Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id550

Keywords:

Statistical Education, State of Knowledge, Early Childhood Education and Elementary School

Abstract

This article aims to analyze and discuss the quantity and data of works that dialogue with Statistical Education’s theme in Early Childhood and Early Years of Elementary School, based on publications that included researches related to Statistical Education in seven Brazilian journals: Revista Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), Revista Eletrônica Vidya (VIDYA), Educação Matemática Pesquisa (EMP-PUCSP), Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana (EM TEIA), Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT) and Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática (ReBECEM). The research discussed here was developed based on the state of knowledge methodology. The results found 159 surveys, 7 in Early Childhood Education and 12 in the Early Years of Elementary School, published between 2011 and 2019. We conclude that research regarding Statistical Education within Early Childhood Education and Elementary Education is still a small quantity, suggesting the need for other studies that broaden the research base. Thus, we must consider a large amount of work-related to Statistical Education to provide essential reflections for the pedagogical practice enhancement. So then, Statistical Education has to be inserted in teachers’ training who teach Mathematics on challenging, problematic, and research situations regarding pedagogical practice.

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Author Biographies

Reinaldo Feio Lima, UNIFESSPA/IEA

Doutor em Educação (UFBA). Professor Ajunto da área temática Educação Matemática na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), lotado no Instituto de Engenharia do Araguaia (IEA).

Marlúbia Corrêa de Paula, Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Professora Adjunta Visitante no Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas (DCET) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) – Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

Cassio Cristiano Giordano, Faculdades Integradas de Guarulhos - FIG

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica – SP (PUCSP), Professor de Educação Básica II – Secretária de Estado da Educação do Governo de São Paulo. Leciona nas Faculdades Integradas de Guarulhos – SP, nos cursos de Pós-Graduação em Educação Matemática e em Psicopedagogia.

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Published

2022-01-01

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How to Cite

LIMA, Reinaldo Feio; PAULA, Marlúbia Corrêa de; GIORDANO, Cassio Cristiano. Statistical education teaching in childhood education and in the early years of elementary school: identifications in Brazilian journals. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022015, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id550. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/79. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos