Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id721

Keywords:

Mathematics, Disciplinary field, Mathematics teachin, Mathematics Education, Epistemology

Abstract

From the theme "(Un)constructions of curricula for the initial training of teachers who teach mathematics: challenges and scenarios of possibilities for (re)existing”, this text aims to promote a reflection on the possibilities of (un)constructing curricula for the initial training of teachers who teach mathematics from historical research results. These results show us the theoretical importance of distinguishing "mathematics teaching" and "mathematics of teaching", in terms of teaching and teacher training. With such distinction and anchored in theoretical and methodological bases coming from Cultural History, the study concludes that the possibilities of curricular (de)construction pass through the change of nature of knowledge to be socialized by the field of Mathematics Education, characterized by the mathematics of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Wagner Rodrigues Valente, Universidade Federal de São Paulo

Professor Livre Docente (UNIFESP). Professor Associado do Departamento de Educação da UNIFESP/Campus Guarulhos.

References

ARTIGUE, M. Continu, discontinu em mathématiques. Quelles perceptions en ont les élèves et les étudiants? In: VIENNOT, L. Didactique, Épistémologie et Histoire des Sciences. Paris: PUF, 2008.

BACHELARD, G. La formation de l’esprit scientifique. Paris: Vrin, 1967 (1938).

BORER, V. L. Saberes: uma questão crucial para a institucionalização da formação de professores. IN: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues. Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: L F Editorial, 2017, p. 173-200.

BOURDIEU, P. Science de la science et réflexivité. Cours du Collège de France. Paris: Raisons d’Agir Éditions, 2001.

CHERVEL, A. L’histoire des disciplines scolaires – Réflexions sur um domaine de recherche. Histoire de l’éducation. Paris: SHE, N. 38, mai., 1988.

GROTTI, R. O Cálculo Diferencial e Integral para Ensinar: A Matemática para a Licenciatura em Matemática. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - UFMT/UFPA/UEA – PPGECEM/REAMEC, Cuiabá/MT, 2019.

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Disciplinarização e disciplinação: as ciências da educação e as didáticas das disciplinas sob análise. In: HOFSTETTER, Rita., & VALENTE, Wagner Rodrigues. (Orgs.). Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores. 1ª ed. Editora Livraria da Física, (Coleção Contextos da Ciência), São Paulo, 2017, p. 21-54.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, Jan./Jun., 2001.

KLEIN, F. A matemática elementar de um ponto de vista superior. Volume 1. Parte 1. Aritmética. Lisboa: SPM, 2009 (1908).

LANDIM, C. Matemática na Escola – IMPA, s/d.

MACIEL, V. Elementos do saber profissional do professor que ensina matemática: uma aritmética para ensinar nos manuais pedagógicos (1880-1920). Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2019. Acesso em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/199390

MAGALHÃES, F. T. Memórias de práticas: a disciplina 'Prática de Ensinona formação do professor de matemática. Dissertação (Mestrado em Mestrado Profissional em Educação Matemática) - Universidade Federal de Juiz de Fora, 2013. Disponível em: https://www2.ufjf.br/mestradoedumat/wpcontent/uploads/sites/134/2011/05/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Fernanda-Luciana.pdf Acesso: 16/06/21.

MARTINET, M. A. et al. La formation à l’enseignement – les orientations, les compétences professionnelles. Gouvernement du Québec. Ministère de l’Éducation, 2001.

OLIVEIRA, M. A. A aritmética escolar e o método intuitivo: um novo saber para o curso primário (1870-1920). Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2017. Acesso em: https://www.repositorio.unifesp.br/handle/11600/50818

PINHEIRO, N. V. L. A aritmética sob medida: a matemática em tempos de pedagogia científica. Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2017. Acesso em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/179942

SACHOT, M. Les disciplines scolaires, les modèles et les contre-modèles des curriculums de formation professionnelle. In: LENOIR, Y.; BOULLIER-OUDOT, M. H. Savoirs professionnels et curriculum de formation. Québec: Les Presses de l’Université Laval, 2006.

VALENTE, W. R. A Prática de Ensino de Matemática e o impacto de um novo campo de pesquisas: a Educação Matemática. Alexandria, v. 7, n.2, 2014. Disponível em: file:///Users/wagnervalente/Downloads/Dialnet-APraticaDeEnsinoDeMatematicaEOImpactoDeUmNovoCampo-6170849%20(1).pdf . Acesso: 16/06/21.

VALENTE, W. R.; GROTTI, R. A Educação Matemática e a emergência de um novo Cálculo Diferencial e Integral para a Licenciatura em Matemática. RECME, V. 5, N. 1, 2020.

Published

2022-03-08

Métricas


Visualizações do artigo: 146     PDF (Português (Brasil)) downloads: 74 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 11

How to Cite

VALENTE, Wagner Rodrigues. Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022011, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id721. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/73. Acesso em: 12 may. 2024.