In-service continuing education for Mathematics teachers: a practice focused on reflection

Autores

DOI:

10.37001/remat25269062v24id679

Palavras-chave:

Teacher Education, Reflective Teacher, Research Training.

Resumo

The study presented in the article originated from educational practices carried out with a group of Mathematics teachers from a public school in São Paulo, Brazil, in which the intention is to promote the process of teacher reflection, considering the evaluations made by students about the teachers and their teaching practices and considering the educational demands of the teaching staff. The educational action is part of the teachers' continuing education, and is organized and developed by a group of educators consisting of the principal and the pedagogical coordinators. The study is guided by the question: What is the school's power to establish itself as an agency for the continuing education of its Mathematics teaching staff?. This study is incorporated into a larger research project that focuses on the school as a locus of continuing education guided by the teacher's and the reflective school's references. In the article, the discussion focuses on the process of planning educational meetings and their repercussions on teachers. The theoretical framework refers to the concepts of reflective teacher and reflective school. The educational action fits into the concept of research-education. Based on questions asked to the group of educators, the process of reflection in which the group is inserted is evident, which allows planning processes of reflection in Mathematics teachers. The purposes of the group refer to the teaching and learning processes and professional development reverberated by the reflection that the action can promote in Mathematics teachers.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Felipe de Almeida Costa, Secretaria de Estado de Educação de São Paulo

Doctor in Mathematics and Science Education from Cruzeiro do Sul University.

Gilberto Januario, Universidade Federal de Ouro Preto

Doctor in Mathematics Education from Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). Professor at Montes Claros State University.

Referências

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo. Pesquisa coletiva como um caminho na formação de professores. In: Anais do 3º Encontro de Pesquisas em Educação. Uberaba, 2005, p. 626-637.

BARBOSA, Cirléia Pereira; LOPES, Celi Espasandin. Um estudo sobre a identidade profissional de futuros professores de Matemática no Estágio Curricular Supervisionado. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202035

BORBA, Marcelo de Carvalho. Ensino e aprendizagem de Matemática mediado por tecnologias digitais. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BUENO, Simone; ALENCAR, Edvonete Souza; OVIEDO, Teresa Sofía. Reflexões e desafios da resolução de problemas nas aulas de Matemática: um ensaio teórico. Educação Matemática Debate, v. 1, n. 1, p. 9-27, jan./abr. 2017. https://doi.org/10.24116/emd25266136v1n12017a01

CANÁRIO, Rui. A escola: o lugar onde os professores aprendem. Psicologia da Educação, n. 6, p. 9-27, jan./jun. 1998.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFOR, Renato Siqueira; FONSECA, Rafael Fonseca; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, n. 45, p. 57-67, maio/ago. 2013.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 12. ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2017.

IMBERNÓN, Francisco. La formación y el desarrollo profesional del profesorado: havia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó, 1998.

JANUARIO, Gilberto; PEROVANO, Ana Paula; LIMA, Katia. Materiais curriculares (de Matemática) como gênero discursivo. In: Anais do IX Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Natal, 2024, p. 1-13.

LIMA, Gabriel Loureiro; BIANCHINI, Barbara Lutaif; GOMES, Eloiza. Conhecimentos docentes e o Modelo Didático da Matemática em Contexto: reflexões iniciais. Educação Matemática Debate, v. 2, n. 4, p. 116-135, jan./abr. 2018. https://doi.org/10.24116/emd25266136v2n42018a06

LINS, Rômulo Campos; SANTOS, João Ricardo Viola. Para uma outra formação matemática na licenciatura em Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 1, p. 1-16, jan./jun. 2005.

NISS, Michael. Mathematical competencies and the learning of Mathematics: the Danish KOM project. In: Proceedings of the Third Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Bellaterra, 2003, p. 115-124.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. (Org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Portugal: Dom Quixote, 1995, p. 15-34.

OLIVEIRA, Saulo Macedo; LOPES, Rieuse. O Júri Simulado como metodologia ativa no curso de Licenciatura em Matemática. Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-17, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a13

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan. Desafios ao coordenador pedagógico no trabalho coletivo da escola: intervenção ou prevenção? In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. (Org.). O coordenador pedagógico e os desafios da educação. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2008, p. 25-36.

PONTE, João Pedro. Formação de professores de Matemática: perspectivas internacionais e desafios para Portugal. In: FONSECA, Ana Lúcia; PENTEADO, Maria Alice; BOTELHO, Maria José (Org.). Formação de professores de Matemática em Portugal e no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007, p. 19-40.

SCHÖN, Donald Alan. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.

SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Tradução de Abgail Lins; Jussara de Loiola Araújo. 5. ed. Campinas: Papirus, 2010.

SKOVSMOSE, Ole. Towards a philosophy of Critical Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1994.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. Petrópolis: Vozes, 2002.

WEISZ, Telma. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Ática, 2002.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Tradução de Maria Nóvoa. Lisboa: Educa, 1993.

ZEICHNER, Kenneth M. Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college- and university-based teacher education. Journal of Teacher Education, v. 61, n. 1-2, p. 89-99,

Publicado

10-06-2025

Métricas


Visualizações do artigo: 69     PDF downloads: 21 PDF (Inglês) downloads: 6

Como Citar

COSTA, Felipe de Almeida; JANUARIO, Gilberto. In-service continuing education for Mathematics teachers: a practice focused on reflection. Revista de Educação Matemática, [s. l.], v. 24, 2025. DOI: 10.37001/remat25269062v24id679. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/679. Acesso em: 12 jun. 2025.

Edição

Seção

Artigos Cientí­ficos