Register of stages of Problem Solving as a resource to a better development of students from various school levels
DOI:
10.37001/remat25269062v17id281Keywords:
Problem Solving, Mathematics Education, Problem Solving SheetAbstract
In this paper, we aim at analysing the contribution of a Problem Solving Sheet to the development of problem solving abilities. The Sheet has been developed to propitiate students to pass through Mason, Burton and Stacey phases of Entry, Attack and Review. We worked multiplicative problems with 10-year-old students, function problems with students in Youth Education and linear equation problems with 16-year-old students. In all moments, students worked in groups and using such Sheet. Results evidenced that all students understood the mathematical content and developed abilities to solve problems.
Downloads
Metrics
References
BRUNER, J. A cultura da educação. Tradução de M. A. G Domingues. Porto Alegre: Artmed, 2001. 186 p.
CYBIS, A. C.; LIMA, R. N. D. Entrada, Ataque e Revisão: uma abordagem para a resolução de problemas multiplicativos. 4o Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matematica. Ilhéus/BA: [s.n.]. 2015. p. 1825-1836.
DEMANA, F.; LEITZEL, J. Estabelecendo conceitos fundamentais através da resolução de problemas numéricos. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995. p. 70-79.
FERREIRA, R. B. O ensino de funções através da resolução de problemas na educação de jovens e adultos. Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo. 2011.
FONSECA, M. C. F. R. Educação Matemática de Jovens e Adultos. 3a. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. 118 p.
MAGINA, S. M. P. et al. As estratégias de Resolução de Problemas das Estruturas Aditivas nas Quatro Primeiras Séries do Ensino Fundamental. Zetetikè, 18, n. 34, jul/dez 2010.
MASON, J.; BURTON, L.; STACEY, K. Thinking Mathematically. 1a. ed. London: Addison-Wesley, 1982.
MOLINARI, A. M. C. Representação e solução de problemas aritméticos de divisão: um estudo dos procedimentos empregados por alunos do ensino fundamental I. Unicamp. Campinas. 2010.
NASSER, L.; SOUSA, G. A. D.; TORRACA, M. A. Transição do Ensino Médio para o Superior: como minimizar as dificuldades em cálculo? Anais do V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Petrópolis/RJ: SBEM. 2012. p. 18.
ONUCHIC, L. D. L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, 25, n. 41, dezembro 2011. 73-98.
PITA, A. P. G. A ideia de função por meio da resolução de problemas: narrativas da educação de jovens e adultos. Universidade Anhanguera de São Paulo. São Paulo. 2016.
SCHROEDER, L. T.; LESTER, F. K. J. Developing Understanding in Mathematics via Problem Solving. In: TRAFTON, P. R. New directions for elementary school mathematics. Reston: NCTM, 1989. p. 31-42.
SÃO PAULO. Secretaria Estadual de Educação. Avaliação de Aprendizagem em Processo. Matemática. 2013.
SENA, M. R. Resolução de Problemas Algébricos: Uma análise à luz dos Três Mundos da Matemática. Universidade Anhanguera de São Paulo. São Paulo, p. 126. 2017.
TALL, D. How Humans Learn to Think Mathematically: Exploring the Three Worlds of Mathematics. 1a. ed. New York: Cambridge University Press, 2013. 457 p.
VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade. Tradução de M. L. F. Moro. Curitiba: Editora da UFPR, 2009.
WEBER, R. G. Estudos das dificuldades de leitura e interpretação de textos matemáticos em enunciados de problemas por alunos do ensino médio. Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho. Presidente Prudente. 2012.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 149 PDF (Português (Brasil)) downloads: 57
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.