetic Progression: a proposal for teaching and learning through Problem Solving. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020024, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id275. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/199. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática