Mathematics for the early years at BNCC and reflections about the teaching practice

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id549

Keywords:

Mathematics at BNCC, Teaching practice, Early Years

Abstract

This paper addresses the main aspects of the National Common Curricular Base (BNCC) with regard to mathematics for the early years of elementary school. We consider the process of preparing the BNCC since its inception and the context of approval marked by the interests of different groups in a political context also marked by the complexity and disputes of different orders. It involves documentary analysis and discussion of the implications of the BNCC organization for the practice of teachers who teach mathematics in the early years. Authors from the field of Education and Mathematical Education who deal with curricular issues and teaching practice are used. The BNCC, for the field of Mathematics in the early years, presents tables divided into five thematic units (Numbers, Algebra, Geometry, Quantities and Measurements and Probability and Statistics), objects of knowledge and skills. From the 1st to the 5th year, 126 skills are presented, listed through alphanumeric codes. From the identification of the characteristics of the BNCC, we highlight reflections necessary for teaching practice in the early years. In addition to meeting so many demands from the school, from the students, from managing their professional development, from surviving on low wages, working conditions that are far from ideal, we are afraid that each of these skills will become just one item on one more listing for be charged as the responsibility of that teacher and as something fragmented, without the vision of the whole that make up Mathematics to be developed at school. Teaching practice, to be characterized as effectively pedagogical practice, involves multiple aspects and if teachers are not involved in study, reflection, discussion about the characteristics of BNCC incorporated into the curriculum of their state or municipality, we consider that there may be implications of technicist character, fragmented, making it difficult to exercise a reflexive practice that should involve not only each thematic unit proposed in the BNCC, but a better understanding of such articulated units and of Mathematics as a whole.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Eliane Maria Vani Ortega, Unesp/Faculdade de Ciências e Tecnologia

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da USP (FEUSP). Professora do Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Júlio de Mesquita Filho/Unesp. Professora do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Unesp-FCT, Presidente Prudente, São Paulo, Brasil.

References

BISHOP, Alan. Enculturación Matemática: la educación matemática desde una perspectiva cultural. Traducción de Genis Sánchez Barberán. Barcelona: Paidós, 1999

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf Acesso em 11 de março de 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. vol. 3.

CELLARD, André. A análise documental. In: A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos/Tradução de Ana Cristina Nasser. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 295-316.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática Pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog. (on-line), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016.

GATTI, Bernardete Angelina, BARRETO, Elba Siqueira de Sá e ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte / Bernardete Angelina Gatti, Elba Siqueira de Sá Barretto e Marli Eliza Dalmazo de Afonso André. – Brasília: UNESCO, 2011.

GODOY, Elenilton Vieira. Currículo, Cultura e Educação matemática: Uma aproximação Possível. 2011. 201 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. Petrópolis, RJ: vozes, 2013.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias do Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas de Currículo: Recontextualização e Hibridismo. Currículos sem Fronteiras, v.5, n.2, pp. 50-64, jul/dez. 2005. Disponível em http://www.curriculosemfronteiras.org/vol5iss2articles/lopes.pdf. Acesso em 10 de fevereiro de 2021.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br.

MORGADO, José Carlos; MARTINS, Fernando Benjamin. Projecto Curricular: Mudança de práticas ou oportunidade perdida? Revista de Estudos Curriculares, 2008, 6(1), p.3-19.

MORENO, Jean Carlos. História na Base Nacional Comum Curricular: Dèja Vu e novos dilemas no século XXI. História & Ensino, Londrina, v. 22, n. 1, p. 07-27, jan./jun. 2016

PASSOS, Carmem Lúcia Brancaglion; NACARATO, Adair Mendes. Trajetória e perspectivas para o ensino de Matemática nos anos iniciais. Estudos Avançados, Ensino de Ciências, v.32, n.94, pp119-135, (2018).

PIRES, Célia Maria Carolino. Currículos de Matemática: da organização linear à ideia de rede. São Paulo: FTD, 2000.

PIRES, Célia Maria Carolino; SILVA, Márcio Antônio da. Desenvolvimento Curricular no Brasil: trajetórias e desafios. Quadrante, vol. XX nº 2, 2011.

SACRISTÁN, José Gimeno. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Vinício de Macedo. Uma revisão de artigos de revistas especializadas para identificar características da pesquisa atual em Educação Matemática. São Paulo, 2003. Mimeografado.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48 set/dez 2011, p. 609-623.

Legislação

Resolução CNE/CP 2/2017. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de dezembro de 2017, Seção 1, pp. 41 a 44.

Published

2022-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 17651     PDF (Português (Brasil)) downloads: 3236

How to Cite

ORTEGA, Eliane Maria Vani. Mathematics for the early years at BNCC and reflections about the teaching practice. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. 022001, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id549. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/75. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos