Problem-solving as a teaching methodology: teachers’ actions and views elicited on a minicourse
DOI:
10.37001/remat25269062v19id696Keywords:
Problem-solving, Professional education of teachers, Mathematical patternsAbstract
As part of an end-of-program assignment, we delivered a minicourse at a regional event of mathematics education, with the purpose of allowing participants (all teachers) to reflect on the potential and possibilities of working with problem-solving as a teaching methodology. The minicourse design drew on three proposals for action: practices, person, and sharing. We asked participants to (1) solve, in small groups, a problem involving observation and generalization of mathematical patterns; (2) write and share a possible application for using the solved problem in their classrooms; and (3) provide written comments expressing their thoughts about problem-solving as a teaching methodology. This paper describes the actions of the participants in response to the tasks set. The minicourse allowed them to perceive the possibilities of using the problem in their classrooms, since all groups formulated possible applications, such as employing manipulatives to help students observe and generalize patterns. Participants also expressed their views about the potential of problem-solving as a teaching methodology—e.g., that the approach allows students to build positive attitudes towards mathematical reasoning.
Downloads
Metrics
References
ANDREATTA, C.; ALLEVATO, N.S.G. Um cenário das pesquisas envolvendo resolução de problemas em edições do CIEM. Educ. Matem. Pesq., v. 21, n. 1, p. 69-92, 2019.
BAQUEIRO, G.D.S. Achados sobre a generalização de padrões ao “garimpar” pesquisas
brasileiras de educação matemática (2003-2013). Tese (doutorado em educação
matemática) – Pontifica Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: matemática. Brasília: MEC, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Executiva. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em:
<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site>.
Acesso em: 6 fev. 2022.
CARVALHO, G.S. Contribuições de um minicurso na percepção dos cursistas com relação às potencialidades e possibilidades de trabalhar resolução de problemas em sala de aula. Trabalho de conclusão de curso (especialização em educação matemática) – Departamento de Ciências Exatas e da Terra, Universidade do Estado da Bahia, Campus II, Alagoinhas, 2019.
FIORENTINI, D. Rumos da pesquisa brasileira em educação matemática: o caso da produção científica em cursos de pós-graduação. Tese (doutorado em educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
OBMEP – OLIMPÍADA BRASILEIRA DE MATEMÁTICA DAS ESCOLAS PÚBLICAS, 14. Nível 1, 6.o e 7.o anos do ensino fundamental, l.a fase. 2018. Disponível em: <http://www.obmep.org.br/provas_static/pf1n1-2018.pdf>. Acesso em: 2 out. 2018.
ONUCHIC, L.R. Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M.A.V. (Org.). Pesquisa em matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. p. 199-218.
ONUCHIC, L.R. A resolução de problemas na educação matemática: onde estamos? E para onde iremos? Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 20, n. 1, p. 88-104, 2013.
ONUCHIC, L.R.; ALLEVATO, N.S.G. Trabalhando volume de cilindros através da resolução de problemas. Educação Matemática em Revista, v. 1, n. 10, p. 95-103, 2009.
ONUCHIC, L.R.; ALLEVATO, N.S.G. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, v. 25, n. 41, p. 73-89, 2011.
ONUCHIC, L.R.; ALLEVATO, N.S.G.; NOGUTI, F.C.H.; JUSTULIN, A.M. (Orgs.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco, 2014.
RODRIGUES, É.A.N. Resolução de problemas como metodologia de ensino: compreensão relatada de professores de matemática. Dissertação (mestrado em educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente, 2018.
VALE, I.; BARBOSA, A.; FONSECA, L.; PIMENTEL, T. , BORRALHO, A.; CABRITA, I.;
BARBOSA, E. Padrões em matemática: uma proposta didática no âmbito do novo
programa para o ensino básico. Lisboa: Texto, 2011.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 193 PDF (Português (Brasil)) downloads: 75
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.