Grupo de Estudos na Formação Profissional do Professor: contribuições para a prática pedagógica no ensino de divisão
DOI:
10.37001/remat25269062v23id587Keywords:
Formação de professores, Práticas Pedagógicas, Conhecimento profissional docente;, DivisãoAbstract
This study investigates how participation in study groups contributes to the development of Teacher Professional Knowledge, focusing on reflection on the teaching of division using manipulatives and on the interpretation and use of students' mistakes as part of the formative process and improvement of pedagogical practices. The research is primarily based on the works of Ball, Thames, and Phelps (2008), Zeichner (1993, 2008), and research discussing issues related to teaching and learning division calculation procedures. Data were collected during group study sessions, involving five teachers and three Pedagogy students, which were recorded and analyzed. The results indicate that study groups strengthen relationships among teachers, promote discussions on teaching and learning, and expand professional knowledge through reflection on practice. In particular, the group found that the use of manipulatives, such as base ten blocks, facilitates the understanding of mathematical concepts and can improve students' performance. It is concluded that the formation of study groups can reshape participants' professional knowledge, contributing to more qualified pedagogical practices.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, R.S. Reflexões de futuros professores que estudam Relações Espaciais. 2024. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/67827/1/Regiane_Silva_de_Almeida_DISSERTACAO-Final.pdf . Acesso em: 28 jun. 2024.
ALSINA, À. Desenvolvimento de competências matemáticas com recursos Lúdicos-manipulativos: para crianças dos 6 aos 12 anos. Tradução: Manuel Rangel. Porto: Porto Editora, 2004.
ANDRADE. D. S. Um olhar para os saberes docentes desvelados em um grupo de estudos sobre o ensino da divisão entre números naturais. 2021. Dissertação (Mestrado Programa de Pós-graduação em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2021.
BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, Michigan, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.
BERTI, N. M. A análise do erro sob perspectiva didático-pedagógica no Ensino e aprendizagem da matemática: um estudo de caso na 5ª série. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2007. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1372 Acesso em: 28 jun. 2024
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CARTOCE, V. M. A Literatura infantil como cenário para reflexão sobre o ensino da divisão em um curso de pedagogia. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/31984/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Vers%C3%A3oFinal_Ver%C3%B4nica.pdf Acesso em: 28 jun. 2024
CORREIA, D. S. O desenvolvimento profissional de professores que ensinam as estruturas multiplicativas. 2018. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/32032/1/TESE_%20DIN%C3%81%20DA%20SILVA%20CORRREIA.pdf Acesso em: 29 jun. 2024.
CURY, H. N. Análise de Erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
CURY, H. N. Uma proposta para inserir análise de erros em cursos de formação de professores de matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. 13, p. 547-562, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/16693/pdf. Acesso em: 29 jun. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GABRIEL, F. A.; PEREIRA, A. L.; DE JESUZ, D. A. F. O estado do conhecimento sobre estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Pedagógica, [S. l.], v. 20, n. 45, p. 227-247, 2018.
MARCILIANO, A. M. M. Conhecimentos de professores que estudam coletivamente sobre o ensino de medidas de comprimento nos anos iniciais. 2022. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/handle/123456789/45442. Acesso em: 2 abr. 2024.
MIRANDA, M. S. Uma investigação sobre a (re)construção do conhecimento de professores participantes de um grupo que estuda o campo conceitual aditivo. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/3621/1/Mirtes%20de%20Souza%20Miranda.pdf. Acesso em: 28 jun. 2024.
MIRANDA, M. S. Escola como espaço de (re)significação de conhecimentos matemáticos para o ensino: a constituição de um grupo que estuda o currículo e investiga a própria prática. 2019. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/32031/1/TESE%20Mirtes%202019%20entregue%20sucupira.pdf. Acesso em: 28 jun. 2024.
NACARATO, A. M. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 9, n. 9-10, p. 1-6. 2005.
SHULMAN, L. S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 4-14, Feb. 1986.
VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade. A numeração e as quatro operações. Curitiba: Editora UFPR, 2009.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa-Professores, 1993.
ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a "reflexão" como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, 2008.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 175 PDF (Português (Brasil)) downloads: 88
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.