Problem Formulation in the development of a Digital Mathematics Educational Game
DOI:
10.37001/remat25269062v17id284Keywords:
Formulação de Problemas, Resolução de Problemas, Jogo Educacional DigitalAbstract
Problem Formulation constitutes an emerging field of investigation that requires consistent, comprehensive reporting of its application in the routines of mathematics teaching, as well as solid research addressing the subject. The contributions of Problem Formulation to the processes of mathematics teaching, learning, and assessment include insights on the conceptions held by students while they formulate a problem; the chance to understand students’ mathematical thinking; a reflex of their mathematical experiences; and the opportunity to explore the interaction between the cognitive and affective dimensions of mathematical learning. This article analyzes the step in which formulation tasks take place and the activities and processes involved in it. The study also analyzes the influence metacognitive experiences involved in the formulation process have on the development of a digital mathematics educational game by students attending a Digital Games Technology Program. Data sources for this qualitative investigation included a semi-structured questionnaire, the game developed, and audio and video recording of the meetings held with students. Data analysis suggested that the cognitive experiences evident in the questionnaire were consistent with the results obtained in the process of formulating problems throughout the development of the educational game, indicating that these experiences may have influenced this process.
Downloads
Metrics
References
ALTOÉ, R. O. ; FREITAS, R. C. de O. Formulação de Problemas em Matemática: uma prática inserida na abordagem metodológica de Resolução de Problemas. Anais in: XII Encontro Nacional de Educação Matemática. 2016.
ALVES, L. Relações entre os jogos digitais e aprendizagem: delineando percurso. Educação, Formação & Tecnologias, vol. 1 (2), Novembro 2008. Disponível em: http://eft.educom.pt/index.php/eft/article/viewFile/58/38. Acessado em: 09/12/2016.
ANDRADE, S. Um caminho crítico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemáticos no Cotidiano da Sala de Aula. In: Perspectivas para Resolução de Problemas. Organizadores: Lourdes de la Rosa Onuchic; Luiz Carlos Leal Junior; Márcio Pironel. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
BAIRAC, Radu. Some methods for composing mathematical problems. Disponível em: http://www.cimt.org.uk/journal/bairac.pdf. Acessado em: 15/03/2019
BOAVIDA, A.; PAIVA, A.; CEBOLA, G.; VALE, I.; PIMENTEL, T. A experiência Matemática no Ensino Básico - Programa de Formação Contínua em Matemática para Professores dos 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação - Direção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. (2008)
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto editora, 1994.
Cai, J. ; Hwang, S. A perspective for examining the link between problem solving and problem posing. In N. A. Pateman, B. J. Dougherty, & J. Zilliox (Eds), Proceedings of the 27th PME Conference (Vol. 3, pp. 103–110). Honolulu, HI: PME. 2003.
CHICA, C. H. Por que formular problemas? In: SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignes (Org). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001. P. 151-173
DUARTE, E. M. ; ALLEVATO, N. S. G. Jogos Educacionais: estado da arte das comunicações do Encontro Nacional de Educação Matemática. Revista @mbienteeducação, v. 11, p. 78-89, 2018a.
DUARTE, E. M. ; ALLEVATO, N. S. G. Uma proposta de Game Design Canvas para o desenvolvimento de jogo educacional digital de Matemática. In: Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, 2018, Belo Horizonte. Anais. Pesquisa em Educação Matemática e Inclusão Social, 2018b.
ECHEVERRÍA, M. P. P.; POZO, J. I. A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
EFKLIDES, A. Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process? Educational Research Review 1 (2006) 3–14
FELMER, P.; PEHKONEN, E.; KILPATRICK, J. Posing and Solving Mathematical Problems: Advances and New Perspectives. Springer International Publishing Switzerland. 2016. Páginas 23 a 35.
GAROFALO, J.; LESTER, F. K. Metacognition, cognitive monitoring, and mathematical performance. Journal for Research in Mathematics Education, 16(3), 163-176. (1985)
LÜDKE, M. ; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MEDEIROS, K. M. de; SANTOS, A. J. B. dos. Uma experiência didática com a Formulação de Problemas Matemáticos. Zetetikê – CEMPEM – FE – Unicamp. V.15. n. 28. Jul/dez de 2007.
POLYA, G. A arte de resolver problemas. Traduação Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
RAMIREZ, M. C. A mathematical problem-formulating strategy. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 79-90. (2006). Disponível em: < http://www.cimt.org.uk/journal/ramirez.pdf>. Acessado em: 15/03/2019
SILVER, E. A. On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28. 1994.
STOYANOVA, E.; ELLERTON, N. F. A framework for research into students’ problem posing in school mathematics. In P. C. Clarkson (Ed.), Technology in mathematics education (pp. 518-525). Melbourne, Victoria: Mathematics Education Research Group of Australasia. 1996.
SPINILLO, A. G. ; LAUTERT. S. L.; BORBA, R. E. de S. R. ; SANTOS, E. M. dos; SILVA, J. F. G. da. Formulação de Problemas Matemáticos de Estrutura Multiplicativa por Professores do Ensino Fundamental. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 50, p. 928-946, dez. 2017.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 253 PDF (Português (Brasil)) downloads: 73
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.