The Didactic Discipline of Mathematics in Distance Learning Mathematics courses: what the documents of these courses present

Authors

  • Claudia Witt claudiamariaw@gmail.com
    Universidade Federal do Paraná
  • Maria Lucia Panossian mlpanossian@utfpr.edu.br
    Universidade Tecnológica Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0001-5847-4485

DOI:

10.37001/remat25269062v17id506

Keywords:

Didactic of Mathematics, Didactic of Mathematics in the Distance Learning Degree, Documental Analysis

Abstract

This present study focuses identify which theoretical and practical aspects and which contents and forms are considered in the discipline of Didactic of Mathematics in the Distance Learning Degree in Mathematics. To reach them, a documental research has made with collected data from the site of Ministry Education. It has been identified the presence of 44 courses in this category of education, which has been made possible to collect 19 Pedagogical Plans of Course and 26 Curriculum Matrices. The analysis of those Matrices has permitted to identify the discipline Didactic of Mathematics in 08 of them and the Courses Sillabus were collected. The analysis has realized considering the dialectical pairs subject-object, content-form and theory-practise and has exposed that the discipline Didactic of Mathematics takes on the theoretical approach, that the adopted practical might be recognized by the movement to create, to plan, to execute, to manage and to evaluate didactic situations related to mathematics teaching, among others. Relating to curriculum -material, it has identified the approach of parts from knowledge that the didactic of mathematics as science may offered. To develop them, uses, in general way, lecture classes. Some of those courses intend to offer the formation for researchers in mathematics education. This document revealed the necessity to encourage discussions about the importance of that discipline for the initial formation for teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Claudia Witt, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Educação em Ciências e em Matemática pela Universidade Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática.

Maria Lucia Panossian, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

References

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Resolução n. 2, de 30 de janeiro 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio, 2012.

COSTA, L. P. da. Algumas considerações acerca da Didática e da Educação Matemática na Educação Básica. Anais da I Jornada de Didática- O ensino como foco e I Fórum de professores de Didática do Estado do Paraná. UEM, 2013.

D’AMORE, B. Elementos de Didática da Matemática. Tradução: Maria Cristina Bonomi. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007.

ESPINOSA, A. J. Didáctica de la Matemática, Educación Matemática e Investigación. Revista Ciências em Foco. v.1, n. 4, 2011. Disponível em: http://ojs.fe.unicamp.br/index.php/cef/article/view/4562. Acesso em: 10 dez 2017.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

GAMBOA, S. S. Teoria e da prática: uma relação dinâmica e contraditória. Anais do V Colóquio de Epistemologia da Educação Física. Maceió: Universidade Federal de Alagoas, 2010, p. 1-12. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/cepistef/v_cepistef/paper/viewFile/2644/1109. Acesso em 25 fev 2020.

KOPNIN, P. V. A Dialética como Lógica e Teoria do Conhecimento. Tradução: Paulo Bezerra. Rio de Janeiro, RJ: Editora Civilização Brasileira S.A., 1978.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática e trabalho docente: a mediação didática do professor nas aulas. In: LIBÂNEO, José Carlos; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; LIMONTA, Sandra Valéria. Concepções e práticas de ensino num mundo em mudança. Diferentes olhares para a didática. Goiânia: PUC GO, 2011b. (p. 85-100).

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MIORIN, V. M. F. Uma abordagem dialético-materialista para a organização do espaço. Revista do Programa de Pós-graduação em Geografia. V. 6. 1990. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/viewFile/9898/8705. Acesso em: 02 dez 2018.

SILVA, D. S. A Constituição Docente em Matemática a Distância: Entre Saberes, Experiências e Narrativas. Jundiaí: Paco, 2017.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. Tradução: María Encarnación Moya. 1ª ed. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO, São Paulo: Expressão Popular, Brasil, 2007.

VIDIGAL, L.; DIAS, V. A. T.; FRANCO, S. A. P. A categoria dialética conteúdo e forma no interior da Pedagogia Histórico-crítica. Anais do XII EDUCERE – Congresso Nacional de Educação. Curitiba: Paraná, 2017. Disponível em: https://educere.pucpr.br/p1/anais.html?tipo=&titulo=A+CATEGORIA+DIAL%C3%89TICA+CONTE%C3%9ADO+E+FORMA+NO+INTERIOR+DA+PEDAGOGIA+HIST%C3%93RICO-CR%C3%8DTICA&edicao=&autor=&area. Acesso em: 25 dez 2018.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 38     PDF (Português (Brasil)) downloads: 37 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 10

How to Cite

WITT, Claudia; PANOSSIAN, Maria Lucia. The Didactic Discipline of Mathematics in Distance Learning Mathematics courses: what the documents of these courses present. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021017, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id506. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/122. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos