Contributions to the understanding of students' knowledge and to the training of EJA teachers: spoken word, dialogue and listening from Freireans

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id734

Keywords:

Youth and Adult Education, Knowledge of EJA students, Paulo Freire

Abstract

This article analyzes the importance of listening and valuing the knowledge and knowledge of young people, adults and the elderly. The intention is to contribute to the training of teachers who work in EJA. The construction of curricular practices for EJA must take into account the narratives of these students. This construction must be close to the reality of these students. Through the presentation of parts of the narratives by João and Dona Anita, the importance of promoting spaces conducive to the emergence of the spoken word, dialogue and attentive listening by Freireans is highlighted. João presents a mathematics linked to the knowledge of his work, and another linked to his student life. Dona Anita talks about her life crossed by gender issues. She highlights having known the lyrics in the traffic between her home and work. The results reiterate the Freirean idea that these subjects arrive at school with knowledge built on their experiences. These individuals are not empty boxes or illiterate subjects. The conclusion reinforces the relevance of Paulo Freire's thought, especially regarding the dialogue for the construction of a critical, democratic and liberating education.

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Author Biographies

Francisco Josimar Ricardo Xavier, Universidade Federal Fluminense

Doutorando em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Tem interesse em pesquisas nas áreas: Educação Matemática, Etnomatemática, Currículos e Práticas Pedagógicas na modalidade Educação de Jovens e Adultos (EJA). Integra o Grupo de Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (GPEJA) e o Grupo de Etnomatemática da UFF (GETUFF).

Julio Cesar de Moura Dias, Universidade Federal Fluminense

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (PPGE-UFF). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação de Jovens e Adultos (GPEJA) e do Grupo de Etnomatemática da UFF (GETUFF). Professor de Arte da rede pública municipal de Macaé – RJ.

Adriano Vargas Freitas, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e Graduado em Matemática. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (PPGEdu-UFF). Professor do Instituto de Educação de Angra dos Reis (IEAR-UFF). 

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Published

2022-03-08

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How to Cite

XAVIER, Francisco Josimar Ricardo; DIAS, Julio Cesar de Moura; FREITAS, Adriano Vargas. Contributions to the understanding of students’ knowledge and to the training of EJA teachers: spoken word, dialogue and listening from Freireans. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022006, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id734. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/68. Acesso em: 30 apr. 2025.