Initial training of mathematics teachers: a concept study on the fundamental theorem of arithmetics

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v18

Keywords:

Fundamental Theorem of Arithmetic, Concept Study, Initial Teacher Training

Abstract

This article focuses on the approach of the Fundamental Theorem of Arithmetic in the initial training of mathematics teachers in public university of Rio de Janeiro. It is a case study, which uses a concept study model (concept study). According to this model, teachers share experiences and learn collaboratively in order to question and rebuild their personal knowledge of mathematical concepts and their teaching. We conducted the concept study in four workshops that preceded the beginning of classes in a discipline dedicated to Elementary Theory of Numbers with the students enrolled to attend it. Among the results, we highlight the licensees' understanding of the multiple and factor concepts and their characteristics, we request divisibility, prime numbers and decomposition into prime factors. In the end, they considered the recommended properties of the multiple and factor concepts to justify the divisibility requirements and use the prime factor decomposition to simplify calculations. Reflecting on teaching, conclude that the fact of decomposing a number into prime factors is not a guarantee that basic education students will use this decomposition to obtain their factors, simplify calculations, find or m.m.c. or the m.d.c. between numbers. If you guarantee a conscious and non-mechanized performance of the students in these actions, he will develop a work in the classroom that progressively explores as multiplicative structures, that is, a multiplication of natural numbers, their properties and representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

gabriela dos santos barbosa, UNIIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO

Professora do Programa de Mestrado em Educação, Comunicação e Cultura em Periferias Urbanas

Professora do Mestrado Profissional PROFMAT da UERJ

Professora e coordenadora do curso de licenciatura em matemática da FEBF

References

BARBOSA, G. S. O teorema fundamental da aritmética: jogos e problemas com alunos do sexto ano do ensino fundamental.2008. Tese de Doutorado. São Paulo: PUC/SP/Educação Matemática, 2008.

BRITO, A. J.; ALVES, F. T. O. Profissionalização e saberes docentes: análise de uma experiência em formação inicial de professores de Matemática. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. 3. ed. p. 27-42. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

CAMPBELL, S. Coming to terms with division: Preservice teachers’ understanding, in Learning and Teaching Number Theory, Ed. Campbell & Zazkis, Ablex Publishing, Westport, 2002.

COELHO, S. MACHADO, S. MARANHÃO, C. Como é utilizado o Teorema Fundamental da Aritmética por atores do Ensino Fundamental? Cd-rom, SBEM, 2005.

DAVIS, B. Concept Studies: Designing settings for teacher’s disciplinary knowledge. Proceedings of the 34th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, pp. 63-78. Minas Gerais: PME, 2010.

DAVIS, B., & RENERT, M. The Math Teachers Know – Profound understanding of Emergent Mathematics. New York: Routledge, 2014.

LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.

NACARATO, A. M.; MENGALI, B. L. S.; PASSOS, C. L. B. A Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. 2. ed. – Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

RAMOS, M. N. A educação profissional pela Pedagogia das Competências: para além da superfície dos documentos oficiais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 405-427, 2002.

RANGEL, L., GIRALDO, V., & MACULAN, N. Conhecimento De Matemática Para O Ensino: Um Estudo Colaborativo Sobre Números Racionais. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 8, p. 42-70, 2015.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. (17a ed.) Petrópolis: Vozes, 2014.

TEPPO, A. R. Integrating content in classroom Mathematics. In: CAMPBELL, S.; ZAZKIZ, R. (Org.). Learning and teaching number theory, p. 117-130. Westport: Ablex Publishing, 2002.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 51     PDF (Português (Brasil)) downloads: 18 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 10

How to Cite

BARBOSA, gabriela dos santos. Initial training of mathematics teachers: a concept study on the fundamental theorem of arithmetics . Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021030, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/146. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática, diversas possibilidades