A study about intentions of interventions made by a teacher in a Vaivém

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id655

Keywords:

Mathematics Education, Realistic Mathematics Education, Didactical Assessment, Vaivém

Abstract

This article aims to collate, analyze, and discuss some of the intentions declared by a teacher and the respective intentions recognized by a student in interventions made in an assessment instrument called Vaivém. Therefore, Didactical Assessment is presented, understood as the democratic assessment of learning, taken as a practice of investigation and as an opportunity for learning. In Didactical Assessment, the teacher should use as many instruments as possible to obtain different information about what the students know. One of these instruments, the Vaivém, enables the creation of a space for individual dialogue between teacher and student. For the analysis, a student who participated in the Vaivém dynamics throughout the school year of a Student Teaching discipline in the Mathematics degree course at the Universidade Estadual de Londrina during the year of 2019 was chosen. The teacher and the student were asked to compose a table with each of the interventions made in the Vaivém and their respective intentions. Then, four intentions were collated and discussed throughout the text. It was possible to observe that the Vaivém enabled the student to study when dealing with the interventions, to constitute a space for reflection in which the answers could be rethought, reconstructed, revised, and complemented, an instrument that allows an individualized dialogue with each student and, consequently, an important instrument for Didactical Assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriel dos Santos e Silva, Instituto Federal do Paraná – IFPR

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Professor do Instituto Federal do Paraná campus Capanema.

Mariana Souza Innocenti, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina.

Jessica Aparecida Borssoi Zanquim, Universidade Estadual de Londrina – UEL

Graduanda em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina.

References

BENEDITO, J. E. G. Um estudo do caráter de continuidade na avaliação didática. 2018. 63f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.

BURIASCO, R. L. C. de; FERREIRA, P. E. A.; CIANI, A. B. Avaliação como Prática de Investigação (alguns apontamentos). Bolema, Rio Claro (SP), v. 22, n. 33, p. 69-96, 2009.

DE LANGE, J. Assessment: No change without problems. In: T. A. Romberg (Ed.), Reform in School Mathematics and Authentic Assessment. New York: SUNY Press, 87-172, 1995.

DE LANGE. Framework for classroom assessment in mathematics. Madison: WCER, 1999.

FERREIRA, P. E. A. Análise da produção escrita de professores da Educação Básica em questões não-rotineiras de matemática. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.

HADJI, C. A Avaliação, Regras do Jogo: das intenções aos instrumentos. 4ª ed. Porto: Porto Editora, 1994.

MENDES, M. T. Utilização da Prova em Fases como recurso para regulação da aprendizagem em aulas de cálculo. 2014. 274 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

PASSOS, A. Q.; BURIASCO, R. L. C. de; SOARES, M. T. Ideias de Van Hiele e Educação Matemática Realística: algumas aproximações. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 65, p.1533-1548, dez. 2019.

PEDROCHI JUNIOR, O. Avaliação como oportunidade de aprendizagem em Matemática. 2012. 56f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

RODRIGUES, P. H. Identidade Profissional de futuros professores de Matemática no contexto do Estágio Curricular Supervisionado. 2019. 191 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.

RODRIGUES, P. H.; CYRINO, M. C. DE C. T. Identidade Profissional de futuros professores de Matemática: aspectos do autoconhecimento mobilizados no Vaivém. Zetetiké, Campinas (SP), v. 28, 2020, p. 1-26.

ROSSETTO, H. H. P. O desenvolvimento de um framework de Trajetórias de Ensino e Aprendizagem de matemática. 2021. 91f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021.

SILVA, G. dos S. e. Um olhar para os processos de aprendizagem e de ensino por meio de uma trajetória de avaliação. 2018. 166f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.

SILVA, G. dos S. e.; BARDAÇON, A. C.; VENTURINI, L. de S. Um estudo de um Vaivém à luz da Educação Matemática Realística. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 15., 2019, Londrina. Anais [...]. Londrina: SBEM, 2019. p. 1-14.

SILVA, V. K. da. Feedback: recurso para aulas de matemática. 2020. 68f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.

VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. Assessment and Realistic Mathematics Education. Utrecht: CD-ß Press/Freudenthal Institute, Utrecht University. 1996.

Published

2022-06-10

Métricas


Visualizações do artigo: 58     PDF (Português (Brasil)) downloads: 21

How to Cite

SILVA, Gabriel dos Santos e; INNOCENTI, Mariana Souza; ZANQUIM, Jessica Aparecida Borssoi. A study about intentions of interventions made by a teacher in a Vaivém. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022041, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id655. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/62. Acesso em: 13 may. 2024.