Phenomenon of congruence and non-congruence about the Exponential Function in the Teacher’s notebook of the State of São Paulo
DOI:
10.37001/remat25269062v18id487Keywords:
Exponential function, Phenomenon of congruence and non-congruence, Semiotic Representation RegisterAbstract
This article is the result of a study whose objective was to analyze how the mobilization and coordination of different records of semiotic representation of the exponential function are proposed in the supporting material of the São Paulo State Curriculum, the Teacher's Notebook. The theoretical assumptions are based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Records, which discusses the importance of various semiotic representations in mathematical learning. The information for the analysis was displayed in tables highlighting the records of representation of departure and records of representation of arrival for the study of transformations according to the theory of Raymond Duval. The development of this qualitative research of the bibliographic type pointed to the mobilization, manipulation and coordination of semiotic representations of the exponential function found in the said didactic material, which enabled the understanding of the mathematical object, through different representations, providing the teacher with situations that make feasible the learning of their students.
Downloads
Metrics
References
BOSCHESI, Fabio Henrique Lepri. Práticas pedagógicas com uso das TIC declaradas por professores de Matemática do Ensino Médio no contexto do novo currículo do Estado de São Paulo. 2016. 159 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016.
BRASIL, Secretaria de Educação Média e Tecnologia. PCN+ Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEMTEC, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf> Acesso em: 02 jun. 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 ago. 2019.
CASSIARI, Edna Ribeiro. Potencialidades e fragilidades na implementação do “Caderno do Professor” e “Caderno do aluno” da Rede Estadual de São Paulo. 2011. 104 f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registro semiótico e aprendizagens intelectuais (Sémiosis et Pensée Humaine: Registres Sémiotiques et Apprentissages Intellectuels). Tradução Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009. Fascículo I.
DUVAL, Raymond. Gráficos e equações: a articulação de dois registros. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT), Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 96-112, 2011a.
DUVAL, Raymond. Ver e ensinar matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar os registros de representação semiótica. Organização Tânia M. M. Campos. Tradução Marlene Alves Dias. São Paulo: Proem, 2011b.
DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Trad. MORETTI, Méricles Thadeu. Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT), Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar um projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GINEZ, Patrícia Costa. Fenômeno de congruência e não congruência sobre a função exponencial em materiais didáticos. 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020.
RAMPINI, Elisabete Aparecida. Currículo e identidades docentes: o caso da proposta curricular da secretaria da educação do estado de São Paulo. 2011. 118 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Material de apoio ao Currículo do Estado de São Paulo – Caderno do Professor: 1.ª série do Ensino Médio, Matemática. São Paulo: SEE, 2014-2017. v. 2.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 151 PDF (Português (Brasil)) downloads: 58 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 27
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.