Quantity notion presented by pre-school children from activities based on Reggio Emilia approach
DOI:
10.37001/remat25269062v19id703Keywords:
Child education, Quantity notion, Reggio Emilia, Design based research, Exploratory approachAbstract
O abstract do artigo deve ser elaborado em língua inglesa (idioma secundário), seguindo, tanto quanto possível, a redação utilizada no Resumo, e deve ser elaborado em fonte Times New Roman, tamanho 10, espaçamento simples, justificado, sem recuo de parágrafo. Abstract. Abstract. Abstract. Abstract. Abstract. The paper is dedicated to analyzing the ways of expressing the notion of quantity presented by preschool-age children from activities based on the Reggio Emilia approach. Guided by the question ‘What ways of expressing quantities are presented by preschool children from activities based on the Reggio Emilia Approach?’ we held a research with children aged four to six years in the context of three activities based on playfulness and dialogue. The qualitative research, of an explicative and explanatory nature, took as its approach Design-Based Research (DBR), in which activities were developed to mobilize strategies and resources to express quantities. The empirical material consists of field notes and transcripts of audio recordings of conversations and interactions with the children (wheel and individualized) and the children’s worksheets. The analysis pointed out different ways of expressing the quantity notion, which are circumscribed in the themes: estimation, counting, and numerical writing. The estimation was evidenced in the light of the children’s efforts to express quantities indicated in the tasks using drawings and verbalized justifications. The counting was used in distinct situations, as a way to determine the quantities requested in the activities. Numerical writing characterized the process of expressing quantities from the writing of numbers. As a result, we highlight the relevance of the Early Childhood Education teacher to provide children with situations in which they can mobilize and develop mathematical notions, such as quantity and number, developing their hundred languages, as proposed by education in Reggio Emilia. The activities proposed within of the DBR boosted the children’s ways of expressing quantity, developing the children’s multiple languages, at the same time as providing for listening, socialization, autonomy, and child protagonist.
Downloads
Metrics
References
AGRANIONIH, N. T.; DORNELES, B. V. Concepções de alunos de 2ª série sobre escritas numéricas de milhares e valor posicional. Zetetike, v.9, n.1, 2011. https://doi.org/10.20396/zet.v19i35.8646648
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARBOSA, H. H. de J. Sentido de número na infância: uma interconexão dinâmica entre conceitos e procedimentos. Paidéia, v.17, n.37, p.181-194, 2007.
BARBOSA, I. G. Pré-Escola e formação de conceitos: uma versão sócio-histórica-dialética. 1997. Tese (Doutorado em Educação) − Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei 9.394 de 1996, Brasília, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEF, 1998.
CARVALHO, R.; PONTE, J. P. Desenvolver o cálculo mental: Construção de uma teoria local de aprendizagem através de uma Investigação Baseada em Design. XXVII Seminário de Investigação em Educação Matemática. Atas... Porto: APM, p. 339-354, 2016.
CORSO, L. V. Dificuldades na Leitura e na Matemática: um estudo dos processos cognitivos em alunos da 3ª a 6ª série do Ensino Fundamental. 2008. 218f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação. UFRGS, Porto Alegre, 2008.
CORSO, L.V.; DORNELES, B.V. Senso numérico e dificuldades de aprendizagem na matemática. Revista Psicopedagógica. v. 27, n. 83, São Paulo, 2010.
EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.
ERICKSON, F. (1986). Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M.C. (Ed.). Handbook of research on teaching. Macmillan, 1986. p.119-161.
GOLBERT, C. S. Novos rumos na aprendizagem da matemática. Porto Alegre: Mediação, 2002.
HENRIQUES, A. C. O pensamento matemático avançado e a aprendizagem da Análise Numérica num contexto de atividades de investigação. 2011. 462 f. Tese (Doutorado em Didática da Matemática) – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal, 2011.
HOYUELOS, A. A ética no pensamento e na obra pedagógica de Loris Malaguzzi. 1.ed. São Paulo: Phorte, 2021.
KAMII, C. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação com escolares de 4 a 6 anos. 39ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KINNEY, L.; WHARTON, P. Tornando visível a aprendizagem das crianças: educação infantil em Reggio Emilia. Porto Alegre: Artmed, 2009.
LINDER, S.M., POWERS-COSTELLO, B.; STEGELIN, D.A. Mathematics in Early Childhood: Research-Based Rationale and Practical Strategies. Early Childhood Education Journal, v.39, p. 29-37, 2011.
LOPES, A. R. L. V.; GOLIN, A. L.; GIACOMELLI, C.P.; KLEIN, M. L. Ensinar e aprender o conceito de número nos anos iniciais: o clube de matemática. ACTIO: Docências em Ciências, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 652-674, 2019.
MACHADO, R. C. M. Desempenho Matemático, problemas matemáticos aditivos e memória de trabalho: um estudo com alunos da 4ª série do ensino fundamental. 2010. 111f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, UFRGS, Porto Alegre, 2010.
MALAGUZZI, L. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 59-104.
MOURA, M.O. Saberes pedagógicos e saberes específicos: desafios para o ensino de Matemática. In: SILVA, A.M.M et al. Novas subjetividades, currículo, docência e questões pedagógicas na perspectiva da inclusão social. Recife: Endipe, 2006. p. 489-504
NOGUEIRA, A.L.M. O jogo e o conceito de número na educação infantil segundo os pressupostos da Teoria Histórico-Cultural. 2019. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação) Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.
NUNES, T. A matemática na pré-escola. Matemática na Educação Infantil. Pátio Educação Infantil, ano IX, nº 29, outubro/dezembro, 2011, p. 4-7.
NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artmed, 1997.
PONTE, J. P.; CARVALHO, R.; MATA-PEREIRA, J.; QUARESMA, M. Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. Quadrante, v.xxv, n.2, p. 77-98, jun.2016.
PONZIO, E.; PACHECO, J. Reggio Emilia e Ponte: A gênese de novas construções sociais de aprendizagem. 1.ed. Portugal: Edições Mahatma, 2018.
PROJECT ZERO. Tornando visível a aprendizagem: crianças que aprendem individualmente e em grupo/ Reggio Children. 1.ed. São Paulo: Phorte, 2014.
RICHIT, A. Projetos em Geometria Analítica Usando Software de Geometria Dinâmica: repensando a Formação Inicial Docente em Matemática. 2005. 215 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.
RICHIT, A.; TOMKELSKI, M.L; RICHIT, A. Compreensões sobre perímetro e área mobilizadas a partir da abordagem exploratória em um estudo de aula. Acta Scientiae, Canoas, v. 23, n.5, p.2-27, 2021. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6226.
ROSSO, T. R. F. A relação entre o apreço, a aceitação e o desempenho na disciplina de matemática. 2000. 48f. Monografia de Especialização, Universidade do Extremo Sul de Santa Catarina, UNESC, Criciúma, SC, 2000.
SANS, M.J.B.; DOMINGUES, R.H. Jogos matemáticos: através do lúdico, a criança resolve situações-problema. Revista do Professor, Porto Alegre, v.26, n. 61, p. 5-9, jan./mar. 2000.
SINCLAIR, A.; GARIN, A.; TIÈCHE-CHRISTINAT, C. Constructing and understanding of place value in numerical notation. European Journal Psychology of Education, v.7, p. 191-207, 1992. https://doi.org/10.1007/BF03172825
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; CÂNDIDO, P. Brincadeiras infantis nas aulas de matemática: matemática de 0 a 6. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução: Paulo Henrique Colonese. 6ª edição, Porto Alegre: Artmed, 2009.
VECCHI, V. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. 1.ed. São Paulo: Phorte, 2017.
VIAL, I. P. A Noção de Quantidade Apresentada por Crianças da Pré-escola a partir de Atividades Baseadas na Abordagem de Reggio Emilia. 2021. 109 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação), Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, 2021.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 734 PDF (Português (Brasil)) downloads: 587
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.