Phenomenon of congruence and non-congruence about the Exponential Function in the Teacher’s notebook of the State of São Paulo

Authors

  • Patrícia Costa Ginez patiginez@gmail.com
    Secretaria de Educação do estado de São Paulo
  • Rogério Fernando Pires rfpires25@hotmail.com
    Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

10.37001/remat25269062v18id487

Keywords:

Exponential function, Phenomenon of congruence and non-congruence, Semiotic Representation Register

Abstract

This article is the result of a study whose objective was to analyze how the mobilization and coordination of different records of semiotic representation of the exponential function are proposed in the supporting material of the São Paulo State Curriculum, the Teacher's Notebook. The theoretical assumptions are based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Records, which discusses the importance of various semiotic representations in mathematical learning. The information for the analysis was displayed in tables highlighting the records of representation of departure and records of representation of arrival for the study of transformations according to the theory of Raymond Duval. The development of this qualitative research of the bibliographic type pointed to the mobilization, manipulation and coordination of semiotic representations of the exponential function found in the said didactic material, which enabled the understanding of the mathematical object, through different representations, providing the teacher with situations that make feasible the learning of their students.

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Author Biographies

Patrícia Costa Ginez, Secretaria de Educação do estado de São Paulo

Mestre Profissional em Ensino de Ciências Exatas pela Universidade Federal de São Carlos em Educação Matemática. Professora de Matemática na rede estadual de ensino de São Paulo

Rogério Fernando Pires, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do Instituto de Ciências Extas e Naturais do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas da Universidade Federal de São Carlos

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Published

2021-01-01

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How to Cite

GINEZ, Patrícia Costa; FERNANDO PIRES, Rogério. Phenomenon of congruence and non-congruence about the Exponential Function in the Teacher’s notebook of the State of São Paulo. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. eo21022, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18id487. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/124. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos