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Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id663

Keywords:

Teaching of Mathematics, Teaching Differential and Integral Calculus, Learning Assessment, Written Test, Learning Regulation

Abstract

In this article, based on an assessment perspective that has the primary function of learning regulation, we discuss the development of an evaluative practice that uses the test-written-with-consultation-to-nootbook instrument. This is a qualitative and interpretative research, that presents and discusses the potential of this assessment instrument for an assessment of learning that promotes the processes of regulation of teaching and learning in Differential and Integral Calculus (DIC) classes organized in a guided environment in task solving episodes. The assessment practice was developed in DIC 3 classes of the Materials Engineering course at the Federal Technological University of Paraná – UTFPR, Londrina campus, in 2019. The analysis carried out showed that the test-written-with-consultation-to-nootbook is a resource for a practice that seeks to articulate the formative and summative character of the assessment, being easy to adapt to the usual written test instrument. In addition, we emphasize that the instrument itself does not have a formative or summative nature, but the way that the teacher plans, executes and involves students in this assessment practice has a direct influence on the pedagogical purposes and decisions that the information collected through it will generate.

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Author Biographies

Marcele Tavares Mendes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

André Luis Trevisan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Renata Graciele Batista Rodrigues Rodrigues, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Talita Canassa Weber, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina e Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

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Published

2022-06-10

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How to Cite

MENDES, Marcele Tavares; TREVISAN, André Luis; RODRIGUES RODRIGUES, Renata Graciele Batista; WEBER, Talita Canassa. Test in pairs and with consultation in Calculus classes? Now it’s easy to get 10!. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022039, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id663. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/60. Acesso em: 13 may. 2024.

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