Initial teacher education: providing meaningful connections through internship projects
DOI:
10.37001/remat25269062v17id460Keywords:
Teacher education, supervised internship, pedagogical knowledge of the contentAbstract
One of the ways of providing an initial training in which theory and practice are integrated is to guarantee the performance of a supervised internship, in which there is a real partnership between the Higher Education Institution and the Basic Education School. Thus, recognizing the importance of the internship, it can be be questioned which other activities carried out by the undergraduate students during the course can enhance the reflections generated during its completion. In this exploratory study, carried out throughout 2018 with 77 students enrolled in the Internship Projects discipline of the Mathematics Degree course at the Institute of Mathematics and Statistics of the University of São Paulo, it was investigated that other activities developed previously in the course influenced this group in the accomplishment of the tasks proposed in the discipline. It was identified that the most significant activities are those that involve the pedagogical knowledge of the content, knowledge that has gained space in recent discussions on initial and continuing education.
Downloads
Metrics
References
ALARCÃO, I. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schon e os programas de formação de professores. In: ALARCÃO, I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto Editora, 1996. p. 9-39.
GATTI, B.; BARRETO, E. S. S.; ANDRE, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed São Paulo. Atlas, 2012.
VALÉRIO, B. C.; CANDIDO, C. C. Programa de Estágio Supervisionado: uma real integração entre Universidade e Escola da Educação Básica. In: XV Conferência Interamericana de Educação Matemática, 2019, Medelin - Colômbia. Proceedings da XV CIAEM, 2019. p. 1-7.
VALÉRIO, B. C.; VIEIRA, D. M. Projetos de Estágio: uma articulação entre formação inicial e continuada de professores. In: DAVIS, C. (Gisela Lobo Tartuce; Patrícia Albieri Almeida). (Org.). Prêmio Rubens Murillo Marques 2018: Experiências docentes em licenciaturas. Fundação Carlos Chagas, 2018, v. 55, p. 09-39.
RAMOS, M. A.; GONÇALVES, R. E. As narrativas autobiográficas do professor como estratégias de desenvolvimento e a prática da supervisão. In: ALARCÃO, I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto Editora, 1996. p. 123-150.
SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in the teaching. Educational Researcher,Washington, US, v. 15, n. 2, p. 4 - 14, 1986.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 130 PDF (Português (Brasil)) downloads: 75
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.