Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions

Authors

  • Gesiel Alisson Martinho gesielalisson@yahoo.com.br
    Secretaria de Educação do Estado de Minas Gerais
  • Diogo Alves de Faria Reis diogofaria.ufmg@gmail.com
    Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

10.37001/remat25269062v17id426

Keywords:

Equivalent fractions, Comparison of fractions, Manageable educational material, Mathematical Education

Abstract

This article aims to explain some conceptions about the teaching and learning of fractions, the use of manipulable materials for the teaching of fractions and to present the result of the task “Handling the fraction kit in the grid”. The research, with a qualitative approach, was developed in a state school in Belo Horizonte, with students from the 7th year of Elementary School II. At the end of the research, it was found that the manipulable material used helped most students to understand the fraction equivalence process and to relate this process to the addition and subtraction operations. We can indicate, based on the research, the importance of valuing the concept of fraction equivalence for the understanding of these operations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gesiel Alisson Martinho, Secretaria de Educação do Estado de Minas Gerais

Mestre em Educação e Docência - linha de pesquisa Educação Matemática - pela Universidade Federal de Minas Gerais (2020). Especialista em Educação Especial e Inclusiva pelo Instituto Superior de Educação Ateneu (2017). Bacharel em Administração de Empresas pelo Centro Universitário Newton Paiva (2017) e Licenciatura em Matemática pelo Centro Universitário de Belo Horizonte (2012). Atualmente professor da Educação Básica de Ensino - SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DE MINAS GERAIS. Experiência com Ensino Fundamental II e Ensino Médio. Contato: gesielalisson@yahoo.com.br

Diogo Alves de Faria Reis, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

BIGODE, Antônio José Lopes. Matemática: soluções para dez desafios do professor: 4.o e 5.o ano

do Ensino Fundamental. 1.a ed. São Paulo: Ática, 2014. p. 38 – 47.

BORDIN, Laura Moreira. Os materiais manipuláveis e os jogos pedagógicos como facilitadores do processo de ensino e aprendizagem das operações com números inteiros. 2011. 102 p. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e de Matemática), Centro Universitário Franciscano, Rio Grande do Sul: Santa Maria, 2011. Disponível em: <http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/375>. Acesso em: 24 set. 2018.

CRESWEL, John. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007. 248 p.

DAVID, Maria Manuela Martins Soares; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Sobre o conceito de número racional e a representação fracionária. Belo Horizonte, Presença Pedagógica, v.3, n.14, mar/abr. 1997. p. 60 – 71.

GARCEZ, Wagner Rohr. Tópicos sobre o ensino de frações: Equivalência. [dissertação] Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: <https://impa.br/wp- content/uploads/2016/12/wagner_rohr_garcez.pdf>. Acesso em: 24 abr. 2018.

LORENZATO, Sérgio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 3-38.

LOYOLA, Sandro da Costa. Tópicos sobre o ensino de frações: Unidade. [dissertação] Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: <https://sca.profmat-sbm.org.br/sca_v2/get_tcc3.php?id=49559>. Acesso em: 23 maio 2018.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. 128 p.

MARANHÃO, Maria Cristina Souza de Albuquerque; IGLIORI, Sonia Barbosa Camargo. Registro de representação e os números racionais. In: MACHADO, S. D A. (org.) Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Ed. Papirus, p. 57 – 70. Campinas, SP, 2003.

MARTINHO, Gesiel Alisson. O ensino de equivalência de frações para compreensão das operações de adição e subtração. 2020. 277 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Docência) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

MATOS, José Manuel; SERRAZINA, Maria de Lurdes. Didáctica da Matemática. Lisboa: Universidade Aberta, 1996, 304p.

MOREIRA, Plinio Cavalcanti.; DAVID, Maria Manuela Martins Soares. A Formação Matemática do Professor: licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 116 p.

NACARATO, Adair Mendes. Eu Trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática.

Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Ano 9, n.9-10, (2004- 2005), p.1-6. NUNES, Teresinha; BRYANT, Peter. Criança fazendo matemática. Porto Alegre; Artes Médicas,

244 p.

PELISSARO, Simone. Ensino de frações: novas abordagens. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado ao Departamento de Matemática Pura e Aplicada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, como requisito parcial para obtenção de título de Especialista em Matemática, Mídias Digitais e Didática. Vila Flores, RS. 2011.

SANTOS, Maria José Batista de Souza. O ensino e a aprendizagem de frações utilizando materiais manipuláveis concretos. 2014. 45 p. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Ciências e Tecnologia, 2014.

SCOLARO, Maria Angela. O uso dos Materiais Didáticos Manipuláveis como recurso pedagógico nas aulas de Matemática. 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1666-8.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2019.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Materiais manipulativos para o ensino de frações e números decimais. Coleção Mathemoteca; v. 3. Porto Alegre: Penso, 2016. 160 p.

SOARES, João Paulo Vasconcelos; SILVA, Paulo Vilhena da. Discos de frações: Um material manipulativo para o ensino de frações na educação básica. VII Encontro Nacional das Licenciaturas, ENALIC. Fortaleza, CE. 2018. Disponível em: <http://uece.br/eventos/enalic/>. Acesso em: 28 ago. 2019.

VALE, Isabel; BARBOSA, Ana. Materiais manipuláveis para aprender e ensinar geometria. Boletim Gepem: Rio de Janeiro, ano XXXVI, n. 65, p. 3-16, 2014.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 86     PDF (Português (Brasil)) downloads: 61 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 10

How to Cite

MARTINHO, Gesiel Alisson; REIS, Diogo Alves de Faria. Fraction kit in the grid as a didactic resource for teaching fractions. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021004, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id426. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/139. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática, diversas possibilidades