Methodological pluralism in trigonometry teaching
DOI:
10.37001/remat25269062v19id678Keywords:
Mathematics Education, Pluralist Methodology, Applied Research, Trigonometric FunctionsAbstract
The use of different teaching methods and materials is a subject that has been widely discussed and debated. In this sense, the research addressed in this work sought to investigate viable ways to improve the teaching and learning of trigonometry so that students have the opportunity to experiment with different ways of studying this theme. Therefore, the objective of this investigation is to investigate whether methodological pluralism contributes to the teaching and learning process of trigonometry. To achieve the research objectives, a literary study was carried out, seeking materials and methods already used to teach trigonometry. Subsequently, didactic materials were developed and applied in a short-term course at a federal institution, using the pluralist methodology for academics of the Licentiate Degree in Mathematics and Licentiate Degree in Physics, in order to test the researched tools. At the end, applied research was used and a questionnaire was developed to verify the reception of educational resources by students, as well as the feasibility of materials and methods used in the short course. Through this research, one can see the importance of a diversified methodology and how it facilitates the teaching and learning process of students.
Downloads
Metrics
References
CORTELLA, Mário Sérgio. Paradigmas da tecnologia na educação - HD - Mário Sérgio Cortella. 2014. (57m13s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1Lvl_pG72Vk. Acesso: em 21 nov. 2021.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. 4 ed. São Paulo: Papirus,1996.
DIAS, Richelle Kehrle de Paula; MEIRA, Gilmara Gomes; SILVA, Alexsandra Barbosa. Importância da utilização do material manipulável nas aulas de matemática - O caso do jogo “trilha dos inteiros”. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, São Paulo. SBEM, 2016. Anais... p. 1-8. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/7252_4114_ID.pdf. Acesso em: 21 nov. 2021.
DIONIZIO, Fátima Queiroz; BRANDT, Célia Finck. Análise das dificuldades apresentadas pelos estudantes do ensino médio em trigonometria. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO–EDUCERE. Curitiba, SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO. PUCPR. 2011. Anais... p. 4408-4421. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/4728_2885.pdf. Acesso em: 21 nov. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRAVINA, Maria Alice; SANTAROSA, Lucila Maria Costi. A aprendizagem da matemática em ambientes informatizados. Informática na educação: teoria e prática. Porto Alegre. Vol. 2, n. 1 maio 1999, p. 73-88, 1999.
JESUS, Luana Oliveira Moreira de; SOUZA, Lizandra Monteiro de. Materiais manipuláveis no ensino de trigonometria - Investigação a partir da régua trigonométrica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, São Paulo. SBEM, 2016. Anais... p. 1-12. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/4902_2304_ID.pdf. Acesso em: 21 nov. 2021.
LABURÚ, Carlos Eduardo; ARRUDA, Sérgio de Melo; NARDI, Roberto. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 247-260, 2003.
LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. 3. ed. rev. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2010.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
OLIVEIRA, Gerson Pastre de; FERNANDES, Ricardo Uchoa. O uso de tecnologias para ensino de trigonometria: estratégias pedagógicas para a construção significativa da aprendizagem. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 12, n. 3, p. 548-577, 2010.
PACHECO, José Adson Demétrio; BARROS, Janaina Viana. O uso de softwares educativos no ensino de matemática. Revista de Estudos Culturais e da Contemporaneidade, Garanhus, n. 8, p. 5-13, 2013.
PEREIRA, Cícero da Silva. Aprendizagem em trigonometria no ensino médio: contribuições da teoria da aprendizagem significativa. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2012.
RÊGO, Rogéria Gaudêncio do; RÊGO, Romulo Marinho do In. LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. 3. ed. rev. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2010.
REZENDE, Rialdo Luiz. Utilizando materiais manipulativos e o GeoGebra para o ensino da trigonometria. 2015. (Dissertação de Mestrado, Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
SANTOS, Jonata Souza dos; HOMA, Agostinho Iaqchan Ryokit; GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira. TRIGONOMETRIA NO ENSINO MÉDIO COM A UTILIZAÇÃO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS. In: Jornada Nacional de Educação Matemática, 7, e Jornada Regional de Educação Matemática, 20, 2018, Passo Fundo, Rio Grande do Sul. Anais [...]: UPF, 2018. Disponível em: http://jem.upf.br/images/Trabalhos2018/Eixo5/CC_031378980085.pdf . Acesso em: 21 nov. 2021.
SANTOS, Marcelo Antônio dos. Novas tecnologias no ensino de matemática: possibilidades e desafios. Revista Modelos, v. 1, p. 38-45, 2017.
SARTI, Luis Ricardo. Uso de tic por professores em aulas do ensino médio e suas percepções sobre o ensino e a aprendizagem dos alunos em Física, Química, Biologia e Matemática. (2014). (Dissertação de mestrado, Programa de Pos- Graduação em
Multiunidades do Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas) – UNICAMP, Campinas, 2014.
SCOLARO, Maria Angela. O uso dos materiais didáticos manipuláveis como recurso pedagógico nas aulas de matemática. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1666-8.pdf. Acesso em 21 nov. 2021.
TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini; NETO, Jorge Megid. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017.
SILVA, Marlizete Franco da. Uma sequência didática para introdução da trigonometria no ensino médio. 2011. (Dissertação de Mestrado, Programa de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da PUC Minas) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
VAZ, Duelci Aparecido de Freitas; JESUS, Paulo Cesar Cruvinel de. Uma sequência didática para o ensino da Matemática com o software Geogebra. Revista EVS-Revista de Ciências Ambientais e Saúde, v. 41, n. 1, p. 59-75, 2014.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 272 PDF (Português (Brasil)) downloads: 150
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.