Etnomodelagem e seus desdobramentos: Comparando preços de acerola e água doce entre o mercado formal e informal

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v23id598

Keywords:

Etnomodelagem, Modelos matemáticos, Representações, ícones, símbolos

Abstract

Um ensino de Matemática crítico e reflexivo se torna necessário no cenário atual, visto que as demandas sociais requisitam cidadãos com tais habilidades. Nessa direção, a Etnomodelagem vem se destacando como ferramenta para fomentar tal ensino. Nesse trabalho, apresentamos um recorte da nossa pesquisa de doutoramento com foco em parte dos sujeitos da pesquisa, alunos do 8º ano do Ensino Fundamental Anos Finais, na qual, a partir de uma atividade com a Etnomodelagem de Rosa e Orey (2017), os alunos levantaram problemáticas com aspectos etnomatemáticos e sociais, solucionadas pelos moldes da Modelagem. O foco deste artigo, contudo, repousa sobre as problemáticas com aspectos sociais, visando comparar preços entre a venda formal e informal de acerola e água doce. Foi detectado o surgimento de símbolos e ícones diagramáticos, além da construção da ideia de representatividade de fenômenos reais por meio de modelos matemáticos, tomando a Semiótica americana como ferramenta analítica da construção do conhecimento.

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Author Biographies

Gilmar Lima, Federal University of Paraíba

He has a degree in science with a specialization in mathematics from the Faculty of Teacher Training of Belo Jardim - FABEJA (2006); Broad sense specialization in Mathematics Teaching from the University Foundation of Jaboatão dos Guararapes- FUNIJ (2008); Professional Master's degree in Science Teaching and Mathematics Education from the State University of Paraíba- UEPB (2019). He is currently an effective teacher in the municipal education network in Santa Cruz do Capibaribe-PE and Brejo da Madre de Deus-PE. He also has experience in the private education network. He is a member of the Science Teaching research group linked to the State University of Paraíba (UEPB). Studying for a PhD in Teaching at Renoen at UEPB.

Maria Azerêdo, Federal University of Paraíba

Pedagogue with a master's degree (2003) and doctorate (2013) in Education from UFPB. She is an associate professor at the Department of Education Methodology - CE/UFPB, collaborating professor at the Postgraduate Program in Science Teaching and Mathematics Education - PPGECEM - UEPB. She was Coordinator of the Pedagogy Course - campus I - UFPB from 2021 to 2023 and is in her second term - 2023 to 2025. During her doctorate, she investigated the Semiotic Representations of multiplication in the initial years as an instrument of pedagogical mediation. Study/research the teaching and learning processes of Mathematics, mainly in the early years of Elementary School. Guides work in the areas: teacher training; teaching and learning mathematics; pedagogical mediation; semiotic representations; active methodologies in teaching and algebraic thinking. Member of the team at the Center for Studies in Literacy in Language and Mathematics - NEALIM/UFPB; member of the Laboratory of Interdisciplinary Studies and Practices - LEPPI and leader of GPEMAIS - Study and Research Group on Mathematics Education in Early Years, which has the participation of university researchers and basic education teachers

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Published

2025-02-07

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How to Cite

LIMA, Gilmar; AZERÊDO, Maria. Etnomodelagem e seus desdobramentos: Comparando preços de acerola e água doce entre o mercado formal e informal. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 23, 2025. DOI: 10.37001/remat25269062v23id598. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/598. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos