In Boundaries: the proposal of the trivium curriculum in the context of Portuguese for Haitians
DOI:
10.37001/remat25269062v18id595Keywords:
Boundaries, Haitians, Ethnomathematics Program, Trivium knowledgeAbstract
This article is an clipping of a doctoral research project, developed in the Graduate Program in Education of the University of São Paulo (FEUSP). It aims to present the first approaches of the research, with Haitian students in a learning project of Portuguese. Through participant observation in the classes, the first stage of the project took place in an Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) in the city of São Paulo. We raise elements belonging to the borders that cross the Haitian diaspora of the students participating in the Portuguese. Considering the theorizations of the Ethnomathematics Program, Freire's concept of the theme and the possibilities of a proposal based on trivium knowledge (materacy, literacy and tecnoracy) and approaching the reality of the students, we identified the theme generator Work, as an element that can mobilize knowledge that surrounds it in daily life. We hope that the life history of Haitian students and the elements that limit them socio-culturally can, in addition to bringing school knowledge, to remove them from the borders of invisibility and racism.
Downloads
Metrics
References
BALIBAR, E. Politics and other scene. Verso, 2002.
CLARETO, S. M. Terceiras margens: um estudo etnomatemático de espacialidades em Laranjal do Jari (Amapá). Tese (doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Rio Claro, 2003.
FERNANDES, D.; FARIAS, A. V. A diáspora haitiana no Brasil: processo de entrada, características e perfil. In: BAENINGER et al. (orgs.). Migração Haitiana no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2016. pp. 95-111.
FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2019.
HANNERZ, U. Fluxos, fronteiras, híbridos: palavras-chave da antropologia transnacional. Mana [online], vol.3, n.1, pp.7-39, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/mana/v3n1/2454.pdf. Acesso em: 18 ago. 2020.
MARTINS, J. S. Fronteira: a degradação do outro nos confins do humano. São Paulo: Contexto, 2019.
MESQUITA, M. Fronteiras Urbanas - Sobre a humanização do espaço. In: MESQUITA, M. (org), Fronteiras urbanas: Ensaios sobre a humanização do espaço. Viseu: Anonymage, 2014. pp. 19-31.
MOREL, M. A Revolução do Haiti e o Brasil escravista: o que não deve ser dito. 1. ed. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2017.
OBMIGRA. Relatório Anual 2019. Série Migrações. Brasília, DF: Obmigra, 2019. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/pt/dados/relatorios-a. Acesso em: 1 nov. 2019.
RIBEIRO, C. A. Apresentação. In: CÉSAIRE, A. Discurso sobre o colonialismo. Tradução de Anísio Garcez Homem. Florianópolis, SC: Letras Contemporâneas, 2010.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa, MENESES, Maria Paula (orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SEGUY, F. A catástrofe de janeiro de 2010, a “Internacional Comunitária” e a recolonização do Haiti. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Faculdade de Campinas. Campinas, SP, 2014.
VIEIRA, N. M. C. Os tempos que o tempo tem: o conhecimento trivium dos professores de Matemática em período de mudança. Tese (Doutorado). Instituto de Educação da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Lisboa, 2013.
VERGANI, T. Educação Etnomatemática: o que é? Natal: Flecha do Tempo, 2007.
VILLEN, P. Periféricos na periferia. In: BAENINGER et al. (orgs.). Migração Haitiana no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2016. pp. 45–64.
WENDEN, C. W. As novas migrações. SUR 23, v.13, n.23, pp.17 – 28, 2016. Disponível em: https://www.sur.conectas.org/wp-content/uploads/2016/09/1-sur-23-portugues-catherine-wihtol-de-wenden.pdf. Acesso em: 17 jul. 2020.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 162 PDF (Português (Brasil)) downloads: 84 PDF downloads: 19 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 26
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.