Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students
DOI:
10.37001/remat25269062v17id407Keywords:
Addition and Subtraction, Final Years of Primary Education, Solution StrategiesAbstract
The goal of this article is to discuss an experiment on teaching strategies for solving addition problems, carried out with students in their 6th year of primary education. The theoretical background is based on the ideas of Vergnaud to address the Conceptual Field of Addition and Humphreys and Parker for the discussion on solution strategies. This discussion uses data related to the solution strategies applied by 21 students in a municipal school in a town in the countryside of the state of Sergipe. The teaching experiment revealed that students feel more comfortable using the algorithm in the traditional calculation sequence and the strategies they chose for addition were: rounding, decomposing one part and decomposing both parts; and for subtraction, they only used the strategy of decomposing the subtrahend.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – educação é a base: Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2018.
ETCHEVERRIA, T. C. O Ensino de conceitos aditivos: trajetórias e possibilidades. Curitiba: Appris, 2019.
HUMPHREYS, C.; PARKER, R. Conversas numéricas: estratégias de cálculo mental para uma compreensão profunda da matemática. Trad. Sandra Maria Mallmann da Rosa. Porto Alegre: Penso, 2019.
MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia M. M.; NUNES, Terezinha; GITIRANA, Verônica. Repensando adição e subtração: contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. 3. ed. São Paulo: Proem, 2008.
MAGINA, Sandra M. P.; SANTANA, Eurivalda R. dos S.; CAZORLA, Irene M.; CAMPOS, Tânia M. M. As estratégias de resolução de problemas das estruturas aditivas nas quatro primeiras séries do Ensino Fundamental. Zetetiké, v. 18, n. 34, p. 15-49, jul./dez. 2010.
VERGNAUD, G. A Teoria dos Campos Conceituais. In: BRUN, Jean (org.). Didáctica das Matemáticas. Trad. Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996a. p. 155-191.
VERGNAUD, G. A trama dos Campos Conceituais na construção dos conhecimentos. Revista do GEEMPA, Porto Alegre, n. 4, p. 9-20, jul. 1996b.
VERGNAUD, G. A comprehensive theory of representation for mathematics education. Journal of Mathematical Behavior, p. 167-181, 1998.
VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Trad. Maria Lúcia Faria Moro. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 279 PDF (Português (Brasil)) downloads: 86
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.