Teaching and Learning of Differential and Integral Calculus through Problem Solving in the Civil Engineering Course
DOI:
10.37001/remat25269062v17id291Keywords:
Problem Solving, Civil Engineering, Teaching-learning of CalculusAbstract
The teaching of Differential and Integral Calculus has been the focus of several discussions and investigations in the field of Mathematics Education at the Higher Education level due to the difficulties presented by the students in their learning process. In this context, this article presents part of a research developed with students of a Civil Engineering course which main objective was to investigate the use of the Teaching-Learning-Assessment-Mathematics Methodology through Problem Solving, in the understanding of Differential and Integral Calculus, especially in the study of Optimization, in the Civil Engineering course. In the construction of the article a brief history of the methodology of Problem Solving over the years is presented, as well as a brief discussion of the teaching of Differential and Integral Calculus in Engineering courses. In a qualitative approach that has as a characteristic the description and interpretation of the collected data, photos and written records of the resolutions produced by the students were used as instruments of data collection. From the analysis of the data it is possible to affirm that the students understood the meaning of the use of Calculus and that the use of the Methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through the Resolution of Problems, in the course of Civil Engineering, allows the student the opportunity to investigate, to reflect and to analyze the problems proposed.
Downloads
Metrics
References
ALLEVATO, N. S. G. Associando o Computador à Resolução de Problemas Fechados: Análise de uma Experiência. 2005. 370 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2005..
ALLEVATO, N. S. G; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas?. In: ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. Resolução de Problemas: Teoria e Prática. 1. ed. São Paulo: Paco Editorial, 2014. p. 35-52.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994.
BRANSFORD, J. D.; BROWN, A. L.; COCKING, R. R. (Orgs.) Como as pessoas aprendem: cérebro, mente, experiência e escola. Tradução de Carlos David Szlak. São Paulo: Editora SENAC, 2007.
CURY, H. N.; CASSOL, M. Análise de Erro em Cálculo: um pesquisa para embasar mudanças. Acta Scientiae, v. 6, n. 1, 2004.
HERMÍNIO, P. H. Matemática financeira - um enfoque da resolução de problemas como metodologia de ensino e aprendizagem. Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2008.
IGLIORI, S. B. C. Considerações sobre o ensino do cálculo e um estudo sobre os números reais. In: FROTA, M. C. R.; NASSER, L. Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisa e debates. Recife: SBEM, 2009. p. 11-25.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA (MEC), Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Superior: Resolução CNE/CES 11, de 11 de Março de 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES112002.pdf> Acesso em: 20 set. 2018.
NASSER, L. Uma pesquisa sobre o desempenho de alunos de cálculo no tratado de gráficos. In: FROTA, M. C. R.; NASSER, L. Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisa e debates. Recife: SBEM, 2009. p. 11-25.
NCTM. National Council of Teachers of Mathematics. Principles and standards for school mathematics. Virgínia: NCTM, 2000.
NUNES, C. B. A Metodologia de Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas: perspectivas à formação docente no contexto da sala de aula. In: REIS, M. J. Espíndola; FERREGUETT, Cristhiane; AUDI, Luciana C. da Costa; MOLAR, Jonathan de Oliveira (orgs.) Educação e Desenvolvimento: diferentes olhares. v. 2. Coleção Formação e Práxis Docente. Campinas: São Paulo, 2015. p. 61-80.
NUNES, C. B. O Processo Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Geometria através da Resolução de Problemas: perspectivas didático matemáticas na formação inicial de professores de matemática. Tese de Doutorado – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2010. 430p.
ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 199-218.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, v. 25, n. 41. p. 73-98. dez., 2011.
POLYA, G. A arte de resolver problemas. 2ª. ed. Rio de Janeiro: Interciência, 1994.
REIS, F. S. Rigor e intuição no ensino de cálculo e análise. In: FROTA, M. C. R., NASSER, L. Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisa e Debates. Recife: SBEM, 2009. p. 81-97.
RIBEIRO, M. V. O ensino do conceito de integral, em sala de aula, com recursos da história da matemática e da resolução de problemas. Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2010. 327 p.
SANTOS, A.R. Metodologia científica - a construção do conhecimento. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A editora, 2000.
SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Bolema, n. 14, p. 66-91, 2000.
STEWART, J. Cálculo. v. I. São Paulo: Cangage Learning, 2013.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 583 PDF (Português (Brasil)) downloads: 163
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.