Methodological pluralism in trigonometry teaching

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id678

Keywords:

Mathematics Education, Pluralist Methodology, Applied Research, Trigonometric Functions

Abstract

The use of different teaching methods and materials is a subject that has been widely discussed and debated. In this sense, the research addressed in this work sought to investigate viable ways to improve the teaching and learning of trigonometry so that students have the opportunity to experiment with different ways of studying this theme. Therefore, the objective of this investigation is to investigate whether methodological pluralism contributes to the teaching and learning process of trigonometry. To achieve the research objectives, a literary study was carried out, seeking materials and methods already used to teach trigonometry. Subsequently, didactic materials were developed and applied in a short-term course at a federal institution, using the pluralist methodology for academics of the Licentiate Degree in Mathematics and Licentiate Degree in Physics, in order to test the researched tools. At the end, applied research was used and a questionnaire was developed to verify the reception of educational resources by students, as well as the feasibility of materials and methods used in the short course. Through this research, one can see the importance of a diversified methodology and how it facilitates the teaching and learning process of students.

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Author Biographies

Josué Antunes de Macêdo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG) e Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul). Professor e pesquisador do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG) e Professor  do Progrma de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Brasil.

Ítalo Andrew Rodrigues Santos, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG)

Graduado em Matemática pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG). Professor da Rede Estadual de Educação do Estado de Minas Gerais.

Lailson dos Reis Pereira Lopes, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Doutor em Educação Matemática pela PUCSP, mestre em Educação pela Universidade de Uberaba (2009). Possui Licenciatura em Física pela Universidade Iguaçú (2001). Possui Especialização em Matemática Superior (1999) e Licenciatura em Matemática (1997), ambos pela Universidade Estadual de Montes Claros. Atualmente é professor efetivo do Departamento de Ciências Exatas da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes.

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Published

2022-08-12

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How to Cite

MACÊDO, Josué Antunes de; SANTOS, Ítalo Andrew Rodrigues; LOPES, Lailson dos Reis Pereira. Methodological pluralism in trigonometry teaching. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022052, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id678. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/41. Acesso em: 30 apr. 2025.