Mathematization in modeling Activities by Rural Education students from a Wittgensteinian perspective
DOI:
10.37001/remat25269062v24id553Keywords:
Wittgensteinian Philosophy; Mathematical Modeling; Mathematization; Mathematics Education; Mathematical Language.Abstract
Rural Education faces unique challenges regarding access to educational resources and appropriate pedagogical methods. Thus, the objective of this research is to analyze how rural students mathematize Mathematical Modeling activities from a Wittgensteinian perspective. The theoretical framework includes Wittgenstein's philosophical assumptions and authors who address Mathematical Modeling in education. This is a qualitative study, of the participant research type, using participant observation techniques. Data were collected through written records, audio and video recordings, and a field diary with 15 students from a 9th-grade class at the Escola Municipal de Ensino Fundamental Gentil Cohen, located in the rural area of Itupiranga, Pará. A Mathematical Modeling activity of interest to the rural audience – the cultivation of açaí palm trees – was applied, encompassing the conceptualization of a modeling environment proposed by Barbosa. From the data analysis, two categories emerged: the first was the interpretation of the real-life situation and understanding of the problem, and the second was the articulation of the normative and descriptive use of mathematics in solving the problem. Finally, the results indicate that mastering the norms and structures of mathematics is fundamental to students' ability to mathematize in modeling activities and that students' capacity to interpret and correctly apply mathematical rules is directly related to their success in Mathematical Modeling activities. It is also suggested that further research be developed covering different contexts and cultures.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; SEKI, Jeferson Takeo Padoan. A ‘compreensão’em Wittgenstein: repercussões no ensino de ciências e de matemática. Acta Scientiarum. Education, v. 43, 2021.
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; SILVA, Heloísa Cristina. A matematização em atividades de modelagem matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 3, p. 207-227, 2015.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática e os professores: a questão da formação. Bolema-Boletim de educação matemática, v. 14, n. 15, p. 5-23, 2001.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática: O que é? Por quê? Como. Por que, p. 73-80, 2004.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. As discussões paralelas no ambiente de aprendizagem modelagem matemática/The parallel discussions in the mathematical modeling learning environment. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 47-58, 2008.
BARDIN, L. Análise do conteúdo. 70. ed. 2016. p 11-277
GASPI, Suelen de; MARON, L. H. P; MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos A. O.. Análise de Conteúdo numa Perspectiva de Bardin.1. Ed. Maringá, PR: Gráfica e Editora Massoni, 2021. P. 288-299.
FRANCHI, Regina Helena de Oliveira Lino; RAMOS, Karen. Relações entre a Modelagem Matemática e a perspectiva do Diálogo em contextos educacionais. Revista de Educação Matemática, v. 22, 2024.
GOTTSCHALK, Cristiane. A construção e transmissão do conhecimento matemático sob uma perspectiva wittgensteiniana. Cadernos Cedes, v. 28, p. 75-96, 2008.
GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. FUNDAMENTOS FILOSÓFICOS DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DE UMA PERSPECTIVA WITTGENSTEINIANA: A MATEMÁTICA COMO ATIVIDADE NORMATIVA. XI Encontro Nacional de Educação Matemática Curitiba – Paraná, 18 a 21 de julho de 2013.
GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. Fundamentos filosóficos da matemática e seus reflexos no contexto escolar. International Studies on Law and Education, v. 18, p. 73-82, 2014.
HORA, Julianne Castello; CARRASCO, Oscar Omar Delgado. A contribuição da dança no ensino da matemática básica: desmistificando as aulas. Publicação Semestral ISSN 2178-3829 Temática: Multidisciplinar, v. 5, n. 2, p. 72, 2015.
JESUS, Ravelle Souza; DOS SANTOS, Ivanil Miranda; GRILO, Jaqueline de Souza Pereira. Potencialidades da Modelagem Matemática para o ensino de Matemática na Educação do Campo. Revista de Educação Matemática, v. 16, n. 21, p. 173-189, 2019.
JÚNIOR, Sebastião Alonso. JOGOS DE LINGUAGEM E “ARES DE FAMÍLIA” NA FILOSOFIA MADURA DE LUDWIG WITTGENSTEIN. REVELLI – Revista de Educação, Linguagem e Literatura da UEG-Inhumas, v. 3, p. 68-8, 2011.
KLÜBER, Tiago Emanuel; BURAK, Dionísio. Concepções de modelagem matemática: contribuições teóricas. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 10, n. 1, 2008.
Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências / organizadores Carlos Alberto de Oliveira Magalhães Júnior, Michel Corci Batista. -- 1. ed. -- Maringá, PR : Gráfica e Editora Massoni, 2021.
PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013.
SILVA, Paulo Vilhena et al. Uma Filosofia da Educação Matemática numa perspectiva wittgensteiniana. Educação Matemática Pesquisa, v. 24, n. 2, p. 147-179, 2022.
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa cientítica. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 33-44, 2009.
SOUZA, Elizabeth Gomes; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Contribuições teóricas sobre aprendizagem matemática na modelagem matemática. ZETETIKÉ. Revista de Educação Matemática, v. 22, n. 1, p. 31-58, 2014.
TEIXEIRA JR, Valdomiro; SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu. Tradução de textos matemáticos a partir da filosofia da linguagem de Wittgenstein. IEMCI/UFPA (Instituto de educação científica e matemática). Brasil, 2013.
Wittgenstein, Ludwig. Investigações filosóficas. tradução Marcos G. Montagnoli. revisão da tradução e apresentação Emmanuel Carneiro Leão. 9. ed. - Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco, 2014. 350 p. (Coleção Pensamento Humano)
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 99 PDF (Português (Brasil)) downloads: 40
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.