Teaching and Learning of Differential and Integral Calculus through Problem Solving in the Civil Engineering Course

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id291

Keywords:

Problem Solving, Civil Engineering, Teaching-learning of Calculus

Abstract

The teaching of Differential and Integral Calculus has been the focus of several discussions and investigations in the field of Mathematics Education at the Higher Education level due to the difficulties presented by the students in their learning process. In this context, this article presents part of a research developed with students of a Civil Engineering course which main objective was to investigate the use of the Teaching-Learning-Assessment-Mathematics Methodology through Problem Solving, in the understanding of Differential and Integral Calculus, especially in the study of Optimization, in the Civil Engineering course. In the construction of the article a brief history of the methodology of Problem Solving over the years is presented, as well as a brief discussion of the teaching of Differential and Integral Calculus in Engineering courses. In a qualitative approach that has as a characteristic the description and interpretation of the collected data, photos and written records of the resolutions produced by the students were used as instruments of data collection. From the analysis of the data it is possible to affirm that the students understood the meaning of the use of Calculus and that the use of the Methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through the Resolution of Problems, in the course of Civil Engineering, allows the student the opportunity to investigate, to reflect and to analyze the problems proposed.

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Author Biographies

Célia Barros Nunes, Universidade do Estado da Bahia – UNEB

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010); Mestre em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (2001) e Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (1989). Pós-doutorado pela Universidade de Lisboa Instituto de Educação junto ao Programa Didática da Matemática (2017). Atua nos seguintes temas de pesquisa em Educação Matemática: Formação de Professores, Ensino-aprendizagem da Matemática, Resolução de Problemas.

Minervina Joseli Espíndola Reis, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2011); Mestre em Matemática pela Universidade de Franca (2003) e Licenciada em Pedagogia pela Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (1991). Atua nos seguintes temas de pesquisa em Educação: Formação de Professores e Políticas Educacionais.

Luanne Lima Ferreira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Especialista em Docência Superior pela Faculdade Vale do Cricaré(2017). Especialista em Metodologia do  Ensino de Matemática e Física pela Faculdade São Gabriel da Palha(2017). Licenciada em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2016) . Professora concursada  pelo Estado do Espírito Santo (Ensino Fundamental e Medio)

Leonardo Brito da Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Especialista em Docência Superior pela Faculdade Vale do Cricaré(2017). Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática e Física pela Faculdade São Gabriel da Palha(2017). Licenciada em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2016) .

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Published

2020-01-01

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How to Cite

NUNES, Célia Barros; ESPÍNDOLA REIS, Minervina Joseli; FERREIRA, Luanne Lima; SILVA, Leonardo Brito da. Teaching and Learning of Differential and Integral Calculus through Problem Solving in the Civil Engineering Course. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020029, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id291. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/204. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática