A question of mean: student error reflections

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id360

Keywords:

Error Analysis, Statistic, Mean concept, Mathematics teaching methodology

Abstract

This work starts from the analysis of an experience lived by the author as a teacher in the disciplines of Applied Statistics and Biostatistics, from the correction of an assessment applied in the second semester of 2019, in higher education courses at a federal institution. The qualitative approach study aims to present a reflection on strategies that assist students in understand weighted arithmetic mean and teachers to approach this concept or other content in future moments, based on error analysis (CURY, 2017). Thus, using content analysis, the resolutions made by the students were systematized into six emerging categories, exemplified, and organized based on the researcher's understanding of the comprehension and concepts used by them. The results show the difficulties with the concept of average and point to the role of error analysis as a teaching and research methodology to be incorporated by mathematics teachers. The work also highlights the need to observe the specificity of each student and the existing singularities in the teaching-learning process, qualifying the teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Bruna Larissa Cecco, Instituto Federal Farroupilha – IFFar

Mestra em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ) e Doutoranda em Educação pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI/Frederico Westphalen). Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Educação Matemática no Instituto Federal Farroupilha (IFFar), Frederico Westphalen, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Instituto Federal Farroupilha. Pró-Reitoria de Ensino. Resolução nº 04/2010, de 22 de fevereiro de 2010. Regulamento da Avaliação do Rendimento Escolar. Santa Maria, 2010.

CRESPO, Antônio A. Estatística fácil. 19. ed. atual. São Paulo: Saraiva, 2009.

CURY, Helena Noronha. Retrospectiva histórica e perspectivas atuais da análise de erros em Educação Matemática. Zetetiké, Campinas, ano 3, n. 4, p. 39-50, 1995.

CURY, Helena Noronha. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 2. ed. 2 reim. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

DE LA TORRE, S. Aprender com os erros: o erro como estratégia de mudança. Porto Alegre: Arte moderna, 2007. Parte I. Disponível em: https://staticsubmarino.b2w.io/sherlock/books/firstChapter/5957131.pdf . Acesso em 25 nov. 2020.

FERREIRA, Denise H. L.; JACOBINI, Otávio R.; CAMPOS, Celso R.; WODEWOTZKI, Maria Lúcia L. Reflexões sobre os erros em estatística: um estudo de caso em um curso de administração. REnCiMa, v.7, n.2, p. 13-24, 2016. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1091/817

GOMES, Romeu. Análise e Interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria C. de S; GOMES, Suely F. D. (Org). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 33. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 79-108.

MAGINA, Sandra; CAZORLA, Irene; GITIRANA, Verônica; GUIMARÃES, Gilda. Concepções e concepções alternativas de média: Um estudo comparativo entre professores e alunos do Ensino Fundamental. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. especial 2, p. 59-72, 2010. Editora UFPR. https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000500004

MINAYO, Maria C. de S. O desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, Maria C. de S; GOMES, Suely F. D. (Org). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 33. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 9-29.

PONTES; Jailson C.; NÚÑEZ, Isauro B.. Questões de Estatística e Probabilidade nas provas do ENEM: uma aproximação a erros e dificuldades de aprendizagem. Educação Matemática Debate, Montes Claros, Brasil, v. 3, n. 7, p. 87-110, jan./abr. 2019. https://doi.org/10.24116/emd.v3n7a05

SILVA, Andressa H; FOSSÁ, Maria I. T. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, Campina Grande, v. 17. n. 1, 2015.

Published

2023-09-12

Métricas


Visualizações do artigo: 129     pdf (Português (Brasil)) downloads: 117

How to Cite

CECCO, Bruna Larissa. A question of mean: student error reflections. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, no. 01, p. e023088, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id360. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/360. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos