Problem Solving, Exploration, and Posing in the elementary school: contributions to the teaching and learning of combinatorics

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id293

Keywords:

Problem Exploration, Combinatorial Analysis, Elementary School

Abstract

The present study aims to investigate the contributions of the Problem Solving, Exploration and Posing to the teaching and learning process of Combinatorics in the initial years of Elementary School, based on studies related to the teaching-learning methodology of Problem Solving and Combinatory Education. It`s a qualitative research, dedicated to describing and analyzing in detail the data collected through observations, field notes, written records made by the students and audio recordings. As subjects of the research, we adopted 16 students from a 5th grade classroom from an Elementary School in the municipal public network of Paraíba State, Brazil. The pedagogical actions carried out in a classroom context were supported by the classroom methodological perspective of Problem Solving, Exploration and Posing defended by Andrade (1998, 2017), as well as in studies that discuss the teaching and learning process of Combinatorics. In the opportunity, the four types of combinatorial problems (combination, arrangement, permutation and Cartesian product) that need to be approached in the initial years of Elementary School, based on combinatorial problems drawn from Pessoa's research (2009) and proposed by the students were worked out. It was concluded that the methodological proposal of the Problem Solving, Exploration and Posing contributes to the promotion of the combinatorial learning of the students, enabling the development of a reflective educational process. It was verified that the problematizations provoked during the Problem Solving, Exploration and Posing process potentiated the work of reflection on the invariants of the combinatorial problems, which favored the development of the combinatorial, generalizing and logical reasoning of the students, besides enabling the researchers to explore different dimensions of the proposed problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Emily Vasconcelos Santos, Universidade Estadual da Paraíba

Universidade Estadual da Paraíba; Educação Matemática.

Silvanio Andrade, Universidade Estadual da Paraíba

Universidade Estadual da Paraíba;  Educação Matemática.

References

ANDRADE, S. Ensino-aprendizagem de matemática via resolução, exploração, codificação e descodificação de problemas e a multicontextualidade da sala de aula. 1998. 325f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 1998.

ANDRADE, S. Um caminhar crítico reflexivo sobre resolução, exploração e proposição de problemas matemáticos no cotidiano da sala de aula. In: ONUCHIC, L. R; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Orgs.). Perspectivas para resolução de problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 355-395.

BORBA, R. Antes cedo do que tarde: o aprendizado da combinatória no início da escolarização. Encontro de Combinatória, Estatística e Probabilidade dos Anos Iniciais. Recife – PE, 2016.

BOGDAM, R; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais. Matemática: ensino de primeira à quarta série. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, 1997.

BRASIL. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: educação estatística. Secretaria de Educação Básica, Caderno 07, Brasília, 2014.

ENGLISH, L.; SRIRAMAN, B. Problem solving for the 21st century. In: SRIRAMAN, B.; ENGLISH, L. (Ed.). Theories of mathematics education: seeking new frontiers. Heidelberg, Dordrecht, London, New York: Springer, 2010. p. 263-290.

KILPATRICK, J. Reformulando: abordando a resolução de problemas matemáticos como investigação. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para resolução de problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p.163-187.

LAKATOS, I. A lógica do descobrimento matemático: provas e refutações. Tradução Nathanael C. Caixeiro. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C.(Orgs.). Educação matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004, p.213-231.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, SP, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Proporcionalidade através da resolução de problemas no curso superior de licenciatura em matemática. Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 6., 2015, Pirenópolis. Anais [...]. Pirenópolis, GO, 2015.

PARAÍBA. Referenciais curriculares do ensino fundamental do Estado da Paraíba. Matemática. Ciências da Natureza. Diversidade Sociocultural. Secretaria do Estado da Educação e Cultura, João Pessoa, PB, 2010.

PESSOA, C. Quem dança com quem: o desenvolvimento do Raciocínio Combinatório do 2º ano do Ensino Fundamental ao 3º ano do Ensino Médio. 267f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2009.

PESSOA, C; BORBA, R. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. ZETETIKÉ – Cempem – FE – Unicamp, v. 17, jan./jun., 2009.

SANTOS, E. V. Contribuições da resolução, exploração e proposição de problemas ao processo de ensino e aprendizagem da combinatória nos anos iniciais do ensino fundamental. 2019. 228. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática - PPGECEM) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2019.

SANTOS, E. Contribuições teóricas e didáticas para o ensino e aprendizagem da combinatória nos anos iniciais do ensino fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal de Campina Grande, Cuité, PB, 2016.

SERRAZINA, L. Resolução de problemas e formação de professores: um olhar sobre a situação de Portugal. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Orgs.). Perspectivas para resolução de problemas. Livraria da Física: 2017, p.55-83.

SHROEDER, T. L.; LESTER JR., F. K. Developing understanding in mathematics via problem solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Ed.). New directions for elementar school mathematics. Reston: NCTM, 1989, p. 31-32.

VAN DE WALLE, J.A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação na sala de aula. Tradução de Paulo H. Colenese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VERGNAUD, G. Cognitive and developmental psychology and research in mathematics education: some theoretical and methodological issues. For the Learning of Mathematics 3, p. 31-41, Canadá, 1982.

VERGNAUD, G. Conceptual fields, problem solving and intelligent computer tools. In: De Corte, E.; Linn, M.; Mandl, H.; Verschaffel, L. Computer-based learning environments and problem solving, 1992, p. 287-308.

VERGNAUD, G. El niño, las matemáticas y la realidad: Problemas de la enseñanza de las Matemáticas en la escuela primaria. Mexico: Trillas, 1991.

VERGNAUD, G. La théorie des champs conceptuels. Recherche en Didactique des Mathématiques. v.10, n.2, 3, p.133-170, 1990.

VERGNAUD, G. Todos perdem quando não usamos a pesquisa na prática. Nova Escola, ed.215, set., 2008. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/matematica/fundamentos/todos-perdem-quando-nao-usamos-pesquisa-pratica-427238.shtml. Acesso em: 14 fev. 2018.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 759     PDF (Português (Brasil)) downloads: 235

How to Cite

SANTOS, Emily Vasconcelos; ANDRADE, Silvanio. Problem Solving, Exploration, and Posing in the elementary school: contributions to the teaching and learning of combinatorics. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020030, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id293. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/205. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática