Algebraic Thinking: possibilities of manifestation based on problem solving

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id645

Keywords:

Algebraic Thinking, Problem solving, Math Learning

Abstract

The present paper shows the result of a research that aimed to identify the manifestation of algebraic thinking in the students based on problem solving, and to understand in what way the teacher could interfere to develop such thinking. In order to reach that goal, we designed and applied a teaching plan to seventh grade students in two moments. First, the observation, when the teacher tried to understand whether just the students' engagement in problem solving would be enough to develop some algebraic thinking. Second, the mediation of the teacher through questions to guide the students' line of reasoning to one of the sides of algebraic thinking. As a result, it became clear that in order to arouse some algebraic thinking from problem solving, it is necessary to develop/adapt appropriate problems for each situation; the contextualization of generalization thinking from particular cases, observed through numbers, may trigger an increase of the students' ability to manipulate the unknown as if it was known, leading them to conceive mathematical objects, such as variable, unknown factor, constant, etc., which are necessary to understand and learn mathematical contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nilton Cezar Ferreira, Instituto Federal de Goiás

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática-PPGECM do Instituto Federal de Goiás.

Wagna Mendes Vieira, Secretaria Municipal de Educação de Rio Verde

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Goiás (2006) e Especialização em Matemática e Estatística pela Universidade Federal de Lavras (2008) e também Mestrado em Educação para Matemática e Ciências do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Câmpus Jataí (2019). Atualmente é professora de matemática na Escola " Municipal Antônio Gomes de Lima" da cidade de Rio Verde Goiás. 

Luciano Duarte da Silva, Instituto Federal de Goiás

Sou licenciado e bacharel em matemática pela PUC-GO, mestre em matemática na área de Geometria Diferencial pela UFG e doutor em Educação Matemática pela UNESP-Rio Claro. Professor e formador de professores de matemática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)-Goiânia/GO. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática (PPGECM) do IFG-Jataí/GO (Mestrado Profissional em Educação para Ciências e Matemática) e membro do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (NEPEM/IFG).

References

ALMEIDA, J. R. de; SANTOS, M. C. dos. Pensamento Algébrico: em busca de uma definição. Revista Paranense de Educação Matemática, v. 6, n. 10, p. 34–60, 2017.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BLANTON, M.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Rescarch in Mathematics Education, v. 36, p. 412–443, 2005.

BRASIL. Ministério de Educação. Base Nacional Comum Curricular-2ª versão. 2016. Brasília. Distrito Federal. Disponível em: < http://historiadabncc.mec.gov.br/#/ site/inicio> Acesso em: 18 de jul. de 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. 8. ed. Rio de Janeiro-RJ: Editora Record, 2004.

KAPUT, J.; BLANTON, M. Algebra from a symbolization point of view. In: KAPUT, J.; CARRAHER, D. W. (Ed.). Algebra in the Early Grades. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008. p. 133–160.

LINS, R. C. A framework for understanding what algebraic thinking is. 1992. School of Education, University of Nothingam, Nothingam, 1992.

RADFORD, L. Algebraic thinking and the generalization of patterns: a semiotic perspective. In: Berger. Anais... In: NORTH AMERICA CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP OF PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION. Berger: 2006.

SANTAELLA, L. Semiótica Aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2002.

SANTAELLA, L. O que é Semiótica. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

SOUZA, R. J. Vontade de Saber Matemática. 2. ed. São Paulo: FTD, 2015.

Published

2022-08-12

Métricas


Visualizações do artigo: 52     PDF (Português (Brasil)) downloads: 44

How to Cite

FERREIRA, Nilton Cezar; VIEIRA, Wagna Mendes; SILVA, Luciano Duarte da. Algebraic Thinking: possibilities of manifestation based on problem solving. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022045, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id645. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/34. Acesso em: 18 may. 2024.