Repercussions of the National Mathematics Fairs in Curricular Integration: the views of teachers of Technical Education in High School
DOI:
10.37001/remat25269062v17id366Keywords:
Vocational Education and Training, Mathematics Fair, Integrated CurriculumAbstract
Mathematics Fairs have been held in Brazil for over thirty years. Throughout time, they have become an important space for scientific learning and the boost of experiences. Considering the expansion of the Fairs in the brazilian states, the text in analysis continues the studies on the integration of curricular components of Technical Education for High School level from experiences with Mathematics Fair projects. Thus, we analyzed the repercussions of the National Mathematics Fair on the curricular integration from the points of view of the teachers who oriented projects that were presented in two editions of this event, in the years of 2016 and 2018. We had as a theoretical basis the research studies of Ole Skovsmose, as well as curricular documents and theoretical assumptions that deal with the articulation between basic education and professional training, of the interdisciplinarity concept and research scenarios. We observed with this study that the interdisciplinarity proposed on the Mathematics Fair can contribute to the reconstruction of the scientific knowledge of once, as of the relation between the different curricular components concepts, from the basic education and professional development, besides provoking an observation on the teachers regarding their math classes that intend to professionally develop the student.
Downloads
Metrics
References
ABREU, M. A. M. As Feiras de Matemática: compromisso político pedagógico do educador matemático. Revista Catarinense de Educação Matemática. SBEM SC. Ano I, n.1. 1996.
AINLEY, J. Developing purposeful mathematical thinking: a curious tale of apple trees. PNA – Revista de Investigación em Didáctica de la Matemática, v. 6, n. 3, p. 85-103, 2012. Disponível em: <https://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/article/view/6140>. Acesso em: 20 nov. 2019.
ARAÚJO, J. L.; et al. Efemeridade dos cenários para investigação em um episódio de sala de aula de Matemática com tecnologias. Zetetiké, v. 16, n. 29, 2008. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647034>. Acesso em: 25 out. 2019.
BRASIL. Casa Civil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996.
BIEMBENGUT, M. S.; ZERMIANI, V. J. Feiras de Matemática: história das ideias e ideias da história. Blumenau: Lagere/Nova Letra, 2014.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia?. São Paulo: Loyola, 1996.
GONÇALVES, H. J. L. PIRES, C. M. C. Educação Matemática na Educação Profissional de Nível Médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares. Bolema. v. 28, n. 48, p. 230 -254, 2014. Rio Claro, SP. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-636X2014000100013&script=sci_arttext>. Acesso em: 25 fev. 2020.
JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
OLIVEIRA, F. P. Z.; DALLMANN, M. C. S. O processo de orientação de trabalhos para as Feiras de Matemática. In: ZERMIANI, V. J. (Org.). Feiras de Matemática: Um Programa Científico & Social. Blumenau: Acadêmica, 2004, p. 85-103.
RAMOS, M. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições, São Paulo: Cortez, 2005.
SÁ, L. C. e. As Feiras de Matemática e o desenvolvimento de alunos em suas dimensões sociais e afetivas. In: II Colóquio Internacional de Ensino e Didática das Ciências. Anais do II CIEDIC. Salvador: UFBA, 2016. p. 871-884.
SÁ, L. C. e; TURI, L. F.; GONÇALVES, A. Curricular integration in Vocational Education and Training: an analysis of mathematics fair projects in Brazil. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 8, p. 72-85, 2018. Disponível em: <http://sbembrasil.org.br/revista/index.php/ripem/article/view/1416>. Acesso em: 25 fev. 2020.
SÁ, L. C. e; TURI, L. F.; GONÇALVES, A. Interdisciplinaridade e formação profissional no contexto das Feiras de Matemática no Espírito Santo. Perspectivas da Educação Matemática, v. 12, n. 28, p. 186-205, dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9465>. Acesso em: 01 mar. 2020.
SILVA, V. C. da. Narrativas de Professoras que Ensinam Matemática na Região de Blumenau (SC): sobre as Feiras Catarinenses de Matemática e as práticas e concepções sobre ensino e aprendizagem de matemática. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência). Faculdade de Educação, Universidade Estatual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru. 2014.
SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Tradução de Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-9, 2000.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 138 PDF (Português (Brasil)) downloads: 56
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.