"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
DOI:
10.37001/remat25269062v19id706Keywords:
Meta-analysis, Teaching and Leaning of Mathematics, Videoclass, CommunicationAbstract
The present work consists of a Qualitative Meta-analysis of three independent studies that deal with the Teaching and Learning Mathematics by means of videoclasses. For such, the main objective here is to comprehend how the teaching and learning of Mathematics by means of videoclasses can develop aspects of dialogic communication between youtuber teachers and the students of the channel the material if streamed on, in order to foster a social transformation of the subjects involved in that process. The data gathered are snippets of the data from the primary studies, that is, of the articles from and the book chapter constitute the meta-analysis. The analysis of those data was carried out based upon the presupposes of the French line Discourse Analysis (DA), theorized by Michel Pêcheux and Eni Orlandi. The findings researched under two thematic axes indicate a possibility of constituting a mathematical communication between the subjects in question, with questions of a social and inclusive nature.
Downloads
Metrics
References
BICUDO, M. A. V. Meta-análise: seu significado para a pesquisa qualitativa. Revemat – Revista Eletrônica de Educação Matemática. v. 9, eISSN 1981-1322, p. 7-20, 2014.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa em educação matemática. Pro-Posições. v. 4, n. 1, 1993
FERREIRA, G. A. B. Linguagem e Modernidade. Comunicação e experiência nas sociedades mediatizadas. Lisboa: livros Horizonte, 2003.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
LEAL JÚNIOR, L. C.; ANDRADE, C. P.; MARTINS, E. R.; SILVA, L. E. Ensino de matemática através de videoaulas: um olhar pela teoria da atenção Tangram, Revista de Educação Matemática, v.1, n. 3, pp. 40–62, 2018.
LEAL JÚNIOR, L. C.; ANDRADE, C. P., MARTINS, E. R. Ensino de Matemática por meio de Videoaulas: um olhar pela perspectiva dos professores que ensinam matemática. In: MAGINA, S.; SPINILLO, A.; LAUTERT, S. (Org.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em Educação Matemática. Brasília: SBEM, 2021. (Coleção SBEM).
MARTINHO, M. H. PONTE, J. P. da. Comunicação na sala de aula de Matemática: Práticas e reflexões de uma professora de Matemática. IN: BROCARDO, J.; MENDES, F.; BOAVIDA, A. M., eds. – “Actas do XVI Seminário de Investigação em Educação Matemática, Évora, 2005.” Setubal: APM, 2005.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2005.
ORLANDI, E. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 2012.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni P.Orlandi et al. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997. (Coleção Repertórios).
PINHEIRO, J. M. L.; LEAL JÚNIOR, L. C.; ANDRADE, C. P., MARTINS, E. R.; VALLILO, S. A. M.; SILVA, L. E. Videoaulas de Matemática: Compreensões que Sustentam e Movimentam uma Produção. JIEEM v.14, n.2, p. 151-162, 2021.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 114 PDF (Português (Brasil)) downloads: 49
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.