Zero Indeterminacy Raised to Zero: Disciplinary and Pedagogical Knowledge in the Initial Formation of Mathematics Teachers

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id442

Keywords:

Power, Teacher Training, Digital Mathematical Performance, Video

Abstract

The work presents a practice carried out in the degree course in Mathematics, from the State University of Mato Grosso, in which the author proposed to the academics, the creation of a didactic material that approached some concept of basic mathematics. A group composed of four academics, chose to make a video addressing the power content and were led to reflect on the zero raised to zero. From this practice, the research sought to understand the relationship of this group of academics with mathematical knowledge zero to zero. For the production of the data the qualitative approach was used, and for the analysis, the observation of the dialogue between the group and the teacher via WhatsApp, observing the didactic material produced by them and by the students' reports in a questionnaire. As a result, it was noticed that the power, zero raised to zero, is culturally conceived and taught, in the wrong way through the phrase: “every number raised to zero is one”. Bringing reflections on the teaching processes developed in the initial training of mathematics teachers and indicating the reconciled mobilization of disciplinary and pedagogical knowledge so that indeterminacy is properly disseminated in educational spaces. Thus, it is expected to contribute to the formation of mathematics teachers, in the understanding of zero indeterminacy raised to zero and to encourage research and teaching on this knowledge, in different contexts of teaching and learning mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fabio Antunes Brun de Campos, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECM, Licenciado em Matemática - UNIVAG, Docente da Universidade do Estado de Mato Grosso.

References

ALBUQUERQUE, L. C.; GONTIJO, C. H. A complexidade da formação de professores de matemática e suas implicações para a prática docente. Espaços Pedagógicos, v. 20, n. 1, p. 76-87, Passo Fundo, 2013.

ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais; pesquisa quantitativa e qualitativa. Pioneira, 2º ed. São Paulo, 2000.

BARROS, D. E. F.; BARBOSA, P. L. Os primeiros anos de docência do professor de matemática. REVEMAT, Florianópolis, v. 15, p. 01-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2020.e73218 Acesso em jun. de 2020.

BORBA, M. C.; SILVA, R. S. R.; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática. Autêntica. Belo Horizonte, 2016.

BOZELLI, F. C.; NARDI, R. Saberes docente relacionados à linguagem mobilizados por futuros docentes. IN: GOIS, J. Epistemologias e processos formativos em ciências e matemática. Paco, Jundiaí, p. 07-40, 2015.

BRASIL. LDB: leis de diretrizes e bases da educação nacional. MEC, Brasília, 2018.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. MEC, Brasília, 1998.

CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais da matemática. Cosmos, Lisboa, 1951.

DESANTI, D. M. Indeterminações. Dissertação de Mestrado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Mestrado Profissional em Rede Nacional (PROFMAT), Curitiba, 2017. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2758/1/CT_PROFMAT_M_Desanti%2C%20Diego%20Mathias_2017.pdf Acesso em jun. de 2020.

FLAMMING; D. M.; GONÇALVES, M. B. Calculo A: funções, limites, derivações e Integrações. Person, 6º ed., São Paulo, 2006.

LEITHOLD, L. O cálculo com geometria analítica. Harbra, 3º ed., v. 1, São Paulo, 1994.

LIMA, E. L. Meu professor de matemática e outras Histórias. SBM, Rio de Janeiro, 1991.

LIMA, P. V. P.; et. al. Brasil no Pisa (2003 – 2019): reflexões no campo da matemática. Tangram – Revista de Educação Matemática, v. 3, n. 2, p. 03-26, 2020. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/12122 Acesso em jun. de 2020.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106 – 1133, São Paulo, 2017. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/4843 Acesso em jun. de 2020.

PAIAS, A. M. Obstáculos no ensino e na aprendizagem do objeto matemático potências. Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/22519/2/Ana%20Maria%20Paias.pdf Acesso em jun. de 2020.

PRATA-LINHARES, M. M.; PIMENTA, M. A. A.; GONÇALLO, R. L. A. Educação superior no brasil: desafios e expectativas dos professores iniciantes. E-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 615-639, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/33862 Acesso em jun. de 2020.

PROENÇA, M. C. Licenciandos em matemática na regência de aula: análise de saberes docentes a partir da avaliação de professores tutores. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 85-103, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/5911 Acesso em jun. de 2020.

SILVA, R. S. R. da; GREGORUTTI, G. S. Explorando o teorema das quatro cores em Performance Matemática Digital. BoEM, v. 3, n. 5, p. 02-17, Joinville, 2015. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/6752 Acesso em jun. de 2020.

SILVA, R. S. R. Narrativas multimodais: a imagem dos matemáticos em Performance Matemática Digital. Bolema, v. 28, n. 49, p. 950-973, Rio Claro, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/bolema/v28n49/1980-4415-bolema-28-49-0950.pdf Acesso em jun. de 2020.

VEIGA, I. P. A. Docência como atividade profissional. IN:VEIGA, I. P. A.; D’ÁVILA, C. M. Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Papirus, Campinas, 2015.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 152     PDF (Português (Brasil)) downloads: 49

How to Cite

CAMPOS, Fabio Antunes Brun de. Zero Indeterminacy Raised to Zero: Disciplinary and Pedagogical Knowledge in the Initial Formation of Mathematics Teachers. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020054, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id442. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/174. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos