Problem-Posing of Affine Function:preferences, knowledge and experiences of students
DOI:
10.37001/remat25269062v18id531Keywords:
Problem-posing, Affine Function, Mathematics educationAbstract
In this work, we present an experience of Problem-posing in Mathematics for the studies of Affine Function, which occurred in a class of 1st Grade of High School, of a State Public School, in the city of Marataízes - ES. Of a qualitative nature, the data were produced during the stage of conducting Supervised Internship III, of the Higher Degree in Mathematics at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. The students were asked to problem-posing that contemplated the Law of Formation of an Affine Function. The analysis of the data allowed us to conclude that the Problem-posing reinforced the student protagonism in the mathematics classes, allowing the development of argumentation and critical thinking, important in learning, and allowed to reveal the students' preferences, knowledge and experiences in the problem-posing, generating motivation in mathematics.
Downloads
Metrics
References
XXXXXX, YYYYYY. Dissertação. (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória.
BOAVIDA, A. M. R. et al. A Experiência Matemática no Ensino Básico. Programa de Formação Contínua em Matemática para Professores dos 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Lisboa, 2008.
BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto editora, 1994.
BOGDAN, R.; TAYLOR, S. The judged not the judjes: na insider’s view of mental retardation. American Psychologist, v. 31, p. 47-52, 1982.
CHICA, C. H. Por que formular problemas? In: SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. São Paulo: Artmed, 2001, p. 87-97.
DANTE, L. R. Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. 1. ed. São Paulo: Ática, 2009.
DANTE, L. R. Matemática: Contexto e Aplicações: Ensino Médio. 3 ed. São Paulo: Ática, 2016.
FREIRE. P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
NCTM. Professional Standards: for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 1991.
SILVER, E. A. On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematical. vol. 14, n. 1, p. 19-28, 1994.
SILVA, J. M. O ensino do conteúdo funções na Escola de Ensino Médio José Paulo de França da cidade de Mari – PB: o que dizem os professores? 2013. 66 f. Monografia. (Licenciatura em Matemática/EAD) Universidade Federal do Paraíba, João Pessoa. Disponível em: [https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/773/1/JMS26082014.pdf]. Acesso em: 20 out. 2020.
SMOLE, K. C. S. Textos em matemática: por que não? In: SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. São Paulo: Artmed, 2001, p. 29-69.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 233 PDF (Português (Brasil)) downloads: 91 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 22
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.