Narratives of early childhood teachers about mathematics in their formative and professional trajectory
DOI:
10.37001/remat25269062v18id541Keywords:
Mathematical formation, Teaching-learning, Professional developmentAbstract
This research focuses on the training processes of four early childhood mathematics teachers from the public and private education in Juiz de Fora, from the Specialization course in Science and Early Childhood Mathematics Teaching of the College of Education (FACED) - the Juiz de Fora Federal University (UFJF), Minas Gerais, from 2019 to 2020. We analyzed the meanings attribute to mathematics in their formative and professional trajectory and identified contributions and challenges from initial and continuing education to teaching practices of mathematics in basic education. Theoretical frameworks are anchored in studies on mathematical training and teaching practice of teachers in childhood education. The teachers shared, in narrative interviews, the learning of teaching on continuing education and emphasized the articulation of the experiences in the meetings of this course with their practices when teaching mathematics. They highlighted the gaps evidenced in their formative trajectory: the challenge of understanding mathematical content; the reduced workload of Mathematics in the Pedagogy course, focused on the specific contents of the curricular matrix of the basic school; the absence of a better articulation between theoretical and practical knowledge in initial training. The study revealed the importance of initial and continuing education for the theoretical and practical deepening of the foundations of mathematics in the formative and professional trajectory. The respondents in the research emphasized the relevance of enthusiasm and happiness, which make math classes more enjoyable, dynamic, and challenging.
Downloads
Metrics
References
ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
BAIRRAL, Marcelo Almeida. Desenvolvendo-se criticamente em matemática: a formação continuada em ambientes virtualizados. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes (org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa; Campinas, SP: GEPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP, 2005. p. 49-67.
BOLÍVAR, Antonio; DOMINGO, Jesús; FERNÁNDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodología. Madri: Editorial La Muralla, 2001.
BRUNO, Adriana Rocha; SILVA, Judilma Aline Oliveira. Os processos de docência: transformações enredadas. In: CARNEIRO, Reginaldo Fernando; FLÔR, Cristhiane Carneiro Cunha (org.). Formação de Professores para a educação básica: desafios enfrentados e cenários possíveis. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2016. p. 29-54.
CARNEIRO, Reginaldo Fernando; FLÔR, Cristhiane Carneiro Cunha. Apresentação. In: CARNEIRO, Reginaldo Fernando; FLÔR, Cristhiane Carneiro Cunha (org.). Formação de Professores para a educação básica: desafios enfrentados e cenários possíveis. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2016. p. 11-26.
CARNEIRO, Reginaldo Fernando; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Apresentação: Matemática nos anos iniciais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 4, p. 977-984, out./dez. 2014a. ISSN 2175-6236. DOI 10.1590/S2175-62362014000400002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v39n4/02.pdf. Acesso em: 17 jul. 2020.
CARNEIRO, Reginaldo Fernando; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Concepções de matemática de alunas-professoras dos anos iniciais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 4, p. 1113-1133, out./dez. 2014b. ISSN 2175-6236. DOI 10.1590/S2175-62362014000400009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v39n4/09.pdf. Acesso em: 17 jul. 2020.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história na pesquisa qualitativa. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores (GPNEP) ILEEL/UFU. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.
COSTA, Jaqueline de Morais; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; COSTA, Ercules. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 2, p. 505-522, 2016. ISSN 1980-850X. DOI 10.1590/1516-731320160020014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v22n2/1516-7313-ciedu-22-02-0505.pdf. Acesso em: 15 jul. 2020.
D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Conteúdo e metodologia na formação de professores. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes (org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa; Campinas, SP: GEPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP, 2005. p. 20-32.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GATTI, Bernardete Angelina. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 51-67, out./dez. 2013. ISSN 1984-0411. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n50/n50a05.pdf. Acesso em: 25 set. 2020.
MARTINS, Priscila Bernardo; CURI, Edda. As concepções, crenças e mitos evidenciados por um grupo de professores do ciclo interdisciplinar da rede municipal da cidade de São Paulo. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, Itapetininga, v. 1, e020011, p. 1-24, 2020. ISSN 2675-4258. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/109. Acesso em: 25 set. 2020.
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
NACARATO, Adair Mendes; MOREIRA, Kátia Gabriela. A colaboração entre professoras como prática de formação para ensinar matemática nos anos iniciais. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 28, n. 69, p. 767-791, set./dez. 2019. ISSN 2238-2097. DOI 10.29286/rep.v28i69.7012. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7012. Acesso em: 25 set. 2020.
NAKAYAMA, Bárbara Cristina Moreira Sicardi; SILVA, Jaqueline Ferreira da. Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico. Revista de Estudos Aplicados em Educação (REAe), São Paulo, v. 2, n. 3, p. 3-16, jan./jun. 2017. DOI 10.13037/rea-e.vol2n3.4458. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/4458. Acesso em: 25 set. 2020.
SERRAZINA, Maria de Lurdes Marquês. Conhecimento matemático para ensinar: papel da planificação e da reflexão da formação de professores. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 6, n. 1, p. 266-283, maio 2012. ISSN 1982-7199. DOI 10.14244/19827199. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/355/162. Acesso em: 14 out. 2020.
SOUZA, Elizeu Clementino de; CRUZ, Núbia da Silva. Pesquisa (auto)biográfica: sentidos e implicações para o campo educacional. In: AMADO, João; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro (org.). Referenciais teóricos e metodológicos de investigação em educação e ciências sociais. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2017. p. 167-194.
VIEIRA JUNIOR, Wagner Alvarenga; OLIVEIRA, Sandra Alves de. A formação matemática no percurso formativo do pedagogo: contribuições e limitações. In: ENCONTRO DE PRÁTICAS EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NOS ANOS INICIAIS, 4., 2019, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora: UFJF, 2019. p. 22-30.
VIEIRA JUNIOR, Wagner Alvarenga; OLIVEIRA, Sandra Alves de. Narrativas da formação e da atuação do pedagogo no processo de ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, v. 9, n. 19, p. 704-730, jul./out. 2020. ISSN 2238-5800. DOI 10.33871/22385800.2020.9.19.704-730. Disponível em: http://rpem.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/viewArticle/2420. Acesso em: 11 nov. 2020.
VILA, Antoni; CALLEJO, María Luz. Matemática para aprender a pensar: o papel das crenças na resolução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 2006.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 236 PDF (Português (Brasil)) downloads: 57 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 23
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.