Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
DOI:
10.37001/remat25269062v18id524Keywords:
BNCC, MATLAB, Mathematical Modeling, VISUALG3Abstract
This scientific article aims to present the results of an experience report of pedagogical actions for the resolution of a problem situation about the volume of a liquid varying inside a conical base cylindrical tank, which includes mathematical modeling and programming language specifically with regard to the possibility of interrelating two teaching techniques with a common purpose: mathematical modeling and programming algorithms associated with mathematical simulation. To achieve the objectives, we modeled mathematically the proposed problem situation with functions of two positive real variables and three sentences, using mathematical procedures and then mathematically simulate the values of the radius R and the depth "d" of the liquid inside and "outside" of the tank - directly in the developed computer program. The results of the mathematical and computational studies proved to be satisfactory to the objectives proposed for the studies, this is because, the values obtained by different methods presented the same real numbers.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem matemática na educação básica. São Paulo: Contexto, 2012.
ANDRADE, Daiane et al. Proposta de atividades para o desenvolvimento do pensamento computacional no ensino fundamental. Anais do Workshop de Informática na Escola, [s.l.], p. 169, nov. 2013. ISSN 2316-6541. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2645/2299. Acesso em: 25 fev. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.169.
BARCELOS, T. S.; SILVEIRA, I. F. Pensamento computacional e educação matemática: relações para o ensino de computação na educação básica. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO, 20., 2012, Curitiba. Anais do XXXII CSBC. 2012. p. 23. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Thiago-Barcelos/publication/256439343_Pensamento_Computacional_e_Educacao_Matematica_Relacoes_para_o_Ensino_de_Computacao_na_Educacao_Basica/links/0deec5228dfbb4d377000000/Pensamento-Computacional-e-Educacao-Matematica-Relacoes-para-o-Ensino-de-Computacao-na-Educacao-Basica.pdf. Acesso em: 24 fev. 2021.
BASSANEZI, C. R. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 3. ed. Campinas, SP: UNICAMP, 2002. https://www.researchgate.net/publication/256007243_Ensino_-_aprendizagem_com_Modelagem_matematica. Acesso em: 09 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.
CARVALHO, F. J.; KLÜBER, T. E. Modelagem matemática aliada à programação de computadores na educação básica. In: ENCONTRO PARANAENSE DE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2018, Cascavel – PR. Anais do VIII EPMEM. Cascavel, PR: 2018. Disponível em: http://sbemparana.com.br/eventos/index.php/EPMEM/VIII_EPMEM/paper/viewFile/820/418. Acesso em: 24 fev. 2021.
CHAPRA, S. C. Métodos numéricos aplicados com MATLAB® para engenheiros e cientistas. 3. ed. Porto Alegre: AMGH, 2013. p. 82-83.
BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem matemática no ensino. Blumenau: Ed. Contexto, 2000.
MATLAB. Software de programação e cálculo numérico. Disponível em: https://la.mathworks.com/products/matlab.html. Acesso em: 06 jan. 2021.
RODRIGUES, D. Tipos de simulação. E aí, convergiu. [s.l.], 04 set. 2012. Disponível em: https://eaiconvergiu.wordpress.com/2012/09/04/tipos-de-simulacao/. Acesso em: 23 fev. 2021.
VILARIM, G. Algoritmos: programação para iniciantes. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda., 2004.
VISUALG. Compilador de portugol. Disponível em: http://visualg3.com.br/baixe-o-visualg-3-0-7/. Acesso em: 06 jan. 2021.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 424 PDF (Português (Brasil)) downloads: 87 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 26
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.