Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id679

Keywords:

Mathematical language, Mathematical connections, Elementary School

Abstract

This article is based on a dialogue between two master's theses, Vallilo (2018) and Silva (2018), considering the themes of language and mathematical connections. The purpose of this article is to show how language helps students to express what they know and what they have learned, so that the teacher proposes problems that allow connections between the areas of Mathematics. The comprehension of mathematical and maternal language, with the connections between the different areas of Mathematics are highlighted items in this study for the analysis of student learning. This union between these studies, language and connections, are discussed in this article through three activities that was worked on elementary school, one them involving fraction, and two involving areas and perimeter of flat figures. It is concluded that Mathematics exists through the unions between its differences branches and the language has been joining these topics that we call Arithmetic, Geometry and Algebra.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sabrina Aparecida Martins Vallilo, Diretoria de Ensino de São Carlos

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” UNESP. Professora de Matemática da Educação Básica em escola pública e privada da Secretaria da Educação do estado de São Paulo.

Lilian Esquinelato da Silva, Colégio Sophus, Rosana -SP

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” UNESP. Professora de Matemática da Educação Básica. Colégio Sophus, Rosana – SP.

Egidio Rodrigues Martins, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerias. Januária – MG

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” UNESP. Professor de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerias. Januária – MG

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. (Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental). Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Fundamental (versão final). Brasília: MEC, 2018.

JUSTULIM, A. M. A formação de professores de matemática no contexto da resolução de problemas. 2014. 254f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.

KAHAN, J. A.; WHYBERG, T. R. Mathematics as Sense Making. Teaching Mathematics through Problem Solving: Grades 6–12, edited by Harold L. Schoen, pp. 15–25. Reston, VA: NCTM.

LORENZATO, S. Para aprender Matemática. Campinas, SP: Autores Associados. 2006a.

MACHADO, N. J. Matemática e Língua Materna: análise de uma impregnação mútua.Cortez Editora, 6ª Ed., 2011.

MIRANDA, A. Experiência norte-americana de fusão da Aritmética, Álgebra e Geometria e sua apropriação pela educação Matemática brasileira. 2003. 98 f. Dissertação - Mestrado em Educação Matemática – PUC, São Paulo - SP, 2003.

MIORIM, M. A. Introdução à história da educação Matemática. São Paulo - SP: Atual, 1998.

NCTM. National Council of Teachers of Mathematics. Principles and standards for school mathematics. Reston, 2000.

PEREIRA, C. S.; RIBEIRO, D. J.; CAVALCANTI, J. L. Matemática ou Matemática? Reflexões Sobre o Ensino Integrado entre Aritmética, Álgebra e Geometria. In: X ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2010, Salvador - Bahia. Anais... Salvador - Bahia: [s.n.], 2010.

PIMM, D. Speaking Mathematically: Communication in Mathematics Classrooms. London and New York: Routledge , 1987.

SILVA, L. E. Ensino intradisciplinar de Matemática através da resolução de problemas: o caso do Algeblocks. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. 2018, 218 f.

VALENTE, W. R. (Org.). Euclides Roxo e a modernização do ensino de Matemática no Brasil. Brasília-DF: Editora da UnB, 2004.

VALLILO, S. A. M. A linguagem Matemática no estudo de números racionais: uma abordagem através da resolução de problemas. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. 2018, 237f.

VALLILO, S. A. M.; SILVA, L. E.; MARTINS, E. R. Contribuições da linguagem para o ensino de matemática com conexões Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá. 2019.

Published

2022-08-12

Métricas


Visualizações do artigo: 273     PDF (Português (Brasil)) downloads: 105

How to Cite

VALLILO, Sabrina Aparecida Martins; SILVA, Lilian Esquinelato da; MARTINS, Egidio Rodrigues. Language and Connections in the Teaching and Learning Mathematics. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022049, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id679. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/38. Acesso em: 30 apr. 2025.

Most read articles by the same author(s)