Problem-Posing of Affine Function:preferences, knowledge and experiences of students

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v18id531

Keywords:

Problem-posing, Affine Function, Mathematics education

Abstract

In this work, we present an experience of Problem-posing in Mathematics for the studies of Affine Function, which occurred in a class of 1st Grade of High School, of a State Public School, in the city of Marataízes - ES. Of a qualitative nature, the data were produced during the stage of conducting Supervised Internship III, of the Higher Degree in Mathematics at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. The students were asked to problem-posing that contemplated the Law of Formation of an Affine Function. The analysis of the data allowed us to conclude that the Problem-posing reinforced the student protagonism in the mathematics classes, allowing the development of argumentation and critical thinking, important in learning, and allowed to reveal the students' preferences, knowledge and experiences in the problem-posing, generating motivation in mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mylena Simões Campos, IFES

Pós graduanda em Práticas Pedagógicas pelo Instituto Federal do Espírito Santos (IFES). Licenciada em Matemática pelo IFES campus Cachoeiro de Itapemirim.

 

 

Renan Oliveira Altoé, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo IFES. Professor da Rede Municipal de Ensino de Vargem Alta/ES.

Lais Scorziello Feitosa da Silva, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)

Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES) campus Cachoeiro de Itapemirim.

References

XXXXXX, YYYYYY. Dissertação. (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória.

BOAVIDA, A. M. R. et al. A Experiência Matemática no Ensino Básico. Programa de Formação Contínua em Matemática para Professores dos 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Lisboa, 2008.

BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto editora, 1994.

BOGDAN, R.; TAYLOR, S. The judged not the judjes: na insider’s view of mental retardation. American Psychologist, v. 31, p. 47-52, 1982.

CHICA, C. H. Por que formular problemas? In: SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. São Paulo: Artmed, 2001, p. 87-97.

DANTE, L. R. Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. 1. ed. São Paulo: Ática, 2009.

DANTE, L. R. Matemática: Contexto e Aplicações: Ensino Médio. 3 ed. São Paulo: Ática, 2016.

FREIRE. P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

NCTM. Professional Standards: for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 1991.

SILVER, E. A. On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematical. vol. 14, n. 1, p. 19-28, 1994.

SILVA, J. M. O ensino do conteúdo funções na Escola de Ensino Médio José Paulo de França da cidade de Mari – PB: o que dizem os professores? 2013. 66 f. Monografia. (Licenciatura em Matemática/EAD) Universidade Federal do Paraíba, João Pessoa. Disponível em: [https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/773/1/JMS26082014.pdf]. Acesso em: 20 out. 2020.

SMOLE, K. C. S. Textos em matemática: por que não? In: SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. São Paulo: Artmed, 2001, p. 29-69.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 61     PDF (Português (Brasil)) downloads: 36 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 10

How to Cite

CAMPOS, Mylena Simões; ALTOÉ, Renan Oliveira; FEITOSA DA SILVA, Lais Scorziello. Problem-Posing of Affine Function:preferences, knowledge and experiences of students. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021024, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18id531. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/136. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Práticas e Histórias de aulas de Matemática