The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
DOI:
10.37001/remat25269062v17id464id543Keywords:
Exploratory Tasks, Design Based Instruction, Teacher TrainingAbstract
This article presents the results of an investigation on mathematical reasoning, of a qualitative nature with a Design Based Instruction (IBD) approach, from exploration tasks with the objective of identifying and documenting reasoning processes. The experience involved future mathematics teachers, studying hours of Practice as a Curriculum Component (PCC) and scholarship holders of the Institutional Program for Initiation to Teaching (Pibid). We highlight the role that mathematical representations play in understanding, organizing and planning instructional sequences. The results highlight the importance of working with exploratory tasks, which proposes an innovation in the dynamics of the classroom, giving protagonism to students, as well as developing inductive mathematical reasoning based on the identification of patterns and the deductive based on definitions and mathematical properties using algebraic representation to formulate conjectures.
Downloads
Metrics
References
BALL, David K., & COHEN, Deborah L. Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. In L. Darling-Hammond & G. Sykes (Eds.), Teaching as the learning profession (pp. 3-32). San Francisco, CA: Jossey-Bass, 1999.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
COBB, Paul et al. Design Experiments in Education Research. Educational Researcher. V.32, no. 1, p. 9-13, jan/fev. 2003.
COBB, Paul & Jackson, Kara. Analyzing Educational Policies: A Learning Design Perspective. The Journal of the Learning Sciences, 21:4, p. 487-521, 2012
COCHRAN-SMITH, Marylin. e LYTLE, Susan. L. (1999) Relationships of knowlegde of practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, p.249-305.
Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Resolução CNE/CP No. 2, de 1o. de julho de 2015b.
ERICKSON, Frederick. Qualitative methods in research on teaching. In: Wittrick, M. C.(org.). Handbook of research on teaching. New York: Macmillan, 1986, p. 119-161.
GATTI, Bernadette A. Didática e Formação de professores: provocações. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n.166, out./dez. 2017, p. 1150-1164.
HENRIQUES, Ana. O pensamento matemático avançado e a aprendizagem da Análise Numérica num contexto de atividades de investigação. Portugal: UL, 2011, 462p. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Didática da Matemática, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, 2011.
LIU, Yatin (2013). Aspects of mathematical arguments that influence eight grade students’ judgment of their validity. EUA: Ohio State University, 2013, 307p. Tese (Doutorado) - Graduate Program in Education, Ohio State University, 2013.
MARCATTO, Flávia Sueli Fabiani. Prática como Componente Curricular: contribuições para a reflexão na Licenciatura em Matemática. Argumentos Pró-Educação. Pouso Alegre, MG, v. 4, n. 10, p. 731-754, jan.- abr., 2019.
MARCATTO, Flávia Sueli Fabiani. A prática como componente curricular em projetos pedagógicos de cursos de licenciatura em matemática. Brasil: UNESP, 2012, 174p. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação da Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.
MATA-PEREIRA, Joana; PONTE, João Pedro da. Promover o Raciocínio Matemático dos Alunos: uma investigação baseada em design. Bolema. Rio Claro, SP, v. 32, n. 62, p. 781-801, dez. 2018.
MATA-PEREIRA, Joana, & PONTE, João Pedro da. Raciocínio matemático em conjuntos numéricos: Uma investigação no 3.º ciclo. Quadrante, 21(2), 81-110, 2012.
MATA-PEREIRA, Joana; PONTE, João Pedro da. Teacher’s Actions to Promote Students’ Justifications. Acta Scientiae, Canoas, RS, v. 20, no. 3, p. 487-505, maio/jun. 2018.
NCTM. Princípios e normas para a Matemática escolar. Lisboa: APM, 2007. (Tradução portuguesa da edição original de 2000).
OLIVEIRA, Paulo. O raciocínio matemático à luz de uma epistemologia. Educação e Matemática, Lisboa, 100, p. 3-9, 2008.
PONTE, João Pedro da. Gestão curricular em Matemática. In GTI (Ed.), O professor e o desenvolvimento curricular (pp. 11-34). Lisboa: APM, 2005.
PONTE, João Pedro da; CHAPMAN, Olive. Prospective mathematics teachers learning and knowledge for teaching. In L. English & D. Kirshner (Eds.), Handbook of international research in mathematics education. New York, NY: Routledge/Taylor & Francis, pp. 223-261, 2016.
PONTE, João Pedro da; MATA-PEREIRA, Joana; QUARESMA, Marisa. Ações do professor na condução de discussões matemáticas. Quadrante. V. 22, no. 2, pp. 55-81, 2013.
PONTE, João Pedro da; QUARESMA, Marisa. Representações e raciocínio matemático dos alunos na resolução de tarefas envolvendo números racionais numa abordagem exploratória. Unipluri/versidad. V. 14, no. 1, pp.102-114, 2014.
PONTE, João Pedro da; MATA-PEREIRA, Joana; HENRIQUES, Ana. O raciocínio matemático nos alunos do ensino básico e do ensino superior. Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR, v. 7, n. 2, 2012.
PONTE, João Pedro da et al. Perspectivas Teóricas no Estudo das Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Práticas de Ensino de Matemática. Lisboa, p. 267-278, 2012.
PREDIGER, Susanne, GRAVEMEIJER, Koeno, CONFREY, Jere. Design research with a focus on learning processes: an overview on achievements and challenges. ZDM, September, 47(6), p. 877-891, 2015.
ROLDÃO, M. do C. Conhecimento, Didática e Compromisso: o triângulo virtuoso de uma profissionalidade em risco. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1134-1149, 2017.
SKOVSMOSE, Ole, PENTEADO, Miriam G. Mathematics Education an Democracy: An Open Landscape of Tensions, Uncertainties and Challeges. Handbook of International Research in Mathematics Education. By. Lyn D. English. David Kirshner, p.792-825, 2016.
STAPLES, Megan, Supporting Student Justification in Middle School Mathematics Classrooms: Teachers' Work to Create a Context for Justificaiton, 2014. CRME Publications. Disponível em: < http://digitalcommons.uconn.edu/merg_docs/4>. Acesso em: 10 out. 2018.
STYLIANIDES, Andreas J. e HAREL, Guershon. Advances in mathematics education research on proof and proving: An international perspective. Springer, 2018.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 181 PDF (Português (Brasil)) downloads: 66 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 23
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.