The extralogical face of Fermat's Last Theorem: an essay on the philosophy of mathematical practice

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id777

Keywords:

Philosophy of Mathematical Practice, Proofs, Intuition, Creativity, Fermat's last theorem

Abstract

For a long time, the Philosophy of Mathematics aimed to ontological and epistemological aspects of the objects of Mathematics, such an area of knowledge is usually understood, both at school and in everyday life, as a stronghold of universally and eternally true concepts, whose certainty is granted by the logical structured formalized system which is used to construct and represent it. Since last century, however, aspects of mathematical practice, such as intuition, creativity, and the use of representations going beyond the normative symbology, have been the object of study of the Philosophy of Mathematical Practice, which understands mathematics as a human action product and, therefore, social, cultural, and psychological dependent, both collectively and individually. Based on bibliographical research supported by authors who are contemporarily dedicated to this theme, considerations about the extralogical aspects in the individual process of the British mathematician Andrew Wiles that culminated in the formal and rigorous writing of the demonstration of Fermat's Last Theorem - an important proposition in the study of numbers and algebraic equations - performed 358 years after its formulation, are presented, recognizing that no demonstration of mathematical theorems, and especially not this one, can be understood depending strictly on deductive argumentation and symbolic formalism restricted analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Arilson Monteiro dos Santos, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP

Mestrando em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT), pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Professor de Matemática da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEDUC - SP), São Paulo, SP, Brasil.

Henrique Marins de Carvalho, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) – Campus São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

References

BOYER, C. B. História da matemática. 3. ed. São Paulo: Edgar Blucher, 2010.

BROLEZZI, A. C. Criatividade e resolução de problemas. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2013.

CALABRIA, O. Os significados de “intuição”, suas subdivisões e objetos. In: Kant e-Prints, Campinas, Série 2, v. 12, n. 2 (especial), pp. 50-67, maio-ago., 2017.

CARVALHO, H. M. Um estudo de Provas e Refutações de Imre Lakatos. Guarulhos, 2018. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal de São Paulo, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, 2018.

DAVIS, Philip J.; HERSH, R. A experiência matemática. 2. ed. Lisboa: Gradiva, 2013.

DE TOFFOLI, S. Reconciling Rigor and Intuition. Erkenntnis, [S.L.], Online First, 22 set. 2020. Springer Science and Business Media LLC. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1007/s10670-020-00280-x. Acesso em 12 abr. 2021.

GONTIJO, C. H.; CARVALHO, A. T.; FONSECA, M. G.; FARIAS, M. P. Criatividade e Matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2018.

HAMAMI, Y; MORRIS, R. L. Philosophy of mathematical practice: a primer for mathematics educators. Zdm – Mathematics Education, [S.L.], v. 52, n. 6, p. 1113-1126, mai. 2020. Springer Science and Business Media LLC. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1007/s11858-020-01159-5. Acesso em 03 mai. 2021.

HERSH, R. What is Mathematics, really? Oxford: Oxford University Press, 1999.

MILIES, C. P.; COELHO, S. P. Números: Uma Introdução à Matemática. 3. ed. São Paulo: EDUSP, 2003.

NAGAFUCHI, T.; BATISTA, I. L. O que é demonstração? Aspectos filosóficos. In: XII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Anais do XII EBRAPEM – Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, Rio Claro, 2008. Disponível em: http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/ upload/69-1-A-gt2_nagafuchi_ta.pdf. Acesso em 05 fev. 2021.

O'CONNOR, J. J.; ROBERTSON, E. F. MacTutor History of Mathematics

Archive. Disponível em: <https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/>. Acesso em: 26 jul. 2021.

POINCARÉ, J. H. O valor da ciência. Rio de Janeiro: Contraponto, 1911/1995.

PÓLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1974.

PÓLYA, G. Induction and analogy in Mathematics: of Mathematics and plausible reasoning. Princeton: Princeton University Press, 1954.

PONTE, J. P; BOAVIDA, A.; GRAÇA, M.; ABRANTES, P. Didáctica da matemática. Lisboa: Departamento do Ensino Secundário, Ministério da Educação, 1997.

REVISTA CÁLCULO. Matemática para todos. Os erros de álgebra mais comuns. 12 ed. Ano 1. São Paulo: Segmento, 2012.

ROQUE, T. História da Matemática – Uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.

SAIBER, A; TURNER, H. S. Mathematics and the Imagination: a brief introduction. Configurations, [S.L.], v. 17, n. 1, p. 1-18, 2009. Project Muse. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1353/con.0.0072. Acesso em 23 abr. 2021.

SERPA, C. Do Pequeno Teorema de Fermat às Famílias Gerais de Congruências. Gazeta de Matemática, n. 167, p 16-23, 2012. Disponível em: www.gazeta.spm.pt/fichaartigo?id=368. Acesso em 18 fev. 2022.

SOUZA, T. B. Os Três Séculos do Último Teorema de Fermat. In: XXIV Semana Acadêmica da Matemática. Anais da XXIV SAM – Semana Acadêmica da Matemática, 2017, Cascavel. Disponível em: http://projetos.unioeste.br/cursos/cascavel/matematica/xxivsam/artigos/38.pdf. Acesso em 10 fev. 2021.

Published

2023-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 420     PDF (Português (Brasil)) downloads: 120

How to Cite

MONTEIRO DOS SANTOS, Arilson; CARVALHO, Henrique Marins de. The extralogical face of Fermat’s Last Theorem: an essay on the philosophy of mathematical practice . Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023078, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id777. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/22. Acesso em: 30 apr. 2025.

Most read articles by the same author(s)