Required curriculum (de)construction: resist, (re)exist, creatively insubordinate possibilities
DOI:
10.37001/remat25269062v19id728Keywords:
Preservice Teacher Education, National Curriculum Guidelines for Initial Teacher Education, Curriculum, Professionalization, Creative InsubordinationAbstract
The objective of this article is to analyze the impacts of the National Curriculum Guidelines for the Initial Education of Basic Education Teachers and the Common National Base for the Initial Education of Basic Education Teachers (BNC – Education) and then present forms of resistance in the formative field. In the analysis of the impacts, we discuss tensions in the epistemological, curricular, and professionalization fields. In this analysis, we could observe that, in the epistemological field, the teacher is understood as a consumer/implementer of knowledge produced by other educational agents. There is an attempt to standardize the curricula of the education courses for basic education teachers, an emphasis on the pedagogy of competencies, a disruption of the theory-practice unit and fragmentation of teacher knowledge, by breaking with the perspective of organicity between preservice and inservice education. In the professionalization field, the teachers are held individually responsible for their education and professional development. As a way of resisting and (re)existing, a curricular (de)construction is defended, from the perspective of creative insubordination, in the search for paths, gaps, shortcuts, creative and collaborative tactics that value the teachers' professionalization and mathematics education for social justice.
Downloads
Metrics
References
AUSTRÁLIA. Australian Institute for Teaching and School Leadership (AITSL). Australian Professional Standards for Teaches. AITSL, Melbourne, 2018. Disponível em: https://www.aitsl.edu.au/docs/default-source/national-policy-framework/australian-professional-standards-for-teachers.pdf Acesso em: 13 out. 2021.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1/2002 de 18 de fevereiro de 2002. Brasília, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Brasília, 2015. Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
BRASIL. Resolução n.º 7 MEC/CNE/CES, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília, 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 15 abr. 2021.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file Acesso em: 15 abr. 2020.
CASTRO, M. C. S. de. A formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e possibilidades pelo caminho da extensão universitária. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, e022010, 08 mar. 2022.
CYRINO, M.C.C.T. Identidade Profissional de (futuros) Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, p. 699-712, 2017.
CYRINO, M.C.C.T. Prospective Mathematics Teachers’ Professional Identity. In: STRUTCHENS M.; HUANG R.; POTARI D.; LOSANO L. (eds) Educating Prospective Secondary Mathematics Teachers. ICME-13 Monographs. Springer, Cham, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-319-91059-8_15. Acesso em: 02 jun. 2018.
D´AMBROSIO, B. S.; LOPES, C.E. Insubordinação criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, SP, v. 29, n. 51, abr. 2015.
FREITAS, H. Blog. Disponível em: https://formacaoprofessor.com/author/helenafreitas. Acesso em: 27 set 2021.
FREITAS, A. V.; XAVIER, F. J. R.; DIAS, J. C. de M. Contribuições à compreensão dos saberes dos estudantes para a formação de professores da EJA: palavra falada, diálogo e escuta freireanos. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, e022006, 08 marc. 2022.
HOOKS, b. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
________. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.
KRAMER, S. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. Educação & Sociedade, v.18, n.60, p.15-37, dez. 1997.
MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
MIGUEL, A.; TAMAYO, C.; SOUZA, E. G.; MONTEIRO, A. Uma virada vital-praxiológica na formação indisciplinar de educadores. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, e022004, 08 marc. 2022.
NACARATO, A. M.; MOREIRA, K. G. A formação compartilhada do futuro professor que ensinará matemática: contrapontos à BNC-formação. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, e022005, 08 marc. 2022.
ROTONDO, M. S.; CAMMAROTA, G.; CLARETO, S. M. Um currículo para uma formação, a que será que se destina? Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, e022009, 08 marc. 2022.
SANTANA, F. C. de M.; PAULA, E. F. de; PEREIRA, P. S. Potencialidades da resolução CNE/CP 02/2015 frente às (des)construções curriculares para a formação de professores(as) de matemática: insubordinações para re(existir). Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, e022008, 08 marc. 2022.
SILVA, A. A.P.; ORTIGÃO, M. I. R. O curso de Pedagogia e os retrocessos na legislação educacional: uma ofensiva às possibilidades de formação crítica. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 25, n. 55, p. 95-116, set./dez. 2020.
________. Relações teórico-prática na formação matemática de professores dos anos iniciais do ensino fundamental: velhos e novos desafios. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, e022007, 08 marc. 2022.
VALENTE, W. R. Ensino de matemática ou matemática do ensino? (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, e02201, 08 marc. 2022.
ZEICHNER, K.; SAUL, A. Pesquisar e transformar a prática educativa: mudando as perguntas da formação de professores – uma entrevista com Kenneth M. Zeichner. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 2211 - 2224 out./dez. 2014
WENGER, E. Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. New York: Cambridge University Press, 1998.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 706 PDF (Português (Brasil)) downloads: 257 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 28
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.