Considerations about the use of Problem Based Learning (PBL) in a Technical Course Integrated to High School
DOI:
10.37001/remat25269062v17id443Keywords:
Problem-Based Learning, Mathematical concepts, Problem solvingAbstract
This article presents an excerpt from a research in which it was investigated how Problem Based Learning (PBL) can be used to explore concepts relevant to the future professional performance of students. As a methodological procedure, a qualitative research was developed, collecting the data through semi-structured observation of the tutored meetings and interpretative analysis of some evaluations. Through a case study, possible advantages and disadvantages of the methodology were investigated with students from the 1st year of a Technical Course in Electronics Integrated to High School. The main results were the possibility of approaching several concepts in the areas of Physics, Chemistry, Safety at Work and Mathematics, in addition to working in groups. As disadvantages, it was obtained the feeling of not solving the problem by some students. It was concluded that the roles played by the tutors determined the triggering of advantages and disadvantages of PBL in relation to the students' learning, in addition, the breach of the didactic contract cannot be considered a disadvantage, as it can be used to promote new reflections and attitudes involved.
Downloads
Metrics
References
BOGDAN, C. R.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Ed. Porto. 1994.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 02-25.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 271p.
QUEIROZ, A. PBL, Problemas que trazem soluções. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 1, n. 1, 2012, p.26-38. Disponível em: <https://www5.bahiana.edu.br/index.php/psicologia/article/view/36/37>. Acesso em 30 jul. 2017.
RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Paulo: EdUFSCar, 2010. 151p.
RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL) na educação em Engenharia. Revista de Ensino de Engenharia, v. 27, n. 2, p. 23-32, 2008.
SILVA, B. A. Contrato Didático. In: Franchi, A. et al. Educação matemática: uma (nova) introdução. Org. Machado, S. D. A. 3ª ed. revisada, 3 reimpr. São Paulo: EDUC, 2015. 49-75p.
SOUZA, D. V. O Ensino de Noções de Cálculo Diferencial e Integral por meio da Aprendizagem Baseada em Problemas. 2016. 159 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, IFSP, 2016.
SCHMIDT, H. G. et al. Problem-based learning is compatible with human cognitive architecture: Commentary on Kirschner, Sweller, and Clark (2006). Educational Psychologist, v. 42, n. 2, p. 91-97, 2007.
SCHMIDT, H. G. Problem-based learning: An introduction. Instruction Science 22, p. 247-250, 1995.
SCHMIDT, H. G. Foundations of problem‐based learning: some explanatory notes. Medical education, v. 27, n. 5, p. 422-432, 1993.
TANGERINO, L. I. Reflexões acerca do uso da Aprendizagem Baseada em Problemas no Ensino de Matemática em um Curso Técnico Integrado ao Ensino Médio. 2017. 165 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, IFSP, 2017.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 675 PDF (Português (Brasil)) downloads: 260
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.