Entre o conteúdo e o contexto: a distribuição das tarefas de geometria nos livros didáticos do Novo Ensino Médio

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v24id620

Keywords:

Mathematics Textbook; Context References; Geometry Content; Tasks.

Abstract

This article analyzes the distribution of context references in Geometry tasks found in Mathematics Textbooks (MT) approved by the National Textbook and Teaching Material Program (PNLD) 2021, within the scope of the New High School (NEM), focusing on the explored content and the relationship between content and context. This qualitative research is based on the Teorema System and a theoretical framework that includes different classifications of context references, emphasizing the following types: Purely Mathematical, Reality, Semi-Reality (reasonable and unreasonable), and Artificial. A total of 21 textbooks were analyzed, comprising 6868 Geometry tasks, which were categorized according to the geometric content addressed and the type of context reference present. The results indicate a predominance of tasks with Purely Mathematical context references across all geometric content clusters, with exceptions in the clusters Plane Figures Area and Round Bodies, which showed a more balanced distribution among the different types of context. Furthermore, it was observed that the clusters Geometric Transformations and Spatial Geometry of Position contain the highest number of tasks framed in contexts of Reality. On the other hand, concerns arise regarding tasks classified as Unreasonable Semi-Reality, which lack plausibility and may weaken the connection between Mathematics and real-life situations. The study highlights the need for greater balance in the selection of task contexts so that textbooks address not only conceptual and procedural aspects of Geometry but also promote creativity, critical thinking, and the applicability of Mathematics in real-world scenarios. These findings can support authors, evaluators, and teachers in the construction and selection of tasks that include a wider diversity of context types, enabling students to experience various contextual possibilities throughout their learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriel Amancio Alves, São Paulo State University

Licenciando em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP).

Rúbia Barcelos Amaral, São Paulo State University

Livre-docente em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP).

Beatriz Fernanda Litoldo, Federal University of Triângulo Mineiro

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

References

ALVES, Gabriel Amancio; AMARAL, Rúbia Barcelos; LITOLDO, Beatriz Fernanda. Uma análise do contexto de realidade nas tarefas de Geometria dos livros didáticos do Novo Ensino Médio. In: VI Fórum Nacional sobre Currículos de Matemática. Anais... VI FNCM. Montes Claros-MG, p. 1–6, 2024. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/eventos/index.php/fncm/article/view/696. Acesso em: 18 dez. 2024.

AMARAL, Rúbia Barcelos et al. Livro Didático de Matemática: compreensões e reflexões no âmbito da Educação Matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2023.

LITOLDO, Beatriz Fernanda. A contextualização e os níveis de demanda cognitiva de tarefas de Geometria presentes em Livros Didáticos de Matemática sob a perspectiva do Opportunity-to-Learn. 2021. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - UNICAMP, Campinas/SP, 2021. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1641703. Acesso em: 14 mai. 2024

ANDRADE, Thais Marcelle de. Matemática interligada: Geometria espacial e plana. 1. ed. São Paulo: Editora Scipione, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 01 out. 2024.

BRASIL. Ministério das Cidades. Secretaria Nacional de Saneamento Ambiental. Diagnóstico temático: serviços de água e esgoto. Brasília, DF: SNSA, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/cidades/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/saneamento/snis/produtos-do-snis/diagnosticos/DIAGNOSTICO_TEMATICO_VISAO_GERAL_AE_SNIS_2023.pdf. Acesso em: 18 dez. 2024.

CHAVANTE, Eduardo; PRESTES, Diego. Quadrante Matemática e suas tecnologias: Geometria plana e espacial. 1. ed. São Paulo: SM Educação, 2020.

DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Matemática em contextos: Geometria plana e Geometria espacial. 1. ed. São Paulo: Editora Ática, 2020.

DE LANGE, Jan. Assessment: no change without problems. In: ROMBERG, Thomas (Ed.). Reform in school mathematics and authentic assessment. Albany, NY: SUNY Press, 1995. p. 87-172.

DEKKER, Truus; QUERELLE, Nanda. Chapter 6 - Context. In: Great assessment problems. Utrecht: Freudenthal Instituut, 2002.

DULI, José Lelo Barros. Estudo sobre as estratégias utilizadas pelos alunos na resolução de problemas contextualizados em Cabinda/Angola. 2014. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-9PMK78. Acesso em: 14 maio 2024.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2011. 107 p.

LANA, Marcio de Abreu; CARRIÃO, Airton. A contextualização das atividades no Livro Didático de Matemática do Ensino Médio. In: VII Encontro Mineiro de Educação Matemática. Anais… VII EMEM. São João del-Rei-MG, 2015.

LEONARDO, Fabio Martins de. Conexões Matemática e suas tecnologias: Trigonometria. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para Investigação. Bolema, Rio Claro, v. 14, p. 66-91, 2000. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635. Acesso em: 15 mai. 2024.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Ser protagonista matemática e suas tecnologias: Grandezas e medidas e trigonometria. 1. ed. São Paulo: SM Educação, 2020.

SOUTO, Flavia Cristine Fernandes; GUÉRIOS, Ettiène. Resolução de problemas contextualizados: análise de uma ação didática para o ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista de Educação Matemática, [s. l.], v. 17, 2020. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/198. Acesso em: 18 mar. 2025.

SOUZA, Joamir Roberto de. Multiversos matemática: Geometria. 1. ed. São Paulo: FTD, 2020.

STEIN, Mary Kay; GROVER, Barbara; HENNINGSEN, Marjorie. Building Student Capacity for Mathematical Thinking and Reasoning: An Analysis of Mathematical Tasks Used in Reform Classrooms. American Educational Research Journal, v. 33, n. 2, p. 455-488, 1996.

VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, Marja. The role of contexts in assessment problems in mathematics. For the Learning of Mathematics, Edmonton, CA: FLM Publishing Association, v. 25, n. 2, p. 2-9, 2005.

Published

2025-05-15

Métricas


Visualizações do artigo: 53     PDF (Português (Brasil)) downloads: 20

How to Cite

ALVES, Gabriel Amancio; AMARAL, Rúbia Barcelos; LITOLDO, Beatriz Fernanda. Entre o conteúdo e o contexto: a distribuição das tarefas de geometria nos livros didáticos do Novo Ensino Médio . Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 24, 2025. DOI: 10.37001/remat25269062v24id620. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/620. Acesso em: 20 may. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos