Processos Educativos em Denúncia/Anúncio: Narrativas Sobre Educação (Matemática) na EJAI
DOI:
10.37001/remat25269062v22id448Keywords:
Decoloniality, Paulo Freire, Literacy, NarrativesAbstract
This article aims to present the results of an investigation that proposes problematizations about (mathematics) literacy processes of young, adult, and elderly people linked to the Municipal Education Network of Campo Grande/MS, with a special focus on the dialogues established with the work of Paulo Freire and with decolonial perspectives. Here, we mobilize observations made during the monitoring of a classroom in the Youth and Adult Education - YAE, as well as excerpts from interviews conducted, from the perspective of oral history, with elderly women in the literacy process. This article operates denunciations and announcements alongside the narratives of our interlocutors in a context of power relations that hierarchize, silence, and dehumanize beings while it is and can be fissured by practices of resistance to the logic of the colonial/modern world. The potency of attentive listening in the educational space is affirmed as the main announcement of this partnership in the construction of narratives about formal (mathematics) education processes.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, Miguel Gonzalez. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.
BRASIL. Lei n.º 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 31, mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB 11/2000, de 10/05/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf. Acesso em: 31, mar. 2024.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 48. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 73. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
GIRALDO, Victor; FERNANDES, Filipe Santos. Caravelas à Vista: Giros Decoloniais e Caminhos de Resistência na Formação de Professores e Professoras que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 12, n. 30, p. 467-501, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9620. Acesso em: 31, mar. 2024.
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula. (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina SA, 2009. p. 383-417.
LOUREIRO, Camila Wolpato.; MORETTI, Cheron Zanini. Paulo Freire em Abya Yala: denúncias e anúncios de uma epistemologia decolonial. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2116634, p. 1–19, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16634. Acesso em: 31, mar. 2024.
MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu, v. 1, p. 12-32, 2017a. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772/645. Acesso em: 31, mar. 2024.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, p. 1-18, 2017b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31, mar. 2024.
MIGNOLO, Walter. Eurocentrism and Coloniality: The Question of The Totality of Knowledge. In: MIGNOLO, Walter; WALSH, Catherine. On decoloniality: concepts, analytics, práxis. Durham: Duke University Press, 2018. p. 194-210.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 107-130. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2591382/mod_resource/content/1/colonialidade_do_saber_eurocentrismo_ciencias_sociais.pdf. Acesso em: 31 mar. 2024.
SOARES, Endrika Leal. Educação (,) Matemática e outras banalidades fundamentais da vida: diálogos a partir dos analfabetismos nossos de cada dia. 2019. 129f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. INMA/UFMS. Campo Grande, 2019. Disponível em: https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/6089. Acesso em: 31, mar. 2024.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
TAMAYO, Carolina; GIRALDO, Victor. Justiça por vir: por uma Educação Matemática para adiar o Fim do Mundo. Revista de Educação Matemática (REMat), São Paulo, v. 20, Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas, p. 1-21, 2023. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/19. Acesso em: 31, mar. 2024.
WALSH, Catherine. ¿Interculturalidad y (de)colonialidade? Gritos, grietas y siembras desde Abya Yala. In: DINIZ, Alai Garcia; PEREIRA, Diana Araujo. (Coords.). Poéticas y políticas da linguagem em vías de descolonização. Foz Iguaçu: Universidad de Integración Latinoamericana, p. 19-53, 2017.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 213 PDF (Português (Brasil)) downloads: 141
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.